Tiszatájonline | 2023. július 6.

digitális fotózás

LAJTOS NÓRA

 
1. a kompozíció

fekvő, vízszintes képformátum
helyett olykor bátran használhatunk
álló, függőleges képkivágást, a lényeg,
hogy semmi ne törje meg a harmóniát,
csak az igazán fontos motívumra fókuszáljunk,
ha pedig kimozdítjuk a főtémát a középpontból,
helyezzük a kép valamelyik harmadára, hogy
az aranymetszés szabálya is érvényre juthasson,
amint a színek is, akár a fülnek a zene, 
de óvakodjunk a tarkaságtól, s ha mindez
megvan, elkattinthatjuk a gépet…piros rúzs, 
rozsdás ér, száradó seb porhanyós szélei…


2. a fény

kék hajnalban, narancs pirkadatban,
sárga reggeleken, kékes délben, 
sárga délután, vörös naplementekor,
kékes szürkületkor: ezek a színek
pompáznak a horizonton, a felhőkön 
keresztül szűrődő szűrt vagy indirekt fény
alacsony kontrasztokat adó, nem úgy, 
mint a déli napból érkező erős, direkt fény,
amely a képzelet halántékán táncol, majd
lenyugszik, s naplemente után lágy fények
kelnek életre, akárcsak a párán átszűrődők,
a fény-árnyék kontraszt játékai sem feledhetők, 
nevetséges kartonpapír-árny a nap szeme,
s fénylik a rozsdás csillogás.


3. a téma

vannak könnyebb és kihívásra késztető fotótémák:
a városok, épületek az éjjeli lámpafényben nehezebben
megfotografálhatók, akárcsak egy csónak, amint 
az evező hideg világokat rezzent, vagy maga az ember, 
kinek küldetése van: szociokulturális képek a szegénység
peremvidékéről, amint egy mezítlábas gyermek
kiflivéget majszol guggolva, vagy a kert végében 
teregető nyolchónapos édesanya, vagy a zárt osztály
folyosóján nyálcsorgató beteg arca, amit csak
engedéllyel lehet fotózni, de a szelfi is lehet jó,
csak fontos az extrém háttér, a merész beállítás:
a kifejező mozdulat és alsó vagy felső perspektíva…
a fotónyelv kimerevített időpallos, mely belevág a térbe,
részleteket horzsol le a világból, tömény narratíva.