Tiszatájonline | 2022. március 28.

Markó Béla versei

Ars vivendi

Nem igaz, hogy olyan a művészet,
mint az élet. Hogy elindul valahonnan,
többnyire pianóban, egy-két hangszerrel,
aztán bekapcsolódnak mindannyian,
hatalmas összhangban érnek a csúcsra,
míg a vége felé sorra elhallgatnak ismét,
és csak néhányan maradnak mellettünk 
egészen az utolsó pillanatig. Ilyen
a zenemű. De az élet nem. Mint ahogy
alapjában véve a festménynek is köze van
a teremtéshez, ám mindinkább úgy vélem, 
hogy mégsem ugyanaz. Mert amikor
lassan elindulsz balról jobbra az ecsettel, 
már tudod, meddig fogsz eljutni. Látod
a vászon peremét és azon túl az üres 
levegőt, amelyen nem fog semmiféle
festék. Húzhatod az időt, törülhetsz,
javíthatsz, de a távolság nem változik.
Ez bizony, ismétlem, nem az élet.
A szonett sem az. Pedig sokáig hittem,
hogy ahány szonett, annyi élet. Pontosan
tizennégy sor születés, beteljesedés, halál.
Csakhogy ma már tudom, mi a különbség.
Annál jobban tudom, minél kevesebb
időm van. Mármint olyan értelemben, 
hogy nem évtizedekben, csupán években 
kell számolnom, és jó esetben összejöhet
még tíz-tizenöt esztendő. Egyébként
a szerelemhez sem hasonlít a zenemű,
a kép vagy a szonett, bár van közük nyilván
a kialvó, majd újra meg újra fellobbanó
vágyhoz. Legfeljebb az egyszeri szeretkezés 
olyan, mint az előre megszabott tizennégy sor.
Ami igazán fontos, nem a hegedűk, trombiták,
dobok és cintányérok orgazmusáról szól.
Nem is az azt követő elernyedésről.
Hiszen nem a tizennegyedik sor végén
fejeződik be a szerelem. Az élet sem így
végződik. Lehet, hogy csak két sor lesz
belőle. Vagy tíz. Esetleg több is. Minden
pillanatban kész a mű, mondanám, ha
nem félnék, hogy érzelgősnek tűnik. Pedig
valami ilyesmiről van szó. Nem szakad félbe
soha. Nem a halál felé tart. Nincsen iránya.
Egyetlen versláb is annyit ér benne, mint
tizennégy ötös vagy hatodfeles jambus.
Bárhol ér véget a szerelem, úgyis teljes lesz
mindenképpen. És amit eddig leírtam, nem 
függ attól, hogy még hány sor van hátra.


Téli eső

Nem ismerős nekem ez a december. 
Reggel óta esik a fagyos hóra az eső,
és ha kitartó, talán győzni fog. 
Egy vérből valók... idézhetnénk most
mi is A dzsungel könyvét. Veri a
havat az eső. Feszíti a tükröt a tükörkép,
és félő, hogy elreped. De mégsem. Mintha
egy réges-régi emlékre új értelmezés tapadna.
Aztán szétválnak. Makacsul olvasztják,
fagyasztják egymást. A szálló hópehely
és a súlyos, áttetsző esőcsepp alig hasonlít.
Mint egy öregedő férfi és egy újra meg újra
beteljesülő asszony? Még annyira sem.
Előbb-utóbb elolvad a hó. Vagy megfagy
a víz. De ugyanabban az időben? 
Még annyi mindent kellene mondanom.
Körülöttem már csupa vers. Végre
abba kellene hagyni. Ám minden szavam
újrahasznosítható. Attól tartok, hogy éppen
az ellenkezőjét mondjátok majd velük.
Szeretet helyett gyűlöletet. Érintés helyett
távolodást. Azt a pillanatot vállalhatom csak,
amikor a vízcsepp nekiütközik a jégnek.
Újra meg újra. Férfi és nő. Nő és férfi.
Felszálló pára egy rövid ideig, ahol
találkozik élet és halál. Kell egy történet. 
Önmagukban nincs értelmük sem a betűknek, 
sem a szavaknak. Csak a boldogan összefonódó,
majd zihálva szétváló mondatoknak. 


Útközben

A lassúságon múlik minden.
Igen, nem tévedés, a lassúságról
beszélek, és nem a gyorsaságról.
Nem szabad sietni. Fontos nyilván
az egyenletes ritmus, hogy ne állj meg
egy pillanatra sem, de csak akkor
juthatsz célba, ha szinte észrevétlen
a változás. Így vállalható a múlt is,
amely a végén már nem lesz sehol.
Egyszerre csak egy cserép a háztetőn. 
Valamivel világosabb, aztán úgyis
megbarnul. Vagy egy sejt. Egy ránc. 
Egy letört ág. Egy-egy új sebhely, de
csak egymás után. A lényeg, hogy ne
túlságosan mohón. Ne hirtelen. Csak
egyenként. Csak itt-ott. Csak keveset.
Nem kell megzavarni a felületes
emlékező nyugalmát. Olyan vagy,
mégsem az vagy. Ám nem veszik észre.
Valahogy így tudnám megragadni.
Lehull egy emlék. Vagy kihűl egy szó.
Ha folyton látnak téged, úgysem leszel
idegen. Élni annyi, mint biztonságos
lassúsággal változni napról napra.
Akivel végig együtt voltál, akkor is
rád fog ismerni, ha már nem te vagy. 
Arra kell vigyáznod, hogy azt szeresse,
aki voltál. És egyszer majd mégis
az haljon meg, akivé útközben lettél.

(Megjelent a Tiszatáj 2021. áprilisi számában)