10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Krinò – a gondolkodás új műhelye Szegeden
2017.11.02 - tiszatáj

Az alkotó filozófiai gondolkodás új bázisa jöhet létre azzal, hogy 2017 első félévében elindult a „Krinò” Workshop of Thinking elnevezésű szeminárium a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán Federico Sollazzo egyetemi oktató irányításával.

A kezdeményezés több szempontból is újszerűnek tekinthető: nemcsak egyetemi hallgatók látogathatják, s az egyetemi hallgatók esetében nem a lexikális tudást kérik számon, hanem az alkotó gondolkodást. Az október 18-án bemutatott Krinò a tervek szerint a további szemeszterekben is meghirdetésre kerül és feltehetően 2018 őszén önálló intézménnyé alakul.

Federico Sollazzo már 2016-ban közzétette gondolatait az intézményesült filozófiaoktatással kapcsolatban (Filozófia ez? Tiszatáj Online, 2016. 06. 13.). Koncepciójának lényegét úgy lehetne megfogalmazni, hogy az akadémiai tudománnyá tett filozófia letért az eredetileg neki szánt útról, a kreativitás keresése helyett nagyrészt pusztán adatközvetítővé vált.

A szemináriumnak vannak ajánlott témakörei, amelyek impulzusként szolgálhatnak az alkotó filozofáláshoz, amennyiben referenciaként ajánlott gondolkodók személyes témákat fejtenek ki. Nem a lezárt nagy rendszerek képviselői, hanem éppen azok ellenzői.

Meglátásom szerint az eddigi eszmecserék alapján a Krinò fő törekvései az alábbiak lehetnek:

A fő cél a kreatív gondolkodás. Ennek eléréséért a már megismert hibás gyakorlatok elkerülése kerül napirendre. A hivatalos, az akadémiai filozófiaoktatás módszertanával, rendszerével kapcsolatban kifogásolható, hogy abban a gondolkodás módszertana és szókészlete egy előre gyártott zárt rendszer. Ez behatárolttá teszi a gondolkodást.

Nem kívánatos a gondolkodók (oktatók, kutatók) mennyiségi mutatók alapján való rangsorolása sem. Ez a módszer képtelen megkülönböztetni, felfedezni a kreatív gondolatot, s ezzel a közvélemény elé tárni az önmagát ismétlő gondolatoknál, adatközvetítésnél magasabb minőséget.

A minőséget részben az újszerűség jelenti, az, hogy új gondolat születik, részben a hitelesség, az, hogy egy nézet vagy nézetrendszer hirdetői tisztában vannak önmagukkal, rá mernek kérdezni gondolataik lényegére, eredetére.

Következésképpen kiesnek ebből a körből az önvizsgálatra nem hajlandó narratívák (vallások, ideológiák). Ugyanakkor, a Krinònak nem célja ezen nem hiteles (nem autentikus) kultúrák ellen harcolni, leleplezésükre vagy a velük való vitára energiát fordítani. Elképzelésük szerint pusztán kerülni kívánják, hogy hasonló hibákat kövessenek el.

Az önálló gondolkodás szabadságával együtt jár a diskurzus szabadsága, ezért a gondolatok eredetének megkérdőjelezése nem lehet tabu. A szabad diskurzusok attól tekinthetők szabadnak, hogy nincs előre meghatározott metodológiájuk.

A gondolatok különböző eszközökkel, műfajokkal való kifejezése kívánatos, ezáltal az alkotó filozófiai gondolkodás inkább tekinthető művészetnek, mint tudománynak. A workshop, a műhely művészeti vagy irodalmi klub, amelyben, feltehetően, leginkább a filozófiai líra kerül napirendre.

Ez a tevékenység abban az értelemben nem alkalmazott filozófia, ahogyan ezt a tudományos életben tekintik, de a szokásos népszerű filozófia fogalmával sem írható le pontosan, amennyiben a népszerű filozófiával kapcsolatban minőségi aggályok vethetők fel. (Nem jutnak elég mélyre, pontatlanok, s akár a lényeget is kifelejthetik, amikor egyszerűbbé, érthetőbbé próbálják tenni a filozófiai gondolatokat.)

Tulajdonképpen az „egészséges” gondolkodás a cél. Terápiának viszont azért nem nevezhető ez a filozofáló eszmecsere, mert a szokásos terápiáknál alá-fölérendeltséget hoznak létre a terápia igénylője és folytatója között.

Mindez nem zárja ki azt, hogy a Krinòban megvalósuló alkotó filozófiai gondolkodásnak és irodalmi tevékenységnek gyakorlati, akár terápiának tekinthető haszna is legyen.

Olyan ez, mint a szenvedélyből végzett munka, amely során nem a munkavégzés hatékonysága a cél. Ha a hatékonyságot helyeznék előtérbe, akkor veszélybe kerülne szenvedély jellege, a tevékenység spontán öröme.

A kezdeményezés az alkotó filozofálást, tehát az életről, az igazságról, az egyén és a közösség érdekéről (a közjóról) való nyitott szellemű alkotó gondolkodást az előbb felsorolt módon kívánja megvalósítani. Viszont az alkotó emberek sajátossága az, hogy gondolataik folyamatosan mozgásban vannak, ezért az előbbiekben felsorolt elvek módosulhatnak.

Azt, hogy az alkotó filozófiai gondolkodás és irodalmi, művészeti tevékenység gyakorlása milyen perspektívákat nyit, nehéz megjósolni. Nem zárható ki, hogy az előbbiekben értelmezett módon alkotván, az eddig ismert gyakorlatnál nagyobb szellemi és érzelmi szabadságra, az ezáltal megszerezhető mélyebb és hitelesebb tudásra épülve megújítható a filozófiai gondolkodás Magyarországon.

Boros Tibor

(A szerző filozófus, okleveles andragógus)


Címke: , , , , , , ,
2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő