10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

„Nem igaz, hogy nem lehet számítani a társadalomra”
2017.04.21 - tiszatáj

A TILOS AZ Á TÁMOGATJA
A JÓZSEF ATTILA KÖRT

Az idei meglepően forrongó április leghidegebb, havas napján a Pagony Kiadó Gellért téri könyvesboltjában a Tilos az Á Könyvek, a Pagony Kiadó ifjúsági kiadója pénzügyi támogatást adott az egyik legfontosabb magyar irodalmi műhelynek, a József Attila Körnek. A sajtótájékoztatón Péczely Dóra, a kiadó főszerkesztője szimbolikusan 500 000 forintot nyújtott át a JAK elnökének, Gaborják Ádámnak. A szervezetet még két generáció képviselte, Kukorelly Endre és Kemény Zsófi.

„Ady Endre még leinni sem tudta volna magát Hatvany támogatása nélkül” – kezdte Péczely Dóra vicces alaphanggal, de komolyra fordítva a szót, azt is hozzáfűzte, hogy a támogatás nyilvánvalóan az irodalomé lett elsősorban, és ezt a fajta támogatást minden művészeti ág igényelné. A JAK, mint létező és lélegző közeg, olyan folyamatosan megújuló szellemi tér, amely a fiatal tehetségeket gondozza, akikről sokan azt hiszik, hogy csak buliznak, miközben – Adyt sem véletlenül idézte fel a kiadó vezetője – a kortárs irodalmi közeget is ők jelentik többek között. Az 1981 óta működő JAK-ból olyan pályák nőttek ki, mint Esterházy Péteré, Nádas Péteré vagy Térey Jánosé, csak hogy pár nevet említsünk. Mostanra kétszáz JAK füzet jelent már meg, amelyek valójában vers-, próza- és tanulmánykötetek.

A mecenatúra intézménye megkerülhetetlenül fontos, de egyelőre kevés kulturális egyesület kap ilyen típusú támogatást. A JAK 2004-ben 2,7 millió forint állami támogatást kapott működési költségeire, ami 2016-ban 750.000 forintra csökkent, a működés ellehetetlenülését vetítve előre. A Pozsonyi Pagony Kft. a fent említett okok miatt 500.000 forinttal támogatja a József Attila Kör munkáját. Emellett személyes kötődések is indokolták a kiadó döntését. Kovács Eszter JAK tag és a JAK füzetek szerkesztője volt, Péczely Dóra JAK tag, illetve a kiadó több szerzője is a József Attila Kör tagja.

Péczely Dóra azt is kiemelte, hogy a felsoroltak mellett egyszerűen segíteni jó, és az irodalom nemcsak azoknak fontos, akik mindennapi szinten részt vesznek benne, vagyis e gesztus hátha meghozza majd mások kedvét is az adományozásra.

Gaborják Ádám a támogatás átvételét megköszönte, és hozzátette, annyit mindenképpen változtatott az elmúlt időszak a szervezet működésén, hogy megmutatta, hogyan kell kötélen táncolni, ami nehéz műfaj, hiszen bármikor le lehet esni róla. Meg kell tanulni azt, hogy ebben a térben hogyan harcoljanak a kultúráért, nem engedve ki kezükből a szövetség egyik alapvető küldetését, a tehetséggondozást és a fiatalok támogatását, amelyek szakmai háttér nélkül nem működhetnek, még komoly állami támogatás ellenére sem.

Ami a JAK-kal történt, apró pontja egy nagyobb halmaznak, amelyben nemzetközileg elismert intézmények, civil szervezetek munkájának ellehetetlenítése folyik, és akikkel a JAK természetesen szolidaritást vállal, tette hozzá a szervezet elnöke.

Kukorelly Endre visszaemlékezett azokra az időkre, amikor húszas éveinek végét járva arra gondolt, milyen jó is lenne belépni az irodalom terébe, és kezdőként inkább reménytelennek érezte, hogy ez valaha is sikerülhet. Amikor felvették, az nagy dolog, nagy érzés volt, a befogadás, az elfogadás érzése, és egyben visszajelzés is az alkotó embernek. Négy írószervezet van, amely nagyjából lefedi a mai magyar kortárs irodalmat, és bár ezek végre köszönőviszonyban vannak egymással (nem úgy, mint 10-15 évvel ezelőtt), de az egész társadalomnak fel kellene fognia, hogy csak valamiféle összekapcsolódás hozhatja ki abból a helyzetből kulturális életünket, amibe egyre inkább belecsúszott. Fontos lenne az is, hogy egy ilyen rendezvényen „megjelenjen a balettkar, és amikor ők vannak ilyen helyzetben, akkor mi is ott legyünk”, célzott arra is Kukorelly, hogy nem elég a művésztársadalom politikai polarizáltsága, de a különféle művészeti ágak között sem alakult ki a kellő szolidaritás. A Nyugodt Szív alapítvány (amely Kukorelly nevéhez kötődő, hajléktalanokat támogató szervezet) szerencsére nemcsak pesszimizmusra ad okot.

A fiatal generáció képviselőjeként Kemény Zsófi vette át a szót, akit édesapja vitt el hét évesen a JAK táborba Szigligetre, és ahova 17 évesen már egyedül ment (ami persze nem teljesen egyedült jelent, hiszen ismert arcokat a táborban), és számára olyan volt ez, mintha hazaérne. Ott találkozott a slam poetryvel, és a folyamatok, amelyek a táborban elindultak, hoztak számára olyan megkereséseket, amelyekből később könyve lett a Tilos az Á és a Libri kiadónál.

Ezután Kemény Zsófi élete első slam poetry költeményét olvasta fel, ami „ennek megfelelően elég bénácska”, hogy őt idézzük, de azért mindenképpen lendületes, pörgős, mondhatni igazán slames.

Végül Grecsó Krisztián – a harmadik meghívott kényszerű távolmaradása miatt – Kortárs című szövegét Péczely Dóra olvasta fel, amely az író első revelációját mutatja meg a kortárs irodalomról.

Kukorelly Endrét szerint az állami apparát számára triviális kellene, hogy legyen a magas kultúra támogatása, de a társadalom felelőssége sem kihagyható mindebből. Nádast idézve idézte, hogy az állam csecsén lógó magyar irodalom képe riasztó, nekünk kell, többek között civil szerepvállalással, és olyan szponzori akciókkal, mint a Pagony kiadóé, kiállni magunkért, egymásért.

Szekeres Niki

 

jak1 jak2 jak3 jak4

Fotó: Kovács Ádám


Címke: , , , , , , , , ,
2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő