05.20.
| Közös, szolidaritáson alapuló kampány indult >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
05.22.
| Táncold körbe Magyarországot online! >>>
06.18.
| Világszerte elérhető lesz a Müpa Wagner-fesztiválja >>>
05.14.
| Ezen a héten a Hóhérokat adja a Miskolci Nemzeti Színház! >>>
05.15.
| Új MADOKE-akció >>>
05.08.
| Vírushelyzet vs. szerzői jog >>>
06.12.
| A Quasimodo költőverseny fesztivállá növi ki magát. >>>
05.11.
| 25 éves a Söndörgő >>>
05.07.
| Online közvetítik a Prágai Tavasz fesztivált >>>
05.04.
| OSZK – Trianon 100 – Történelmünk tragikus sorsú művészeti alkotásai >>>
NAPI TANDORI

05.28.
| Elhunyt Dr. Diószegi István történész >>>
05.26.
| Ezek a könyvek esélyesek az idei Merítés-díjra >>>
05.26.
| Wa(l)king the city – Pályázati kiírás >>>
05.22.
| Online tárlaton láthatók a szegedi Táblaképfestészeti Biennálé alkotásai >>>
05.21.
| Könyvtárak az álhírek ellen a koronavírus-járvány idején is >>>
05.18.
| Elindult a Cinego >>>
05.13.
| Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázatot hirdet az idei PesText >>>
05.12.
| Nádasy Erika kapta idén a Déryné díjat! >>>
05.05.
| Elstartolt az 1749.hu >>>
05.04.
| Értéket ment és munkahelyeket teremt a Népi Építészeti Program >>>
04.28.
| Zene otthonmaradáshoz – Lounge remix album a Kerekes Bandtől >>>

Aczél Géza, Samuel Martin Eno Belinga, Gömöri György, Julesz János, Rékai Anett, Vajsenbek Péter versei

Bene Zoltán, Kovács Katalin, Nyerges Gábor Ádám prózája

Bartha-Kovács Katalin, Éles Árpád, Nagy Fruzsina tanulmánya

Bakonyi István, Baráth Tibor, Kabdebó Lóránt, Lukács Barbara, Sántha József, Széchenyi Ágnes kritikája

>>>

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>

Világszerte elérhető lesz a Müpa Wagner-fesztiválja
2020.05.22 - tiszatáj

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából. Az intézmény Richard Wagner születésnapján, május 22-én jelentette be, hogy a teljes Nibelung gyűrűje tetralógiát, A nürnbergi mesterdalnokokat, A bolygó hollandit és a Tannhäusert magában foglaló virtuális fesztivállal várja a nézőket június 18. és 27. között a Müpa Home közvetítéssorozat részeként.

A Budapesti Wagner-napok története 2006-ban két elsöprő erejű Parsifal-előadással kezdődött, s azóta minden júniusban Wagner-rajongók kitüntetett rangú zarándokhelyévé vált a Müpa és az egyedülálló akusztikájú Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem. Az elmúlt másfél évtizedben a teljes bayreuthi kánon mind a tíz operájával találkozhatott itt a közönség, a fesztivál a világ legnagyszerűbb Wagner-énekeseit vonultatja fel évről évre.

Fischer Ádám karmesternek, a Budapesti Wagner-napok alapítójának és művészeti vezetőjének célkitűzése, hogy a fesztivál produkciói a Wagner-drámákban rejlő zenei és színpadi finomságokat mutassák be a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem egyedülálló akusztikai és színpadi környezetében. „Wagnerről azt hiszik, hogy »bombasztikus« a zenéje, és minden érzelme túldimenzionált. Érzésem szerint a túlságosan hősies és bombasztikus előadásban elvesznek az apró emberi reakciók, amelyek nagyon fontosak Wagnernél. A Müpában sokkal intimebb, bensőségesebb Wagnert lehet megmutatni, mint bárhol máshol a világon” – fogalmazott a budapesti előadások egyediségéről Fischer Ádám.

