10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.28.
| Grand Café – Nádasdy Ádám A szakállas Neptun című novelláskötetének bemutatója >>>
10.27.
| Ráolvasás 04. – Tóth Kinga Írmag című könyvének bemutatója a Grand Caféban >>>
10.22.
| Szent II. János Pál pápával a metróban >>>
10.10.
| Munkácsy-díjas festőművész több mint 300 alkotása a REÖK-ben >>>
10.15.
| 26. Lengyel filmtavasz – ősszel >>>
10.10.
| Long time no see! – Simkó Beatrix és Jenna Jalonen >>>
10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
NAPI TANDORI

10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>
10.05.
| Gyukics Gábor rangos nemzetközi díja >>>
09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>

Bagdal Zoltán, Cirok Szabó István, Farkas Árpád, Jenei Gyula, Kormányos Ákos, Kukorelly Endre versei

Jan Carson, Karácsonyi Zsolt prózája

Farkas Árpád párbeszéde Ilia Mihállyal (1972)

Zsolt 141, 9-10. (Beszélgetés Csalog Zsolt könyvéről; Soltész Márton tanulmánya; Írások a Csalog-hagyatékból)

SÍKFUTURIZMUS (Hungarofuturizmus Délen)

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Long time no see! – Simkó Beatrix és Jenna Jalonen
2020.10.06 - tiszatáj

Október 10-én 20 órától ismét a Trafó nagyszínpadán Simkó Beatrix és Jenna Jalonen “Long time no see!” című, nemzetközi sikereket is elért táncelőadása.

A Long time no see! című előadás kiindulópontja egy finn és egy magyar táncos-koreográfus barátságából és szakmai együttműködéséből fakad. Simkó Beatrix és Jenna Jalonen – különböző kreatív területeken dolgozó alkotókkal együttműködésben – a nyelvrokonság és a közös gyökerek, az európaiság és az összetartozás, az izoláltság és a kommunikáció kérdésköreihez kapcsolódó tematikákat helyezi performatív helyzetbe a tánc nyelvén, nonverbális gesztusok és kulturális mozgásminták összekapcsolásával.

Az előadás 2018-ban a Festival d’Avignon, 2019-ben az AEROWAVES Spring Forward Festival hivatalos programjaként szerepelt Franciaországban, emellett a produkció járt már Belgiumban, Szlovéniában Németországban és Olaszországban is. A nemzetközi színpadokat meghódító duó most ismét hazatér a budapesti közönség elé a Trafó Kortárs Művészetek Házába október 10-én 20 órától.

„A pompásan szórakoztató és kifinomultan okos előadás – az előadó-alkotók lehengerlő színpadi személyiségének, kémiájának és humorának hála –, lemezteleníti a nemzeti identitás közhelygyűjteményét, ahogyan ezt két, éppen Budapesten élő nemzetközi művész, egy magyar és egy finn látja. A finn-magyar rokonság réges-rég foglalkoztatja a nyelvészeket és a történészeket, ám a legkézenfekvőbb hasonlatosságok, mint az alkoholfogyasztási szokások, a hobbi szintű panaszkodás, vagy az abszurdhoz való érzék valójában sokkalta jobban összeköt bennünket, mint az eredetmítoszok vagy a szójátékok. Miközben reflektálnak saját közegükre és a tágabb, európai környezetre is, az alkotók rendre átlépik a józan ész(nélküliség) határait. Aprólékosan megtervezett játékterük vizuálisan és érzelmileg is magával ragadhatja a nézőket, akik még csapattársként is benevezhetnek a nemzeti erény-villantás rekeszizom-tornáztató bajnokságára.” Bálint Orsolya, dunaPart5 kurátor ajánlója.

 

Az előadás koreográfusai és előadói:

Simkó Beatrix munkáiban a közvetlen környezetünk egyénre gyakorolt hatásait vizsgálja és kutatja, melyet a test expresszív, nonverbális kifejezőeszközein keresztül mutat be. Több mint tíz éve aktív szereplője a kortárs táncszcénának Budapesten, illetve évek óta számos nemzetközi koprodukcióban dolgozik. Az európai Aerowaves és Life Long Burning programok beválogatott művésze, szoros együttműködésben dolgozik a budapesti Műhely Alapítvánnyal. Koreografált a Közép-Európa Táncszínház és a debreceni Csokonai Színház részére. Előadásai olyan neves előadóhelyeken és fesztiválokon szerepeltek mint a Trafó Kortárs Művészetek Háza, Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Španski borci Ljubljana, Hessischen Staatsballett in Darmstadt, Kampnagel, Kuopio Dance Festival. #Orfeusz#Eurüdiké című tánc duettjük Grecsó Zoltánnal 2018-ban a Tánc Fesztiválja fődíját nyerte el Veszprémben és 2016 óta a Vígszínház repertoárján szerepel. “A kredenc a pincében maradt” című előadása a Trafó színpadán debütál 2021 február végén a Staféta program keretében.

