Tiszatájonline | 2021. április 22.

Műhelymunka

Lehetséges és szükséges a tehetséggondozás…

INTERJÚ JÓNÁS ZOLTÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL 
Jónás Zoltán előadóművész, kultúraszervező, az erdélyi, felvidéki és észak-magyarországi egyetemeket összefogó Kortárs Hangon irodalmi pályázatának és műhelyének alapító főszervezője beszél a tehetséggondozásban szerzett tapasztalatairól… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

 

A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

 

INTERJÚ JÓNÁS ZOLTÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL 

Jónás Zoltán előadóművész, kultúraszervező, az erdélyi, felvidéki és észak-magyarországi egyetemeket összefogó Kortárs Hangon irodalmi pályázatának és műhelyének alapító főszervezője beszél a tehetséggondozásban szerzett tapasztalatairól.  

Mióta működik a Kortárs Hangon műhely, milyen előzmények vezettek a létrehozásához? Milyen céllal, küldetéstudattal hozták létre?

2003-ban kerültem az Eszterházy Károly – akkor még – főiskolára, mint kulturális programigazgató. Már a tény maga eleve sokat jelentett, hiszen első diplomámat itt szereztem. Első perctől minden témában közvetlen kapcsolatokra törekedtem a hallgatókkal. Ebből következően a tollforgatók is megkerestek írásaikkal. Így született az ötlet 2005-ben, a József Attila centenárium évében, hogy írjunk ki pályázatot a Miskolci Egyetemmel közösen hallgatóinknak. Először tehát nem a Műhely volt, hanem a pályázat. Eger, Miskolc, Nyíregyházi Egyetemek után 2011-ben nyitottunk a határon túli egyetemek felé, majd 2015-ben, az egyre színvonalasabb pályamunkák hívták életre a Kortárs Hangon Kreatív Írásművészeti Műhelyt. A Műhely két alkalommal működik egy évben. Az első áprilisban, a pályázat költészetnapi válogatott kötetéhez, díjátadó Gálához kötődően 4 napos időtartamban, a második pedig augusztus végén egy hetes időtartamban. Célunk az volt – s mind a mai napig változatlan – a legjobbaknak (10-15 főnek) a díjazottak köréből adjunk szakmai képzést és segítsük lapkapcsolatokkal őket a publikálás útján.

Több egyetem is támogatja a munkájukat. Ez mennyire segít az objektív és szubjektív feltételek megvalósulásában?

Az év első Műhelyét minden alkalommal a Gálát rendező egyetem támogatja helyszín, szállás, étkezés biztosításával. Ez jelenti Eger, Miskolc, Komárom, Nagyvárad Egyetemeit és a Kolozsvári Babes-Bolyait. A Műhelymunka tartalmi része kicsit elszakad az Egyetemektől, ezt egy „triumvirátus” végzi; Kollár Árpád a szakmai vezetője, Magolcsay Nagy Gábor a másik tevékeny szakember – a szakmai feladatok kettőjük között oszlanak meg, a Műhely működtetője az objektív föltételek biztosítója, projekt menedzsere pedig jómagam (Jónás Zoltán) vagyok.

Oktatóként hány ember vett részt a teljes oktatási folyamatban? Milyen szerepet töltöttek be? Kiválasztásuk milyen szempontrendszer alapján történt?

Oktatóként a munka döntő részét a két fiatal költő végzi, naponta kiadják a feladatokat és segítik a megoldásokat, ellenőrzik a szakmai munkát. Minden alkalommal meghívunk egy-egy fiatal költőt vagy itthonról, vagy abból a régióból, ahol a Műhely zajlik, akikkel szakmai beszélgetések, feladatok, írásgyakorlatok kerülnek terítékre. Ugyanígy szervezünk találkozást irodalmi-, művészeti lapok szerkesztőivel a projektünket lapdíjjal támogatószerkesztőségek köréből.

Milyen formában valósult meg a képzés folyamata?

A képzés már öt éve két alkalommal évente jön létre, hallgatói többnyire két-háromszor tudnak részt venni, szinte évente megújul a résztvevők köre. Az adott évi első alkalommal 4 napos, a második pedig egyhetes. Az egyéni és csoportos foglalkozások aránya általában fele-fele arányban oszlik meg. Az egyéni feladatokat természetesen közösen is kiértékelik, de a csoportmunka során is közvetlen kapcsolatok alapján dolgoznak. Nagyon kevés az időnk a Műhelyre, ezért döntően gyakorlati feladatokkal dolgozunk, az elmélethez többnyire hasznos tanácsokat, olvasnivalókat, útmutatókat kapnak.

Ad-e valamilyen akreditációt a kurzus a végzett hallgatóknak?

Miután képzésünk nem iskolarendszerű folyamatokra épül, nem foglalkozunk akkreditációval.

A hallgatók kiválasztásánál milyen szempontok érvényesültek? Milyen irodalmi előélettel, tapasztalattal rendelkeztek a résztvevők?

A Műhely résztvevőinek kiválasztása a Kortárs Hangon pályázathoz kötődik – általában a díjazottak köre adja a résztvevő létszámot. Természetesen, amikor módunkban áll, rajtuk kívül is válogatunk az általunk tehetségesebbeknek tartottak köréből is.

Mennyire volt jellemző az eddigi tanulócsoportokban a fluktuáció; mi lehetett ennek az oka?

Miután egyetemisták részére szerveződik Műhelyünk, nagyon nehéz a fluktuációt mérni. Hallgatói mivoltukból következően nem mindig ők határozzák meg a részvételi lehetőséget. Egybeeshet iskolai elfoglaltságukkal, gyakorlati kötelezettségeikkel, vagy éppen egészségügyi okokkal. Ebben az évben is pl. mindkét Műhelyünket meghatározta a járványvészhelyzet. Erdélyből pl. nem fogadhattunk és nem mehettünk. Ezért az első – áprilisi – Műhelyünk teljes egészében elektronikus felületen zajlott, de a két szakmai vezetőnk kitűnően váltott és élővé tudta tenni ezen a felületen is a műhelymunkát! A hallgatók igen pozitívan értékelték munkájukat. A második műhelyünk pedig már vegyes volt; voltak személyes résztvevő Felvidékről és Magyarországról, s hozzájuk kapcsolódtak elektronikus felületen az Erdélyiek. Nagyon remekül működött ez a kettősség.

Hogy értékeli a program sikerét a végzett hallgatók részéről? Van-e valamiféle nyomon követés a pályájuk alakulása folyamán, esetleg tartósabb együttműködések valósultak-e meg?

Többnyire megmarad a kapcsolat egy ideig, keresnek szakmai kérdésekkel, eldicsekednek, ha valahol megjelentek, köteteseink száma is gyarapszik, velük is tartjuk a kapcsolatot. Kötet kiadási terveikhez kérnek javaslatot, alkalmanként meghívjuk eredményhirdetésre, vagy a műhelybe őket. Most tervezzük második alkalommal, hogy az aktuális költészetnapi kötetben kapnak egy fejezetet az új kötetesek.

Hogy látja, lehetséges-e, illetve szükséges-e hatékonyabb tehetségazonosítás – gondozási rendszer kiépítése? Mit gondol, ez kinek (kiknek) lenne a feladata, s milyen konkrét dolgoknak kellene ehhez megvalósulni?

Tapasztalataink szerint lehetséges és szükséges a tehetséggondozás! Ennek hatékonysága két oldalon múlik Maga az alany képes-e rá, akarja-e – a képző érti-e, alkalmas-e rá, megtalálja-e a megfelelő módszert. Az én gondolatom szerint nem egyenes következménye, hogy aki részt vesz ilyen kurzuson, az író, költő lesz. De az valószínű, hogy önkifejezése magasabb szintre kerül, s ennek megjelenése társadalmi szinten befolyásolhatja az adott ország értékét, megítélését.

Nem hiszem, hogy meg tudnám ítélni, konkrétan kinek a feladata. De hogy a társadalmi közgondolkodásban a tehetséggondozásnak komolyabb súllyal kellene latba esni, abban biztos vagyok. Nem az azonnali megtérülés, hasznosíthatóság szempontjából, hanem egyáltalán a közmegnyilvánulásunk színvonalának magasabb szintje érdekében.

Pánczél András

Kép forrása: Hevesi Hírportál