Az 2020-as Budapesti Wagner-napokat a Müpa – elsődleges szempontnak tekintve közönsége, fellépő művészei és munkatársai biztonságát – rendhagyó módon nézői otthonában „rendezi meg”. A Wagner-rajongók ennek köszönhetően egyszerre megszokott és újszerű környezetben élhetik át újból június 18. és 27. között A nibelung gyűrűje Hartmut Schörghofer rendező által megalkotott, 2015-ben és 2016-ban HD-minőségben rögzített négy előadását, A nürnbergi mesterdalnokok Michael Schulz rendezte produkciójának 2013-as premierjét, A bolygó hollandi Kovalik Balázs-féle változatának 2015-ös bemutatóját és a Matthias Oldag által színpadra vitt Tannhäusert 2018-ból.

„Különleges mitológiavilág, sorstörténetek, karakterek, akikkel azonosulni tudunk: a Budapesti Wagner-napok Wagner lenyűgöző életművét átélhetővé és emberközelivé teszi, többek között ennek köszönhető az eseménysorozat kivételes sikere. A világot az elmúlt hónapokban megrendítő rendkívüli helyzet pedig arra tanított meg mindannyiunkat, hogy a nehézségekben is képesek legyünk felfedezni a lehetőségeket. Az online tér kiváló alkalmat kínál arra, hogy azok is bepillanthassanak Wagner zenei univerzumába, akik eddig nem találkoztak ezekkel a remekművekkel. S bár a Budapesti Wagner-napok összetéveszthetetlen hangulatát élőben érdemes megtapasztalni, a közvetítések során a mozgókép műfajának köszönhetően új árnyalatokkal és nézőpontokkal gazdagodhat az élmény” – emeli ki Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója.

A virtuális fesztivál kezdete előtt a Müpa hűségprogramjának tagjai online szavazással dönthetnek arról, hogy a közvetítések idején a Duna-parti intézmény esténként milyen színű kivilágításban pompázzon.

Az ingyenesen, regisztráció nélkül megtekinthető felvételeket a Müpa földrajzi korlátozás nélkül közvetíti magyar nyelvű feliratozással, angol – illetve A nürnbergi mesterdalnokok esetében német – nyelvű feliratozás a Müpa angol nyelvű honlapján érhető el. Az intézménynek az összes kontinensen elérhető közvetítéssel nem titkolt célja, hogy a Budapesti Wagner-napok törzsközönsége mellett a világ minden pontjából új rajongókat szerezzen a maga nemében páratlan budapesti Wagner-élménynek.

A Müpa Home online közvetítései a Müpa hivatalos Facebook oldalán, YouTube csatornáján és a Müpa Home oldalán érhetők el.

 

Budapesti Wagner-napok 2020

2020. június 18-27.

https://www.mupa.hu/programok/budapesti-wagner-napok/budapesti-wagner-napok-2020

https://www.mupa.hu/media/mupa-home#wagner-2020

 

2020. június 18., 18:00 / A Rajna kincse

Bővebben; Facebook-esemény

 

2020. június 19., 18:00 / A walkür

Bővebben; Facebook-esemény

 

2020. június 20., 18:00 / Siegfried

Bővebben; Facebook-esemény

 

2020. június 21., 18:00 / Istenek alkonya

Bővebben; Facebook-esemény

 

2020. június 24., 18:00 / A nürnbergi mesterdalnokok

Bővebben; Facebook-esemény

 

2020. június 26., 18:00 / A bolygó hollandi

Bővebben; Facebook-esemény

 

2020. június 27., 18:00 / Tannhäuser

Bővebben; Facebook-esemény

 



2020.05.28 - tiszatáj

J. M. W. TURNER THOMSON’S AEOLIAN HARP (THOMSON ÆOLHÁRFÁJA)
„William Turner minden idők egyik leghíresebb és legeredetibb művésze; festészetével kapcsolatban a szakirodalom többsége szuperlatívuszokban fogalmaz. A művészettörténetben a „fény őrültjeként” emlegetik, „aki valóságos katalógusát adta a fenségesnek”, és aki „a végsőkig kifinomult ábrázolásaival ajándékozott meg minket”. Turner munkássága és hagyatéka azonban nemcsak képzőművészeti, de lírai alkotásokat is tartalmaz – amint erre elenyészően kevesen, de az utolsó ötven év kutatásai közül többen is felhívták a figyelmet […]