Jenna Jalonen, avagy tripleyay Finnországban született, Magyarországon tanult. Belgiumban élt és jelenleg Budapesten szabadúszó táncmūvész és 2010 óta táncol és alkot együtt számos nemzetközi társulattal és koreográfussal úgy mint a Duda Éva Társulata, a Közép Európa Táncszínház, a Kubilai Khan Investigations, a Kwaad bloed/Ugo Dehaes, a fABULEUS, Thierry de Mey, a Theater Bremen, Mészáros Máté, az Untamed Productions, a Notch Company/Oriane Varak és a HODWORKS.
Jennát az utcai táncstílusok, a house, az akrobatika, a cirkusz, a parkour és a kontakt improvizáció inspirálja, a triplewave nevű a test hullámzásának mechanikájára épülő mozgás módszertant tanítja a SUB.LAB Workshop és Open Training Budapest keretein belül. A Flying Body Team hivatalos tagja.

Társalapítója és vezetője a Collective Dope kortárstánc és előadó-művészeti kollektívának. 2019-ben Fülöp Viktor Ösztöndíjas koreográfus, 2020-ban a BEAT “I just wish to feel you” című előadásával Lábán Rudolf-díjat nyert alkotó.

 

 

További információk és jegyek:

https://trafo.hu/programok/tanc_long_time_no_see_3

 



2020.10.23 - tiszatáj

XAVER BAYER: AZ ÁTLÁTSZÓ KEZEK 
Xaver Bayer első regénye egy egyetemista élet „átfogó orientálatlanság[áról]” ad képet, „a cselekvés következménynélküliségének következményeként”; az Alas­­­­ka­straße a szexualitás és a hatalom összefüggéséről rajzol „radikális és kíméletlen képet”, míg harmadik regényében a „dühös nihilizmus és az undor” már pszichológiailag motiváltan jelenik meg, és az életkedv nélküli fiatalember ábrázolása a stringens elbeszélésnek és a szigorú történetvezetésnek köszönhetően már szinte magával rántja az olvasót a szövegvilágba… – ZSELLÉR ANNA KRITIKÁJA

>>>
2020.10.21 - tiszatáj

A BEFEJEZÉSEN GONDOLKOZOM
Viszonylag gyakran találkozni internetes bejegyzésekben a „pretentious” (nagyigényű) kifejezéssel: a nem ritkán hirtelen felindulásból pötyögő fórumozók többször olyan rendezőkre vagy színészekre aggatják e stigmát, akikből dőlnek a nagy szavak, esetleg affektálva beszélnek, hevesen gesztikulálnak, tehát mini show-val népszerűsítik, fényezik önmagukat, ám érdemleges cselekvést, vagy akár egy emlékezetes darabot ritkán tudnak felmutatni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.10.20 - tiszatáj

Tisztelt Kiállítók! Festőbarátaim!
Kissé felemás módon a fenyegetettség ellenére mégis ünnepel országos rendezvényeivel a festőtársadalom a magyar Festészet Napján. Immáron hatodik alkalommal gyűltek össze a szegedi festők, Szent Lukács evangélista névnapja alkalmából, akit a festők védőszentjének tartanak… – PATAKI FERENC MEGNYITÓJA

>>>
2020.10.19 - tiszatáj

NÁTYI RÓBERT KISMONOGRÁFIÁJA HÉRICS NÁNDOR MŰVÉSZETÉRŐL
Ha Hérics Nándor munkásságáról a róla szóló kismonográfia képanyaga alapján alkotunk képet, akkor egy szellemes, a pop art kritikai attitűdjéhez közel álló, élvezhető műveket alkotó művész tevékenysége kerekedik ki előttünk. A könyv szerzője, Nátyi Róbert elemzése a munkák tartalmi kérdései mellett arra is rávilágít, hogy milyen műfaji áthatások nyilvánulnak meg az életműben… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2020.10.18 - tiszatáj

SZARVAS MELINDA: IRODALOMTÖRTÉNETI TANULMÁNYOK A MAGYAR VAJDASÁGI IRODALOMRÓL 
A név meghatároz, a név előír, a név előfeltételeket, sőt előítéleteket hoz létre, és még Bar­thes szerzőjének halála után fél évszázaddal is elvárási horizontot konstruál meg. Szarvas Melinda tanulmánykötetét olvasva ez a horizont fel-, majd leépül. Átalakul, átíródik, átfogalmazódik. Körvonalai de-, majd rekonstruálódnak. Szabályai pedig érvényesülnek, eltolódnak, elmozdulnak és helyenként felszámolódnak… – ROGINER OSZKÁR KRITIKÁJA

>>>
2020.10.17 - tiszatáj

Fudzsi csúcsára
Kicsiny csiga, mássz, csak mássz,
Hogy önmagad légy.

– M. NAGY MIKLÓS FORDÍTÁSA

>>>
2020.10.16 - tiszatáj

November 10. és 22. között új formát öltve, a virtuális térbe költözik a 17. alkalommal megrendezett VERZIÓ programsorozata, így a fesztivál történetében először országosan elérhetővé válik Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja… – SZÁSZ CSONGOR AJÁNLÓJA

>>>
2020.10.15 - tiszatáj

PETŐCZ ANDRÁS:
A MACSKA VISSZATÉR
A szerző fokozatosan építi fel a mondanivalót, a metamorfózis konkrét és általános értelemben is főszerepet kap a kötetben. Kezdetben a macska feketesége egyrészt a fizikai küllemet jelzi, ugyanakkor kontrasztot képez a tisztaság jelenségével, a tisztálkodás gesztusával is. Mintha a macska állandóan arra törekedne, hogy megszabaduljon feketeségétől, tisztátalanságától, valamiféle általános értelemben vett mocskosságtól… – HÖRCHER ESZTER KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő