Kiss-Pál Klára versei
ha volna, aki múltját, mint bokára
ejtett szoknyát felveszi, és így
szól, ezt tettem, bocsáss meg érte,
ha visszatérve vízcsapokról és gázszámlákról
beszélne is, mégsem ugyanazt értené,
mint rég, s csak várna fészkelődve, hogy kérdezzék,
van-e még valami mondanivalód;
ha volna, a görcsből kibomló mondatok
nyomán a perc kitágulna minden irányba,
fény vetülne minden rejtett zugba, titkos árnyra
[…]
variáció
Rakovszky Zsuzsa versére
ha volna, aki múltját, mint bokára
ejtett szoknyát felveszi, és így
szól, ezt tettem, bocsáss meg érte,
ha visszatérve vízcsapokról és gázszámlákról
beszélne is, mégsem ugyanazt értené,
mint rég, s csak várna fészkelődve, hogy kérdezzék,
van-e még valami mondanivalód;
ha volna, a görcsből kibomló mondatok
nyomán a perc kitágulna minden irányba,
fény vetülne minden rejtett zugba, titkos árnyra,
s a törmelékből egyetlenként kiválna
– valami? valaki? – a most lehetne,
s e most lehetne nem csiszolódna kerekre, szép
fehérre, nem szállna le az idő fenekére,
hanem, mint a kerékbe ragadt sóderdarab,
makacsul visszatérne, megakadna
s recsegve tolná vissza
az összes voltak s kellek kőkemény buldózerét…
nem lesz a csorba ép, a foltos tiszta, persze.
nem lesz a múlt kerek, jelenbe gördülő; egyszerre
gőg és kárhoztatás, hogy itt kell halnod, élned
(kivándorlásra rest nagyapád miatt),
egyként bukás és győzelem, ha bölcsőben hagyod
a majdan csecsemőkre vadászó zsarnokot;
nem lesz a jó örökre jó,
a rossz se rossz örökre,
nem fogják ők se jobban érteni, az idő össze-
kuszált szálai közt matatók, a jövő régészei
– ahogy számba veszik, mi minden van befűzve,
s mi hiányzik,
hány tálentum elásva a hajszálgyökerek rengetegébe,
hány használt edény, pecsétes lepedő,
hány gondosan megőrzött, polcra tett – :
hány igazság? melyik élet?
ars poetica
ez a színes trópusi valahogy nem illik a lepkegyűjteménybe
ma valahogy nincs divatja a színes trópusiaknak
de vajon az egész lepkegyűjtemény nem lesz-e ócska kacattá holnap
és vajon a holnap nem kerül-e a múlt szemétdombjára holnapután
és a múlt szemétdombja nem merül-e feledésbe a negyedik napon
lázár kijön a sírból szétnéz megnyílt szemmel így szól
szeressétek egymást
nincs idő
szarságokkal
bíbelődni
milyen szex?
milyen szex-
jelenetet írna vajon korunk egyik vezető szexuálpszichológusa,
nyers, darabos nő; százak életét tette rendbe, miután összerakta magát, házat épített,
egyedül nevelt öt gyereket, sikert – szakmait – sikerre halmozott, szublimált ösztönből úgymond.
mindezt miután otthagyta bántalmazó férjét, a nagytiszteletű református lelkész urat.
vajon azt mondaná: a lét közepe? vagy a semmi pantomimja ? vagy semmi vagy-vagy,
hanem a kettő egyben: egyik megjár hét galaxist, másik arca dermedt aszfalt.
itt a piros. hol? kívül? belül? közötte?
de hagyjuk a bújócskát, nekem kellene megírni azt a szex-jelenetet valahogy,
csak hát amiről nem lehet szólni, arról ugye hallgatni kell;
lehet, persze, beszélni – felszabadít – egy bizonyos szinten, mint a vízről
vegytani nyelven: színtelen, szagtalan, íztelen folyadék,
ám pusztán népnevelő szempontból nézve a kérdést, érdekes lenne tudni,
hány férfi és nő szabadult fel attól, hogy irodalmi művekből szerzett tudomást,
amiről nem lehet szólni;
sejtésem szerint a szemérmesek inkább bezárultak a sok beszédtől.
– hideg levegőt fújnak – mondták ők –,
mint megkergült kézszárítók, melyek akkor is zúgnak, ha a mozizók rég otthagyták
a mosdót, s hazamentek ki-ki a maga ágyába egyedül, párban.
legfeljebb úgy érdemes, ahogy a discovery-n láttam egyszer:
fiatal tudós elárvult vadludakat tanít repülni nagy türelemmel;
előbb csak szalad előttük, majd, mikor erőre kapnak,
könnyű vázra feszített lepedőkből készít szárnyat magának,
és fut-fut, csapkod a sor elején mókásan. nem megy – nem fárad; addig kezdi elölről,
míg meg nem tanítja nekik, amit maga sem tud, s azok faképnél nem hagyják végül.
ennyi talán, ami szóban átadható.
ami nem, az sokkal több ennél, persze:
hallgatni
a méretekről és numerákról hantázó kamaszokat,
s elnézni őket – nekik –, mint a sokat élt, ezért szótlan szentek teszik,
kik nem bújnak fedezékbe, – mint minden rendes ember,
földrengés, vihar elől.
csupasz testtel hálnak az égzengés alatt,
pórusaikkal élvezik kívül-belül
Isten szűnni nem akaró orgazmusát.
(Megjelent a Ttiszatáj 2017/1. számában)