>>>
2020.05.27 - tiszatáj

RÉVÉSZ EMESE: SIMI ÉS A RENDETLEN BETŰK
Révész Emese nevével eddig leggyakrabban művészettörténeti kontextusban találkozhattunk, a gyermekkönyvek kapcsán is leginkább művészettörténeti, illusztrációs kérdésekkel összefüggésben. Most megjelent könyvével a gyermek- és ifjúsági irodalom platformján jelentkezett, az elemzői oldalról az alkotói oldalra térve át. Könyvének főhőse Simi, az óvodából iskolába kerülő kisfiú, akinek iskolakezdő éve jelentősen különbözik osztálytársaitól… – KATONA ANDREA KRITIKÁJA

>>>
2020.05.26 - tiszatáj

BÖDECS LÁSZLÓ: AZ ÁRVÍZ HELYE
Bödecs László második kötete is a hiány esztétikájára épít, ahogy számos műalkotás a XX. század elejétől egészen napjainkig. A hiányérzet, a töredezettség, szétesettség, az értékvesztettség tapasztalatából táplálkozó művek a világot, a dolgokat in absentia ábrázolják. A hiány azonban olyan jel nélküli jelölet, olyan üres hely, lyuk, hézag, repedés, űr stb., amely mindig a valamivel – az artikulálhatóval, jelenlévővel – szembeállítható. A semmi is a valamivel, mindennel szemben megképződő nemlét… – VISY BEATRIX KRITIKÁJA

>>>
2020.05.25 - tiszatáj

AZ ELSŐ ÁRULÓ

Radikális baloldaliként indult, Pasolini barátjaként tartották számon az idén 81 éves Marco Bellocchiót, jóllehet tavalyi maffiadrámája végképp nem bír semmilyen újító, pláne felforgató szándékkal: Az első áruló olykor csúnya kilengésekkel, de összességében biztos kézzel felépített biopic, amelynek esélye sincs, sőt, talán soha nem is akart a legnagyobbak közé emelkedni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS BOZÓKY FELÍCIA AKA I AM SOYUZZAL
Az I Am Soyuzt hallgatva úgy érzed magad, mintha belekerültél volna egy álomba, ahol minden megtörténhet. Bozóky Felícia különböző emberi érzelmekkel apellál és közelebb hozza, érthetőbbé teszi őket számunkra. A jelenleg is orvosként praktizáló, sürgősségi osztályon dolgozó singer-songwriter mesél nekünk… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

GERGELY ÁGNES: A SZOMJÚSÁG ÁRA. KÉT REGÉNY
Gergely Ágnes lírája, tárcái, memoárja és regényei szorosan összetartoznak, írásainak mélyrétegeiben beforratlan, újra meg újra feltépett sebek sejlenek fel. Regényei szereplőinek az életét egyéni és kollektív traumák, a személyiséget eltörölni próbáló hatalmi rendszerek alakítják. „Mi is megtapasztaltuk a már elfelejtett szavak – mint éhség, szomjúság és hazátlanság – elemi jelentését” – írja Pilinszky János. Gergely Ágnes azt tárja elénk, mi lett ennek a gyötrelmesen megtapasztalt, majd elfelejteni próbált elemi szomjúságnak az ára… – POLGÁR ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2020.05.16 - tiszatáj

CAPONE
5 év karrierpokol után új filmmel jelentkezett Az erő krónikájával hirtelen felkapottá, majd gyorsan kegyvesztetté vált Josh Trank. Szerzői kommentárokkal dúsított anti-gengsztermozijában végig ott lüktet fiaskójának összes zöngéje: drogmámoros, alkoholgőzben pácolt, kreatív nézeteltérésekkel, végül idegösszeomlással dúsított rendezőpályáját a szesztilalom legismertebb gengszterének hattyúdalával állítja párhuzamba… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő