07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Fenyvesi Orsolya versei
2018.07.04 - tiszatáj

 

MÓRICZ 2018 rovatunkban az idei Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjasokat mutatjuk be.

Fenyvesi Orsolya (1986) költő. Kötetei: Tükrök állatai (2013, JAK+PRAE.HU), Ostrom (2015, Kalligram). A látvány/Kommentárok című könyve 2018 őszén jelenik meg.

 

 

Mária

 

Havazni jár az emberek közé,

pedig öle forró, és a kegyelem

annyira sem érdekli, mint ahol él,

az éghajlat.

 

Egy percig sem vigasztalja, hogy emlékezni fognak

rá: idejekorán nevezték áldottnak,

és sejtjei megiramodtak, futni mentek, míg

ő maradt

egyedül otthon,

 

és most valami növekszik benne.

Nem a harag:

ez hímnemű, bojtja van,

ez élet,

hagyján, hogy Istennek,

még neki sem fia.

 

Hatalmasabb, mint a Teremtő,

mert teste van.

Máriának az a kényelmetlen érzése támad, hogy

azonos önnön képmásával,

és egy szárnyszerű semmi

rakja fészkét az újonnan érkezőnek.

 

És ahogy felé sétálok gondolatban,

ott áll Mária

kézen fogva Máriával.

Mennyi hang kaszálja horizontját!

Ellátni egészen messzire.

Míg majd egy óvatlan pillanatban, amelynek

leginkább a fájdalomhoz lesz köze,

magára nem rántja a mennyeket.

 

 

 

 

A szomorú igazság

 

I.

 

Mint aki most lépett ki a videotékából,

áll Mihály arkangyal szobra

a történelem egyik árnyas udvarán.

Pihenni érkezett:

hazaviszi az összes filmeket.

 

A talapzatra ügyet sem vetve, ígér

besötétített, hűs szobákat, és a redőnyréseken át

sok-sok szexet.

 

Ám legyen.

Reneszánsz megformáltsága gyönyörűen vetekszik

a pornós fantáziákkal,

és végre gondolatban sem kell

kimozdulnom többet,

se időben, se térben,

mert az ő tekintete

pergődöbbenet!

 

Mindig visszatekerem a kedvenc jelenetemhez,

ahol felbukkanok én, és az özönvíz mögöttem.

 

Egyébként úgy tesz, mintha szárnyai

csupán elragadó

kiegészítők lennének,

és a mennyei seregek uraként eltöltött idejéről úgy beszél,

mint az amerikaiak Vietnámról.

Szerettem volna, ha áldottnak nevezi

méhem gyümölcsét, erre azt felelte,

ha teheti, ő termelői piacra megy.

 

Azt azonban nem felejtem, amikor

mint e versben, sohaegyszer,

testembe mart, mintha a sajátja lenne,

és csillagokat hörgő, mélységes torkából

felszakadt az évszázadok sikolya!

 

Azóta engem is minden orgazmusom

hatalmas angyallá avat,

és ahogy a gyönyörre egyre éhesebben

a bolygó testén helyezkedem, azt kiáltom,

Ki olyan, mint az Isten?

 

 

II.

 

Mint aki most lépett ki a hálószobámból,

áll Mihály arkangyal szobra

a történelem egyik árnyas udvarán,

 

és nem engedi, hogy verset írjak róla,

 

mert senki sem egyedül érkezik Rómába.

 

 

 

Még nem

 

Még nem pergett

testedről árnyék,

te voltál

az én egyetlen kétségem.

 

Gondolataim kicsírázott bábja,

gyökeret vertél az őrizetlen kertben.

 

De hogy létezni fogsz-e?

Elterülsz-e a földön az élethez képest?

Erről meg kellett kérdeznem a többieket.

 

Megjövendölték győzelmemet, amennyiben

meztelenül megyek ki a csatamezőre.

Így történt, hogy megszerettelek.

 

És tán életemben először,

pontosan fogalmaztam.

 

Kimondtam a száműzött szót: lélek,

és ahogy kívül kerültél,

nem ismertelek fel.

 

 

 

Igen

 

               Mirjamnak

 

Miféle erőket hihettem magaménak,

hogy testünkről úgy vallok most, mint a földről?

Kinek az erejét, mert

ez az erő sosem volt az enyém.

Egy erő emlékét, mert én

csak magamra emlékszem.

 

Szemben, a víz felett az elpárolgó tanúhegyek,

bennem, a maghoz egyre közelebb, a pokol tüze.

És bennem a magzat, egyre közelebb Istenhez.

Egyik sem vett még levegőt sosem.

 

Nem, a légszomj a szárnyas rovarok eledele.

Te a perceket halmozod fel bőröd alatt,

mint zsírsejteket.

Majd én kapkodom értetek a végtelent.

 

Tehát ott ültem a Balaton partján

minden évben, és tűnődtem,

honnan-e tűz bennem? És miért ilyen meleg?

Elértem benne egészen a barlangrajzokig.

De nem segített senki.

 

Ebben a forróságban,

mint földben a feltámadás,

keletkeztél.

Alig vártam, mint földtől az eget,

eloldozzalak.

 

És akkor jöttek segíteni.

Miféle erők rángatták a felszínt,

feszítették szét a kőzetlemez izmos szövedékét,

miféle erők szólhattak bele a teremtésbe,

hogy miféle erők nincsenek.

Beleegyezek-e a műtétbe?

 

Hogy túlcsordultál,

évezredekkel később pillantottalak meg.

egy parton túli megvilágításban.

Addigra elkészült a táj, kósza lehelet

az ablaküvegen, és én,

kihűlt égitestből lázas kisgyerek, könyörögtem az orvosoknak,

most, hogy magamon végigtekinthettem,

varrjanak össze,

nehogy kifolyjon

a forró anyag.

 


Címke: , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő