11.06.
| Vér, homok és populizmus – a 15. VERZIÓ Diákfilmes programja >>>
10.26.
| Hagyomány, asszimiláció és trauma a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár portréin >>>
10.26.
| Október végén elárasztják az országot a rajzfilmek >>>
10.25.
| Asztali beszélgetések… – Befejezetlen múlt >>>
10.18.
| MASZK – Perzsia Szegedre jön – Hajnóczy-nap >>>
10.16.
| Latin-amerikai filmek, ételek, borok és latin bulik a Déli-Doku dokumentumfilm-fesztiválon >>>
10.14.
| MASZK – Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao >>>
10.12.
| 100 éve született Leonard Bernstein >>>
10.11.
| Kass Galéria – Írásvédett című kiállítás >>>
10.11.
| ZUG színház és művészeti tetthely – HLP feat. Roskó Gábor: A csillagok szíve >>>
10.10.
| Rejtő Jenő orrvérzésig – Fülig Jimmy ajánlásával vagy épp annak ellenére >>>
10.08.
| MASZK – PanoDráma: Pali >>>

09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

A maximalista, Hazai Attila emlékére
(Írások, beszélgetések Hazai Attila művészetéről)

Hazai Attila, Juhász Róbert, Kormányos Ákos, Mohai V. Lajos, Nagy Hajnal Csilla, John Peck, Petőcz András, Robert Pinsky, Tóth Erzsébet versei

Bene Zoltán, Murányi Sándor Olivér, Patak Márta, Sántha József prózája

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

Nem lesz semmi baj
2018.06.14 - tiszatáj

SZILASI LÁSZLÓ ÉS SZÍV ERNŐ KÖNYVBEMUTATÓJA

Vasárnap sem volt szünet az Ünnepi Könyvhéten. Június 10-én, késő délután Szilasi László és Darvasi László beszélgetett egymással a Dugonics téren. Utóbbi saját és írói alteregója, Szív Ernő nevében. Luther kutyái és Meghívás a Rienzi Mariska Szabadidő Klubba – a várt kötetek. Bemutatójukon mi is ott voltunk.

Szilasi László elsőként a Szív-tárcák gyakori gyűjteménybe rendezését üdvözölte, forgatta az új kötetet, pár fejezetcímet is felolvasott, tárcák, elbeszélések ezek, mondta. Tárcanovellák, helyesbített Darvasi, és dicsérte ő is az Ernőt: mozgalmas figura, de egyszer úgyis meg fog állni. Aztán a kötetcímet vették elő, ki az a Rienzi Mariska? Színésznő, akinek Adyval volt szerelmi viszonya, és démon, aki elől menekült a költő, mert az jóval többet tudott nála inni, erősebb is volt, szifiliszes. Tőle kapta el Ady a vérbajt. Szív Ernőnél az ő – Rienzi Mária – szemszöge érvényesül. Alternatív arcképek bemutatása volt a cél, mondta Darvasi.

Balassi, aki megerőszakolt egy asszonyt a hegyi úton, nem hős, ott is az asszony a történet mesélője; Csontváry, mikor a Tisza elöntötte Szeged városát, leutazott menteni a károsultakat, az egyik fejezetben erről is lehet olvasni az új Szív-kötetben. Csak rá kell nézni a Csontváry festményekre, „mutatta” Darvasi, a vizet olyan természeti elemként ábrázolja, nem lehet megzabolázni.

 

 

Valahogy Szilasi borítója lett a téma – semmi meglepő, baráti versengéssel próbálják bemutatni egymás kötetét, gondolhatta a közönség – CT- vagy röntgenkép az ábra?, tanácstalanodott el Darvasi. A helyes válasz: az MR vizsgálat képe. – Regény? – Regény. Ebben egyetértettek. Azzal kapcsolatban viszont, hogy fikciósnak számít-e, már megoszlott a vélemény, illetve: máshonnan közelítettek. Darvasi szerint hiába, hogy a szerző a saját kétséges létállapotáról beszél, mégiscsak fikciós, ahogy egészében megírta a sztorit. Sajátos a szemszög. Szilasi az elejéről indított: 2015-ben egy egyetemi órán elkezdtem helytelenül viselkedni. A későbbi vizsgálatok kimutatták, Oligodendroglioma. Amikor írni kezdett a kezeléséről, a folyamat precíz leírását tűzte ki célul, ne legyen benne kitaláció. Emellett persze fontos, folytatta, mivel a valóság elrendeződése nem esik egybe a nyelv elrendeződésével, úgy kellett a valóságon módosítania, hogy az hatást, katarzist váltson ki – a nyelv rendjén legyen valóság.

Darvasi azt is megkérdezte, a klasszikus fikciók (Szentek hárfája, A harmadik híd, Amíg másokkal voltunk) után milyen volt a személyességgel való munka? Anyaggyűjtésre ugyanúgy volt szükség, válaszolta Szilasi, két nap viszont teljesen kimaradt, tanúkat kellett faggatnia, mi történt; a többire emlékezett. Elvesztett két nap, ez felháborította a regény elbeszélőjét, hívta fel rá a figyelmet Darvasi, indokolatlan csapásnak érezte, érezted. Valóban, reagált Szilasi, vissza akarta perelni ezeket a napokat. Később rájött, képes támpontokat gyűjteni másoktól, visszaszerezheti, ami elveszett.

 

 

Darvasi felolvasását (Öljük meg a másikat) követően Szilasi mesélt: Nádas Péter, amikor Mészöly tömörségét próbálta követni, észrevette, hiába törekszik a vágyott tömörségre, látszik a luk, ahonnan kivett. Majd jött a példa átültetése Darvasira, a kérdés: hizlalsz vagy csökkentesz? Darvasi elárulta, flekkben gondolkodik, a tárcák élethelye az újság, és ezeket, mint közlésre szánt anyagokat gyorsan megírja. A könyv más, ott van idő az alakításra, az önszerkesztés során 5-6 variáció is elkészül egy műből. Egyébként, terelte a szót Darvasi a szerkesztésre, Szilasit jó szerkeszteni, egymást respektáló munkafolyamat, ami kettejük között folyik.

Szilasi László: Luther kutyái, 7. fejezet (Műtét: alatta), felolvasás következett. Szilasi a felolvasott jelenthez hozzáfűzte, Karinthy ébren volt az operációja alatt, ld. Utazás a koponyám körül, én viszont nem, és elárulta, kíváncsi volt, mi történt a műtéte alatt, mert ő csak az altatás fokozataira emlékszik meg arra, ahogy betolják: „Odabent sima lett a világ. Béke volt bent és szeretet. Meg akarnak menteni, mindenki körülöttem mesterkedik. Értenek hozzá, nem lesz semmi baj. Megszűntek a problémáim, megszűnt minden édes gond, ami néha az életem. Ránevettem, gondoltam, én is megadom a módját. Remek ez a Xanax, most már értem a kultuszt, tényleg nagyon finom.”

Rögtön utána Darvasi jött a felolvasásban. Erős volt a licit, mutatni kellett valamit: tárcát. A tárcáról sokan csak azt gondolják, jegyezte meg Darvasi, az az írói műfaj, ami alatt kihűl a kávé, holott:

a tárcának rövidségében is az a feladata, hogy találjon egy lyukat, megnyissa, akár a pokol, akár a menny felé.

A beszélgetés során az írás taníthatósága is szóba került. Ekkor elhangzott, hogy jövő félévtől kreatív írás BA specializáció is lesz az egyetemen – tanítani az írást, ez is milyen hülyén hangzik –, és bár Darvasi ismertette már egy-egy írótáborban, hogyan lehet hat oldalból kettőt csinálni, a húzást mint technikai eljárást, de azt szerinte képtelenség átadni, hogy írjon valaki jó mondatot. Darvasi hozzátette, hiába szerkeszt, maga is szerkesztésre szorul, a hibának ugyanis az a természete, hogy nem mutatja meg magát egyből.

 

 

Egy újabb szett felolvasást követően végül Darvasi értekezett hosszabban a Luther kutyáiról. Mint elmondta, úgy látja, mintha a halálos betegség egy olyan szándékot hívott volna elő az íróban, amely arra késztette, hogy számot vessen az életével: nem kerülgeti a tabukat, hanem megragadja őket a személyesség útján, és egy olyan harcról beszél, amely visszaadhatja a test méltóságát. Mindazonáltal a családi tragédiák visszamenőleges bemutatásával a személyes kálvária mögött egy történelmi kép is kibontakozik. Szilasi erre reagálva megjegyezte, szerinte a testi sokk az, ami képes előhívni a többi, testi jellegű emléket. Majd felolvasott egy részletet, amelyből a címválasztás okára is fény derülhetett:

A műtét után egy héttel kerültem haza. Úgy gondoltam, Luther Márton Asztali beszélgetései kellően egyszerű stílusúak és eléggé kicsiny részekből állnak ahhoz, hogy meg tudjam érteni őket. Luther elsöprő erővel fordítja ki a sarkaiból Európa hitét, az pedig külön örömöt okozott, hogy a kutyájának az volt a neve, hogy Tölpel, magyarul nagyjából: Tökfej. (Amikor a kutyája, Tölpel, tekintetét a feléje nyújtott húsdarabra szegezve hosszan és kitartóan várakozott, Luther így sóhajtott fel: Bárcsak úgy tudnék én imádkozni, ahogyan ez a kutya figyeli a húst!)

Szutorisz Szabolcs Bence

 

 

 

Szilasi László: Luther kutyái

Magvető Könyvkiadó

Budapest, 2018

284 oldal, 3499 Ft

 

 

 

 

 

Szív Ernő [Darvasi László]: Meghívás a Rienzi Mariska Szabadidő Klubba

Magvető Könyvkiadó

Budapest, 2018

259 oldal, 3499 Ft

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , , , , ,
2018.10.18 - tiszatáj

BORDA RÉKA: HOAX – FERENCZ MÓNIKA: HÁTAM MÖGÖTT DÉL
Két, húszas éveiben járó költő verseskötetét adta ki a tavaly a Scolar Kiadó: Borda Rékától, a Hoax-ot míg Ferencz Mónikától, a Hátam mögött dél címűt – és ez nem hoax, akarom mondani nem álhír. Mint ahogy az sem, hogy mindkettőjüknek ez az első kötete. Olvasva őket aztán, őszintén meglephet minket, hogy máris milyen – kifejlett – lírikusi izomzattal bírnak. Nyilvánvalóan nem kezdők… – JAHODA SÁNDOR KRITIKÁJA

>>>
2018.10.18 - tiszatáj

INTERJÚ BENKŐ IMOLA ORSOLYÁVAL
A ZUG művészeti tetthely nevéből adódóan egy kicsi, mégis nyitott színház. Az Őszi Kulturális Fesztivál ideje alatt Benkő Imola Orsolyával, a Homo Ludens Project művészeti vezetőjével beszélgettünk előadástervekről, a befogadás lehetőségeiről és az alkotóközösség színházi nevelésben betöltött szerepéről. – NÉMETH ZSÓFIA INTERJÚJA

>>>
2018.10.18 - tiszatáj

TRANZIT
Múlt és jelen vetülnek egymásra Christian Petzold új filmjében. Az Anna Seghers 1944-es regényén alapuló dráma a II. világháborúban, még pontosabban a nácik által megszállt Franciaországban játszódik, ám a rendező mindezt paradox módon napjainkra vetíti ki, reflektálva a társadalmi-politikai problémák változatlanságára, az idegengyűlölet és a menekültválság napjainkban ugyancsak égető kérdéseire… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.10.17 - tiszatáj

SZILASI LÁSZLÓ KÖNYVBEMUTATÓJA
Kell valaki, aki kérdez, és más, aki felel, de hogy mégse legyen iskolai hangulata, cseréld meg a szerepeket: egy hallgató, Klajkó Dániel kérdez, egy tanár, Szilasi László pedig felel, szigorúan elutasítva a tanár úri megszólítást. Miről beszélgessenek? Az „élet nyersanyagáról”. A testről, és ami benne van – vagy olykor nincs: Luther kutyáiról. – FÖLDESI CSENGE BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.17 - tiszatáj

AZ ISMERETLEN KERTÉSZ IMRE – FOTÓKIÁLLÍTÁS
Abban a szerencsés, ám mégsem könnyű helyzetben vagyok, hogy ismerhettem Kertész Imrét: az embert és az írót, akivel a barátságom és munkakapcsolatom is több szállal kötődik Szegedhez. E történet 24 évvel ezelőtt vette kezdetét, mikor Erdélyi Ágnesnek köszönhetően egy évig én szervezhettem a Móra Kollégium irodalmi estjeit. Egy ilyen alkalomra érkezett meg 1994. október 28-án az író – emlékszem, ő az egész este folyamán tegezett, én pedig magáztam (35 év volt a korkülönbség közöttünk), ami számomra teljesen természetes volt […]

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

VERES ATTILA KÖNYVBEMUTATÓJA
Három éves kihagyás után visszatért a Próza Nostra Irodalmi Estek című programsorozat Szegedre. Október 4-én a Próza Nostra kritikusai, Benkő Marianna és Pozsár Anett beszélgettek Veres Attila horror szerzővel Odakint sötétebb című regényéről, illetve az idei könyvhétre megjelent novellagyűjteményéről, az Éjféli iskolákról. – BORBÍRÓ ALETTA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

TENOR3 A MÜPÁBAN
Ma nehéz volna pontosan kiválasztani a világ három legnagyobb tenorját, jómagam legalábbis Kaufmann után elakadnék. Ám háromtenor típusú koncerteket rendezni nagyon is értelmes vállalkozás. Gondolom jövedelmező is, ám engem jobban érdekel a dolog művészi oldala. Bár egy hangfajról van szó, azért nagyon sok alfaj létezik ezen belül is. A Müpa legújabb vállalkozása, amely megkülönböztetésül a tenor a köbön címet kapta, három eltérő típust vonultatott föl… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

JANÁKY MARIANNA:
NOVELLÁK REGÉNYE
Irodalommal foglalkozó emberek olykor hosszasan elvitatkoznak azon, létezik-e női irodalom? S ha igen, mi is az pontosan, mitől az, ami? Nő ír nőkről? Férfi nőkről? Nő férfiakról? A szerzőtől női vagy a témától az? Mi a kulcs? Nemrégiben egy folyóirat tematikus blokkja kapcsán a női tematika kifejezést ahányan vagyunk szerkesztők, annyiféleképpen értelmeztük. Janáky Marianna azonban megkönnyíti a választ erre a kérdésre: nőként ír nőkről nőiesen… – BENE ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő