10.04.
| Sötétség a Napfény Városában – Beszélgetés Veres Attilával >>>
10.02.
| Trafó – Motus (IT): MDLSX >>>
10.02.
| Asztali beszélgetések… – Meseterápia >>>
09.30.
| MASZK – Trojka Színházi Társulás–Csiky Gergely Állami Magyar Színház: O. márkiné >>>
09.28.
| MASZK – Grecsó Krisztián–Bíró Bence: Megyek utánad >>>
09.28.
| ZUG színház és művészeti tetthely – Fehér Ferenc: IMÁGÓ >>>
09.23.
| MASZK – Simkó Beatrix–Grecsó Zoltán: #ORFEUSZ #EURÜDIKÉ >>>
09.21.
| Összművészeti meglepetés a magyar dráma napján >>>
09.21.
| Trafó – Heiner Müller: Kvartett >>>
09.20.
| Válogatás a Mihályfi-gyűjteményből >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>

Csehy Zoltán, Karacs Andrea, Posta Marianna, Szabó Dárió, Tőzsér Árpád, Turi Tímea versei

Bán Zoltán András, Erdei L. Tamás, Kontra Ferenc prózája

Anne Carson, Fried István, Thomas Schestag, Szabó Csaba tanulmánya

A Velencei Építészeti Biennáléról

Diákmelléklet: Lőrincz Csongor Esterházy Péter korai prózájáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

Tiger Lillies, Térey és a Hamletek
2018.07.04 - tiszatáj

ZENE, IRODALOM ÉS KONFERENCIA A XIV. SHAKESPEARE FESZTIVÁL PROGRAMJÁBAN
2018. július 9-15.

Az idén 55. évadában járó Gyulai Várszínház az elmúlt évek hagyományainak megfelelően összművészeti programsorozatot kínál. A szervezők több mint 70 előadással várják a nézőket, lesz bábelőadás, gyerekszínházi produkciók, musicalek, történelmi drámák, népzenei és világzenei fesztivál, komolyzenei koncertek és táncszínházi előadások is.

A nemzetközi Shakespeare Fesztivált idén Hamlet és Társai címmel rendezik meg: nemcsak a shakespeare-i remekmű, hanem különböző átiratai, parafrázisai kerülnek a középpontba. A színházi előadások mellett zenei- és irodalmi programokkal, valamint tudományos konferenciával várják a közönséget.

A Gyulai Kamarazenekar reneszánsz és barokk estjét július 12-én hallhatjuk 18 órától a Kamarateremben. Szólisták: Czirok Ildikó (gitár), Czeglédi Katalin (ének), Pete Lilla Viktória (flöte). Művészeti vezető: Veres József

Másnap, július 13-án 21 órától a Várszínpadon a londoniak egyik kedvencét, a Tiger Lillies-t, egy brit kultzenekart hallhatnak-láthatnak, akik erre a különleges produkcióra vesznek jegyet. Valódi show-ra lehet számítani egy olyan formációtól, akik az underground státuszból indulva, közel harminc év alatt meggyőzték a közönséget: az a mód és tehetség, amellyel a zenei és előadásmódbeli rétegeket vegyítik, tulajdonképpen utánozhatatlanná és megkerülhetetlenné teszi őket.

A háromfős, provokatív banda zenéjében ott találjuk a kabaré, varieté, punk és opera elemeit, de ugyanilyen természetességgel a cigány- vagy cirkuszi zenét és a francia sanzonokat, a Koldusopera motívumait. Martyn Jacques, az együttes frontembere a kasztrált énekesek stílusát tanulta meg, és hangszerhasználatuk is teljesen eltér a megszokottól.

A koppenhágai Hamlet-előadásukban nemcsak zenei, de egyúttal mélyreható színházi élményt is nyújtottak, kortárs cirkuszi jelenetekkel és óriásbábokkal. A dán rendező, Martin Tulinius értelmezésében a csábítás, szerelem, bosszú, árulás és halál egyvelege sötét humorral itatódik át.

A előadással a csapat végigturnézta Európát, Ázsiát, Ausztráliát és Amerikát, és mindenhol népszerűségre és remek kritikai visszhangra talált.

A gyulai koncerten a Hamlet-előadásuk zenei anyagát hallhatjuk majd.

Hamlet-burleszk, XIX. és XXI. századi Hamletek, Hamlet a köbön, Kazinczy Hamletje és még sok más érdekesség lesz július 14-én a 11 órakor kezdődő tudományos konferencián. Az évről évre megrendezésre kerülő szakmai nap a Shakespeare Bizottság szervezésében jön létre.

A Mogyoróssy Könyvtárban Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatója, és Nagy András, drámaíró, egyetemi tanár nyitja meg a Hamlet és társai című konferenciát.

A Gyulai Várszínház Shakespeare Fesztiválján már hagyománnyá vált, hogy egy Shakespeare-hez köthető kortárs magyar írót, költőt is vendégül látunk. Most korunk egyik legizgalmasabb magyar alkotójával, Térey János József Attila-díjas, Magyar Köztársaság Babérkoszorúja díjas költővel, drámaíróval, prózaíróval ismerkedhetnek meg a fesztivál utolsó napján az érdeklődők.

A Shakespeare és Térey János című est moderátora, Elek Tibor irodalomtörténész, ahogy korábbi vendégeit, például Esterházy Pétert, Bereményi Gézát, Nádasdy Ádámot, vagy legutóbb Kodolányi Gyulát, úgy Térey Jánost sem csak a Shakespeare-hez fűződő viszonyról fogja faggatni. Jóllehet a beszélgetés apropójául, Téreynek az Ünnepi Könyvhétre megjelent nagyregénye, a Káli holtak szolgál, ami egy olyan különlegesen érdekes kortársi színházi regény, amelyben nemcsak a csodálatos Káli-medencét ellepő zombi apokalipszisről készülő film, hanem a Trianoni Hamlet előadása is fontos szerepet kap.

 

A KONFERENCIA PROGRAMJA:

1. szekció: Hamlet és társai régen

Elnök Nagy András

11.10-11.30 Fazekas Sándor (SZTE): Kazinczy Hamletje

11.30-11.50 Palkóné Tabi Katalin (AVKF): Hamlet: drámák és szövegkönyvek

11.50-12.10 Schandl Veronika (PPKE): Hamlet, az angol – a Hamlet-burleszk a 19. században

12.10-12.20 Kávészünet

 

2. szekció: Hamlet és társai ma

Elnök: Nagy András

12.20-12.40: Almási Zsolt (PPKE): Hamlet és a „Levegőt!” a Vígszínházban

12.40-13.00 Bernáth András (SzTE): Három angol és két magyar Hamlet: 21. századi színházi előadások az irodalomtörténész szemével

13.00-13.20 Cseicsner Otília: Hamlet a köbön. Schilling Árpád bécsi Hamletje

 



2018.09.20 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Előbb-utóbb megtörténik velünk. Hogy összedől a világ. Vagy úgy tűnik, hogy össze fog dőlni. Nem dől össze. Az idő fontos tényező. Sok múlik egy másodpercen is. A kvantumfizikában. Előtte még nem létezett valami, és egy másodperccel utóbb már igen. Mintha azt mondanánk, hogy a baj előtt egy perccel még nem volt semmi baj. Wurmtól virtuális műveket látunk. Mint amikor félkészen veszünk át egy lakást, és nekünk kell azt befejezni. Nincs megállás […]

>>>
2018.09.19 - tiszatáj

FELUGOSSY LÁSZLÓ: NEM∏SKÓTA SZERELMES VAGYOK A LAPTOPOMBA
Felugossy László Nem∏skóta szerelmes vagyok a laptopomba című kötete 2014-ben látott napvilágot a MissionnArt Galéria gondozásában. A kötetben a szerző megjelölése alapján versek, szövegek, buborékok találhatók. Már a fedőlapon a Felugossyt ábrázoló fénykép is jelzi, hogy ebben a kötetben nem hagyományos költészettel fog találkozni az olvasó…. – BÉKÉS IZABELLA KRITIKÁJA

>>>
2018.09.18 - tiszatáj

BENCZÚR EMESE KIÁLLÍTÁSA A MODEM-BEN
Játék, (ön)irónia, szembesítés, az igazság keresése vagy mindezek egyszerre? A Munkácsy-díjas képzőművész reprezentatív kiállítása az értelmezés, látszat és valóság kérdését helyezi a középpontba… – GALAMBOS ÁDÁM ÍRÁSA

>>>
2018.09.18 - tiszatáj

90 ÉVES DEBRECZENI TIBOR
Mi a titka az összetartó erőnek? Az, ami kellene, hogy nemzeti minimum legyen, „nagyban” is. A haza szeretete, a magyar nyelv és irodalom tisztelete, a közösségi értékek fontosnak tartása. Sajátos vonása a csapatnak a „Játszó ember” megjelölés. D. T. – így nevezi önmagát a Kör alapítója és vezetője, a drámapedagógia hazai megalapítója, hiszen valóban ő a Magyar Drámapedagógiai Társaság létrehozója – az aktív szerepjátszást alapvető fontosságúnak tartja. Homo ludens… – BOTOS KATALIN ÍRÁSA

>>>
2018.09.17 - tiszatáj

Egy kis morgolódással kezdeném: úgy látszik, hogy a központozásmentes nyelvhasználat megjelent magyar filmcímben – értem én, hogy idézet egy kommentből, de akkor sem szerencsés ilyen látványos helyen kerékbetörni a magyar nyelvet… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.09.15 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ANDREI ROSETTIVEL
Szeptember 22-ig még megtekinthető a NOIMA15 nevű művészeti csoport tárlata a Román Kulturális Intézet kiállító termeiben. A csoport összes tagja főiskolát végzett képzőművész, szinte mindegyikük egy eltérő nyelvezetet beszél: a plen-air látásmódot használják, viszont számukra a nyitott tér vizsgálata nemcsak a színekre, hanem a színspektrumokra, a régi mesterek munkáinak, technikáinak vizsgálatára, az alapvető jellegzetességeik felhasználására is kiterjed… – JUHÁSZ BÁLINT INTERJÚJA

>>>
2018.09.12 - tiszatáj

KENYERES BÁLINT FILMJE
A Tegnap Kenyeres Bálint egészen különleges nagyjátékfilmes bemutatkozása: tíz évvel az utolsó kisjátékfilmje után készült el. Ráadásul a rendkívüli elsőfilmes vállalkozásról van szó, hiszen a Tegnap soknemzetiségű produkció, amelynek stábjában csupán néhány magyar van (például a nagyszerű Fillenz Ádám), legalább két világsztár (Vlad Ivanov és Joanna ter Steege) szerepel, a helyszínek kivétel nélkül Magyarországon kívüliek… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.09.12 - tiszatáj

KULCSÁR-SZABÓ ZOLTÁN: SZINONÍMIÁK. KÖZELEDÉSEK HEIDEGGERHEZ
Érdemes kicsit elidőzni a címnél és az alcímnél. Szinonímiák. Ugyanaz és más, azonosság és különbség. Közelség, szomszédság, rokonság, mégis távolság és idegenség. A görögben közös név, egymás melletti, együttes, összetartozó megnevezései valaminek, nagyjából ugyanannak ‒ de tudjuk, hiszen írás, s legkivált talán fordítás során rendre mélabúsan vagy kétségbeesetten tapasztaljuk, hogy mégis egészen másnak… – SIMON ATTILA KRITIKÁJA

>>>
2018.09.10 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A CSAKNEKEDKISLÁNY ZENEKARRAL
Tavaly répával záporozták meg a közönséget, idén őket fenyegette eső, ráadásul ajándék lovaskocsis-akusztikus koncerttel kenyerezték le a Malomfesztivált csak azért, hogy felléphessenek. Ők a Csaknekedkislány zenekar. – FÖLDESI CSENGE INTERJÚJA

>>>
2018.09.07 - tiszatáj

SUMMER 1993
Önéletrajzi ihletésű munka az eddig rövidfilmeken dolgozó, 1986-os születésű Carla Simón nagyjátékfilmes debütje. Film-memoárnak hívja a tavalyi, Goya-díjakkal és a Berlinalén a legjobb elsőfilmesnek járó zsűridíjjal honorált Summer 1993-t. Erőteljes szubjektivitáson nyugvó műve nemcsak már-már transzcendens húrokat pengető karakterdráma, de remekül illeszkedik a spanyol filmtörténetet olykor nagyban reformáló gyerektrauma-mozik sorába is… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő