04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten
Hír 
2020.02.11 - tiszatáj

ROY AYERS, LEE RITENOUR, DAVE GRUSIN, KAMASI WASHINGTON ÉS WYNTON MARSALIS

A jazz élő legendáit hozza el a közönségnek az évad folytatásában a Müpa. A Jazztavasz sorozat legújabb előadójaként május 9-én Rebekka Bakken norvég énekesnő lép színpadra, míg a világ első számú vibrafonistája, Roy Ayers május 22-én zenél először Magyarországon. A 21. századi modern jazz fejedelme, Kamasi Washington pedig június 26-án a csillagokat is lehozza Heaven and Earth című mesterművével. A Jazzlegendák sorozat részeként június 29-én az összesen 11 Grammy-díjjal büszkélkedő Lee Ritenour és Dave Grusin ad koncertet, míg az ENSZ szintén Grammy-díjas békenagykövete, Wynton Marsalis július 6-án varázsolja majd el a közönséget a vezetésével működő Jazz at Lincoln Center Orchestra kíséretében.

Rebekka Bakken nem szereti, ha bekategorizálják: bár jazzénekesnőként tartják számon, ugyanolyan otthonosan érzi magát a pop vagy épp a blues műfajában is. Háromoktávos hangterjedelme a lehetőségek széles tárházát nyitja meg a norvég énekesnő előtt, amit ki is használ. Irigylésre méltó magabiztossággal kalandozik a különféle zenei világokban: legyen szó akár Cyndi Lauper világslágerének „jazzesítéséről”, E. E. Cummings verseinek feldolgozásáról vagy éppen Tom Waits dalainak újragondolásáról. Utóbbiból egy egész lemez született, a Little Drop of Poison albumon egészen új megvilágításba helyezi Waits whiskey-zamatú zenéjét. Legutóbbi, 2018-ban megjelent bluesos jazz-pop lemezén, a Things You Leave Behindon pedig a női lélek bonyolultságáról és az elengedésről mesél. Cyrille Aimée és Sarah McKenzie mellett őt is a Jazztavasz sorozat keretében hallhatjuk majd: május 9-i koncertjén mindkét korongról hallhatunk majd szemelvényeket.

A világ első számú vibrafonistája, Roy Ayers a jazzszcéna egyik legismertebb és talán legnagyobb tisztelettel övezett szereplője. Lassan 60 éves karrierje során megkérdőjelezhetetlen hatással volt a jazz-funk, a souljazz, az afrobeat, az acid jazz, a neosoul és a jazzes house alakulására. Pályafutása kezdetén Herbie Mann zenekarában játszott crossover jazzt, majd a hetvenes években alapított saját zenekarában, a Roy Ayers Ubiquityben már kedvére kalandozhatott a soul és a funk világában is. Az 1975-ös Mystic Voyage albummal egy újabb stílus, ezúttal az R&B felé vette az irányt, majd az afrobeatbe kóstolt bele Fela Kuti oldalán. A nyolcvanas évek végére a rare groove/acid jazz mozgalom egyik kulcsfigurájává vált, majd a neosoul keresztanyjaként emlegetett Erykah Baduval dolgozott együtt. A kilencvenes években a legnagyobb hiphopproducerek az ő lemezeiből emeltek át hangmintákat, a Rootsszal pedig az élő jazz és a rap fúziójának törték együtt az utat. Ayers az új évezredben sem vett vissza a tempóból: 2015-ben Tyler, The Creator albumán működött közre, míg tavaly a Glastonbury közönségét is elbűvölte. A többszörös Grammy-díjas Pharrell legnagyobb példaképének tartja az idén 80 éves zenészt, akinek mindig vidám, életigenlést sugárzó figurája nélkül nem lenne ugyanolyan a jazz. Így talán nem túlzás azt állítani, hogy május 22-én, első magyarországi koncertjén a jazztörténelem egy darabja elevenedik majd meg a Müpa színpadán.

Kamasi Washington június 26-i első magyarországi koncertje is valódi szenzációnak ígérkezik. A tenorszaxofonos a 21. századi modern jazz ikonja, akinek hatására a hetvenes évek fúziós időszaka óta nem tapasztalt figyelem övezi a jazzt. Az 1981-es születésű Washington 2000 óta folyamatosan feltűnést kelt hol a legendás trombitás, Gerald Wilson zenekarában, hol saját Young Jazz Giants és Throttle Elevator Music nevű formációival vagy Flying Lotusszal és Kendrick Lamarral való popzenei együttműködéseivel. Washington Heaven and Earth című epikus, hol feszes, hol szférikus 2018-as mesterművével érkezik a Müpába. A kozmikus magasság és minőség élőben is garantált.

11 Grammy-díj és 54 Grammy-jelölés – ez a közös mérlege az amerikai Lee Ritenournek és Dave Grusinnek, akik június 29-én lépnek színpadra a Müpában. A jazz két mestere mindemellett különleges, szinte telepatikus munkakapcsolattal rendelkezik, amelynek eredményeként 17 közös album született. A kortárs jazz és a jazz-funk úttörőjének számító Ritenour 2014-ben járt először Magyarországon a Budapesti Tavaszi Fesztivál meghívására. A 68 éves zenész dolgozott többek között Aretha Franklinnel, Barbra Streisanddal, a Pink Floyddal, a Simon & Garfunkel duóval és Frank Sinatrával, és a hetvenes évek óta negyvennél is több lemezt adott ki. A 85 éves Dave Grusin most első alkalommal készül elbűvölni a magyar közönséget csodás játékával. A hatvanas évek vége óta komponál kísérőzenét filmekhez, és ő lett minden idők egyik legnevesebb filmzeneszerzője: neki köszönhetjük az Aranyoskám, A csodálatos Baker fiúk, a Havanna vagy A cég című filmek különleges hangulatát adó muzsikákat. Egy Oscar-díjjal és hét jelöléssel jutalmazták. Zongoristaként és producerként is fontos munkássága, ő alapította Larry Rosennel a GRP lemezkiadót, amelynek gondozásában a nyolcvanas-kilencvenes évek iránymutató albumai jelentek meg, főleg fúziós jazz műfajban.

A Wynton Marsalis vezetésével működő, tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra napjaink legkiválóbb hangszeres szólistáiból és zenekari muzsikusaiból alakult. A sokoldalú zenekar hatalmas repertoárral rendelkezik, amelyben ugyanúgy megtalálhatók a tagok eredeti szerzeményei, a Jazz at Lincoln Center által megrendelt darabok, akárcsak a jazztörténet ritka műremekei és olyan nagyságok által jegyzett örökzöldek, mint Duke Ellington, Count Basie, Fletcher Henderson, Thelonious Monk, Mary Lou Williams, Dizzy Gillespie, Benny Goodman vagy Charles Mingus. Wynton Marsalis, aki a Jazz at Lincoln Center igazgatója és művészeti vezetője, 1982 óta több mint 60 jazz- és klasszikus zenei lemezt jelentetett meg, amelyek közül kilenc nyert Grammy-díjat, Blood on the Fields című oratóriumát pedig zenei Pulitzer-díjjal tüntették ki. Nemcsak kiváló előadóművész, hanem a jazzoktatás ügyének előmozdítója, akit Kofi Annan 2001-ben az ENSZ békenagykövetévé nevezett ki. Wynton Marsalis és a Jazz at Lincoln Center Orchestra július 6-i koncertje felejthetetlen élménynek ígérkezik.

A Müpa hűségprogramjának platina szintű tagjai számára 2020. február 13-án, csütörtökön 10 órától 24 órás elővásárlási lehetőséget biztosít az intézmény honlapján, illetve jegypénztáraiban. Az arany szintű tagok ezen a napon 14 órától csatlakozhatnak be a vásárlásba, február 14-én 10 órától a hűségprogram ezüst szintű tagjai válthatnak jegyet, pénteken 14 órától pedig a nagyközönség előtt is megnyílik a jegyvásárlás lehetősége.

További információk: https://www.mupa.hu/programok/a-jazz-nagyagyui

 

Rebekka Bakken & Modern Art Orchestra
Jazztavasz 2020
2020. május 9. 20:00 – 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

További információk: https://www.mupa.hu/program/vilagzene-jazz-konnyuzene/rebekka-bakken-modern-art-orchestra-2020-05-09_20-00-bbnh

Roy Ayers
2020.május 22. 20:00 – 22:00
Fesztivál Színház

További információk: https://www.mupa.hu/program/vilagzene-jazz-konnyuzene/roy-ayers-2020-05-22_20-00-fesztivalszinhaz

 

Kamasi Washington
2020. június 26. 20:00 – 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

További információk: https://www.mupa.hu/program/vilagzene-jazz-konnyuzene/kamasi-washington-2020-06-26_20-00-bbnh

 

Lee Ritenour & Dave Grusin
Jazzlegendák
2020. június 29. 20:00 – 22:00

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

További információk: https://www.mupa.hu/program/vilagzene-jazz-konnyuzene/lee-ritenour-dave-grusin-2020-06-29_20-00-bbnh

 

Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis
Jazzlegendák
2020. július 6. 20:00 – 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

További információk: https://www.mupa.hu/program/vilagzene-jazz-konnyuzene/jazz-at-lincoln-center-orchestra-with-wynton-marsalis-2020-07-06_20-00-bbnh



2020.04.05 - tiszatáj

A PLATFORM
Színdarabnak készült, Galder Gaztelu-Urrutia azonban 2 év alatt felturbózta az alapanyagot és filmmé gyúrta át. Nem váltja meg a világot a Netflixen kikötő A platform, jobbára serényen illeszkedik a kortárs spanyol zsánerfilmek sorába, horror-és suspense-elemekkel tűzdelt társadalombírálata viszont nagyrészt jól működik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

BATYKÓ RÓBERT: RHOMBUS HEAD
Batykó konzekvensen épülő festészeti életművében nemrég új lépcsőfokot jelentettek a képein megjelenő enigmatikus képterek és rejtélyes kompozíciók. Legújabb képein – amiket a Rhombus Head sorozatban láthatunk – is továbbviszi poszt-digitális festészeti gyakorlatát: amíg eddigi sorozataiban a virtuális valóságban fellelhető képi formák festészeti újrafogalmazásán dolgozott, új művei már határozottan az ábrázolhatóság kérdéseit feszegetik… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő