02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Krinò – a gondolkodás új műhelye Szegeden
2017.11.02 - tiszatáj

Az alkotó filozófiai gondolkodás új bázisa jöhet létre azzal, hogy 2017 első félévében elindult a „Krinò” Workshop of Thinking elnevezésű szeminárium a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán Federico Sollazzo egyetemi oktató irányításával.

A kezdeményezés több szempontból is újszerűnek tekinthető: nemcsak egyetemi hallgatók látogathatják, s az egyetemi hallgatók esetében nem a lexikális tudást kérik számon, hanem az alkotó gondolkodást. Az október 18-án bemutatott Krinò a tervek szerint a további szemeszterekben is meghirdetésre kerül és feltehetően 2018 őszén önálló intézménnyé alakul.

Federico Sollazzo már 2016-ban közzétette gondolatait az intézményesült filozófiaoktatással kapcsolatban (Filozófia ez? Tiszatáj Online, 2016. 06. 13.). Koncepciójának lényegét úgy lehetne megfogalmazni, hogy az akadémiai tudománnyá tett filozófia letért az eredetileg neki szánt útról, a kreativitás keresése helyett nagyrészt pusztán adatközvetítővé vált.

A szemináriumnak vannak ajánlott témakörei, amelyek impulzusként szolgálhatnak az alkotó filozofáláshoz, amennyiben referenciaként ajánlott gondolkodók személyes témákat fejtenek ki. Nem a lezárt nagy rendszerek képviselői, hanem éppen azok ellenzői.

Meglátásom szerint az eddigi eszmecserék alapján a Krinò fő törekvései az alábbiak lehetnek:

A fő cél a kreatív gondolkodás. Ennek eléréséért a már megismert hibás gyakorlatok elkerülése kerül napirendre. A hivatalos, az akadémiai filozófiaoktatás módszertanával, rendszerével kapcsolatban kifogásolható, hogy abban a gondolkodás módszertana és szókészlete egy előre gyártott zárt rendszer. Ez behatárolttá teszi a gondolkodást.

Nem kívánatos a gondolkodók (oktatók, kutatók) mennyiségi mutatók alapján való rangsorolása sem. Ez a módszer képtelen megkülönböztetni, felfedezni a kreatív gondolatot, s ezzel a közvélemény elé tárni az önmagát ismétlő gondolatoknál, adatközvetítésnél magasabb minőséget.

A minőséget részben az újszerűség jelenti, az, hogy új gondolat születik, részben a hitelesség, az, hogy egy nézet vagy nézetrendszer hirdetői tisztában vannak önmagukkal, rá mernek kérdezni gondolataik lényegére, eredetére.

Következésképpen kiesnek ebből a körből az önvizsgálatra nem hajlandó narratívák (vallások, ideológiák). Ugyanakkor, a Krinònak nem célja ezen nem hiteles (nem autentikus) kultúrák ellen harcolni, leleplezésükre vagy a velük való vitára energiát fordítani. Elképzelésük szerint pusztán kerülni kívánják, hogy hasonló hibákat kövessenek el.

Az önálló gondolkodás szabadságával együtt jár a diskurzus szabadsága, ezért a gondolatok eredetének megkérdőjelezése nem lehet tabu. A szabad diskurzusok attól tekinthetők szabadnak, hogy nincs előre meghatározott metodológiájuk.

A gondolatok különböző eszközökkel, műfajokkal való kifejezése kívánatos, ezáltal az alkotó filozófiai gondolkodás inkább tekinthető művészetnek, mint tudománynak. A workshop, a műhely művészeti vagy irodalmi klub, amelyben, feltehetően, leginkább a filozófiai líra kerül napirendre.

Ez a tevékenység abban az értelemben nem alkalmazott filozófia, ahogyan ezt a tudományos életben tekintik, de a szokásos népszerű filozófia fogalmával sem írható le pontosan, amennyiben a népszerű filozófiával kapcsolatban minőségi aggályok vethetők fel. (Nem jutnak elég mélyre, pontatlanok, s akár a lényeget is kifelejthetik, amikor egyszerűbbé, érthetőbbé próbálják tenni a filozófiai gondolatokat.)

Tulajdonképpen az „egészséges” gondolkodás a cél. Terápiának viszont azért nem nevezhető ez a filozofáló eszmecsere, mert a szokásos terápiáknál alá-fölérendeltséget hoznak létre a terápia igénylője és folytatója között.

Mindez nem zárja ki azt, hogy a Krinòban megvalósuló alkotó filozófiai gondolkodásnak és irodalmi tevékenységnek gyakorlati, akár terápiának tekinthető haszna is legyen.

Olyan ez, mint a szenvedélyből végzett munka, amely során nem a munkavégzés hatékonysága a cél. Ha a hatékonyságot helyeznék előtérbe, akkor veszélybe kerülne szenvedély jellege, a tevékenység spontán öröme.

A kezdeményezés az alkotó filozofálást, tehát az életről, az igazságról, az egyén és a közösség érdekéről (a közjóról) való nyitott szellemű alkotó gondolkodást az előbb felsorolt módon kívánja megvalósítani. Viszont az alkotó emberek sajátossága az, hogy gondolataik folyamatosan mozgásban vannak, ezért az előbbiekben felsorolt elvek módosulhatnak.

Azt, hogy az alkotó filozófiai gondolkodás és irodalmi, művészeti tevékenység gyakorlása milyen perspektívákat nyit, nehéz megjósolni. Nem zárható ki, hogy az előbbiekben értelmezett módon alkotván, az eddig ismert gyakorlatnál nagyobb szellemi és érzelmi szabadságra, az ezáltal megszerezhető mélyebb és hitelesebb tudásra épülve megújítható a filozófiai gondolkodás Magyarországon.

Boros Tibor

(A szerző filozófus, okleveles andragógus)


Címke: , , , , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő