01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

„A szabadság titka valahol ott keresendő…”
2020.10.07 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS
A VENI DUÓ TAGJAIVAL,
SZÁSZ VERONIKÁVAL ÉS
BATA ISTVÁNNAL

Az ének-basszusgitár-elektronikus duó zenéje néha olyan, mintha egy egész kórust hallanánk és egy nagy zenekart, máskor pedig annyira érzékeny, hogy azt érezzük, a lelkünkkel játszadozik. Idén augusztusban jelent meg az új UNFORM című lemezük, bemutatója az Opus Jazz Clubban volt hallható.

Hogyan alakult ki ez a ritka és érdekes ének-basszusgitár-elektronikus zenei duó?

Veronika: 2016-ban kezdtem el készíteni az első lemezt, mint zenei producer. Kezdetben nem is terveztem hangszeres zenészekkel együtt dolgozni, de hamar elkezdett hiányozni az az inspiráció, amit a jó zenészek játéka jelent számomra. Elhatároztam, hogy felkeresem azokat a zenészeket, akiknek a zeneiségét nagyon szeretem és akikkel emberileg is kifejezetten pozitív élményeim vannak. Így jött képbe Bata István, akivel először 2013-ban találkoztunk egy alkalmi zenei formáció keretein belül. Már ott megjegyeztem magamnak, hogy nagyon kedvemre való, ahogy szól kezében a basszusgitár. Először egy finom, puha, megnyugtató sound tűnt fel, épp csak hozzáért a húrokhoz és azok máris zenéltek, aztán elkezdett játszani. Számaim készítése során megbizonyosodtam arról, hogy mind ízlésünk, mind motivációink igen hasonlóak. Ő egyre inkább megismerte a zenei gondolkodásmódom, én pedig egyre inkább támaszkodtam arra a szemléletre, amivel ő rendelkezik, valamint ízlésére és kreativitására egyaránt. Mostanra olyan lett nekem, mint a jó szemű mester, akinek szívesen megmutatom a firkarengetegből álló rajzomat, mert tudja melyik szálon kell felvenni a fonalat, érti a kompozíciót és képes egyetlen vonallal összegezni a lényegét.

A lényeg megragadására törekedtünk a kompozíciók élőzenei átdolgozásakor is, így született meg az élő elektronikus setup. A dalokból kiemeltük az azokra leginkább jellemző elemeket, ezekből loopokat készítettünk, és kikísérleteztük, hogy azoknak milyen paramétereit módosítjuk az élőjáték során, hogy a megszólaló hangok visszaadják az eredeti zenei szövetek komplexitását. A folyamat összegzéseképp a legtöbb kompozíció megfogalmazását kidolgoztuk a basszusgitár-ének duó minimalizmusára is.

 

 

Az UNFORM c. lemez eklektikus experimentális hangzása igazán egyedi. Fellelhető benne az improvizáció és a különleges zenei hangzások, hatások kreatív ötvözetének folyamatos váltakozása. Teljesen szabad és elrugaszkodik a zenei sémáktól, ugyanakkor hiánytalan. Ezt hogyan hoztátok létre, mi a titok?

István: Venivel való közös alkotómunka során tapasztaltam meg igazán először azt az általa képviselt szabad zenei gondolkodást, ami mentes minden strukturális és stilisztikai megkötéstől, sőt egyenesen kerüli azokat. Ebben, az ily módon létrejött, letisztult alapállapotba pedig nagyon sok minden beleférne ugyan, de itt kezdődik a valódi személyes terep, az ízlés szűrője, a pillanatok zenei felhívásaira születő intuitív válaszok. Be kell valljam, nem volt könnyű félretenni minden eddigi, zenei tanulmányaim által generált alapvető zsigeri reakciót, hogy megtaláljam magamban a valódi választ. Arra törekedtem, hogy meghalljam magamban azt a hangot, amit nem a rutin és a szabályszerűség hív életre, hanem önmagam egy mélyebb rétegéből fakad.

Veronika: A szabadság titka valahol ott keresendő szerintem, hogy a zenénkkel mi magunk is leginkább felfedezni, felépülni és örömet átélni szeretünk. Fellépéskor az motivál minket, hogy átadjuk a felfedezés örömét és együtt éljük át újra. Ehhez oldott, inspiratív, szabad légkör szükséges, ezért a koncertekkel első sorban barátokat keresünk, akiknek jólesik a zenénk és akikkel nekünk is jó együtt örülni, együtt felfedezni. Ezekhez a baráti hangulatú találkozásokhoz keresünk és teremtünk alkalmakat. A hiánytalanság érzésének élménye nekem is újszerű, újra meg újra lenyűgöz.

 

 

A lemez sokat építkezik népzenéből, jazzből és hihetetlen módon lebeg a keleti, akár a chill out és az ambient műfajok között is. Egyszerre lehet rá táncolni vagy becsukott szemmel törökülésben hallgatni.

Veronika: Minden dalt az hív életre, hogy van egy gondolat, ami meg akar nyilvánulni, és úgy öntjük formába, hogy az nekünk tetsszen. Ezért olyanok, amikre mi szívesen táncolunk, vagy elmélkedünk, meg olyanok, amilyenek mi magunk is vagyunk.

A lemez 17 számot tartalmaz. Mi volt a koncepció egy ekkora lemez megalkotása során? Ennyi számot terveztetek, vagy ahogy elindult az alkotási folyamat, úgy jöttek az újabb és újabb ötletek?

István: Nem terveztük meg előre, hogy hány dal legyen a lemezen. Amikor kezdtek a dalok kidomborodni, kezdték megmutatni valódi karakterüket, egyre inkább az album is kezdett összeállni és albumként viselkedni. Ahogy a dalok végleges formájuk megmutatkozásánál, úgy a lemez kialakulásánál is fontos volt felismerni a felesleget, és tudatosan elhagyni azt. A törlés művelete nem egy könnyű lelki folyamat az alkotó számára, de csak akkor juthatunk igazán lényegi eredményhez, ha el tudjuk engedni azokat a dolgokat, amik elhomályosítják és összezavarják a lényeget.

Saját magatok mixeltétek a lemezt?

István: Igen. A produceri tevékenység java része Veni keze munkája, de itt-ott én is belenyúltam a dolgokba. A keverést és a mastert én készítettem.

 

 

Veronika, a VENI nevet brandként építed? Ez a grafikusművész és a zenei művészneved is. Hogyan fér meg a kettő? Ha jól tudom, még tanítasz is.

Veronika: A Veni igazából a becenevem gyerekkoromból, azért maradt rajtam, mert a családom és a barátaim még mindig Veninek hívnak. Ez a becenév éli most felnőttkorát és összegzi mindazt, amit csinálok, mindazt, aki vagyok. Ebből kifolyólag persze sokszor felmerült már, hogy jó név-e egy olyan zenekarnak, ahol a duópartner ráadásul egyenlő fontossággal van jelen, de Pisti mindig meggyőz, hogy ez a név így frappáns és így használjuk a kettőnk zenéjére is.

A sokféle tevékenység – megfelelően alapos – művelése segít abban, hogy a dolgokat komplexebb módon lássuk, ez pedig jó hatással van a problémamegoldó és kreatív gondolkodásra. Például a portrérajzolás vagy a logókészítés is kihat a zeneszerzésre. Az élethű rajz készítéséhez hamar el kellett sajátítanom azt a képességet, hogy felszabadítsam a látásom és elvonatkoztassak attól, amit tudok: például egy szájról annak érdekében, hogy megragadhassam azt, amilyennek akkor és azt a konkrét szájat ténylegesen érzékelem. A lemezek készítése során nagy hasznát vettem ennek a képességnek, és az általam használt hangokhoz is ezzel a pillanatnyi benyomásokra érzékeny figyelemmel és szabadsággal tudtam hozzáállni. A logókészítés arra tanít, hogyan kell megtalálni a módját annak, hogy egy koncepció és az üzenet a legpontosabban olvasható legyen egy produktumon. A zeneszerzésnél is elsősorban koncepcióim vannak, amikhez meg kell találnom a legalkalmasabb kifejező eszközöket. A koncepcióalkotás és precíz megvalósítás arra treníroz, hogy felismerjem a lényeget és elvegyem mindazt, ami fölösleges zajt kelt a kommunikációban. Az Unfold koncepciója az akkori életérzésem hangulati megragadása volt, egy zenei napló, egy intuitív tükör készítése. Az Unform a Pistivel való élőjáték és az első koncertjeink élményét örökíti meg, a koncepció pedig a szabad élőzene gépi megfogalmazása volt.

A tanítás és minden olyan tanulmány, gyakorlat, ami mások társaságában, társas interakcióban ösztönöz arra, hogy pontosabb legyek a verbális kommunikációban, precízebb az önkifejezésben és empatikusabb a másokkal való kapcsolódásban, szintén olyan tapasztalatok, amik hitelesebb és érettebb alkotóvá, előadóvá tesznek.

Valószínűleg Pisti gondolkodása is azért tud ennyire hasznos és építő lenni számomra, mert komplex problémamegoldó stratégiái vannak, amiket a jelen kihívásaiban rugalmasan alkalmaz. Megfejti, megoldja, megépíti, megszereli, átalakítja, létrehozza. Rutinos kreatív, elszánt és kitartó fejlesztő.

 

 

István, ha jól tudom a VENI az első zenekar, ahol megmutatod, hogy nem csak basszusgitárosként és fúvós hangszereken, hanem elektronikus zenészként is alkotsz. Ez milyen lehetőségeket rejt számodra?

István: Így van. Az elektronikus zenének már régóta nagy rajongója vagyok, de ezelőtt nem találtam még meg azt a formát, amelyben aktívan foglalkoztam is volna vele. Az elektronikus eszközök és a digitális tér végtelensége lehetőséget ad számomra arra, hogy sokkal nagyobb távlatokat emeljek az élő játékba, mint amire eddig alkalmam volt. Azáltal, hogy a zenénkben használt hangok felett teljes kontrollunk van szimultán módon, az improvizáció élményét egy sokkal komplexebb formában tudom megélni. Szerencsére akkor került képbe az elektronika, mint hangszer, mire már mindketten nagy utat jártunk be zeneileg. Veni klasszikus- és egyházzenei tanulmányai, népzenei, jazz és könnyűzenei tapasztalatai, illetve az én népzenei gyökereim és jazz tanulmányaim mellett a sokéves élőzenei gyakorlatom találkozik most egy digitális térben.

Mi az, ami motivál titeket?

Veronika: Főleg az, hogy olyat adjak az embereknek, ami jó nekik és, hogy úgy adjam, ahogy azt magam is kapni szeretem, bízva benne, hogy az ajándékozás a másikat és engem is egy teljesebb emberré épít fel.

István: Zenészként a zenélés közben átélhető állapot őszinte megélése. Csak akkor tudok igaz dolgot adni a minket hallgató embereknek, ha a pillanat élményét én is valóban képes vagyok megélni.

Brestyánszki Bernadett

 

 


Címke: , , , , , ,
2021.01.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM MŰVEI NYOMÁN, EGY MŰTEREMLÁTOGATÁS MARGÓJÁRA
Mányoki Ádám (1991) festőművész, grafikus. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán. Mesterei: Madácsy István és Szurcsik József voltak. Sokoldalú művész, aki már az egri főiskolán is többféle technikával kísérletezett. A kezdetekben illusztrációkat készített, a litográfiát vegyes technikával kombinálva alkotott, főleg Pilinszky verseinek hatására…

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

A fotózásra Miklós kért meg, a Volt egyszer egy Közép-Európa (1989) válogatott anyaghoz, majd az egyik legszebb könyve, Az én Pannóniám (1991) kapcsán. Ekkor tudtam meg, hogy ez a mosolygós, kedves ember – aki barátai közé fogadott a második találkozás után, mert hogy én is Szekszárdon születtem ‒ milyen szigorú, már-már kegyetlen. Többször át kellett dolgoznom az egészet. Miután megjelent, én közömbösen lapozgattam. Hogy miért használtak a kritikusok a képek kapcsán szuperlatívuszokat, máig nem értem […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

NAGY GÁBOR FESTŐMŰVÉSZ ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁSA
Nagy Gábor festőművész olyan nagyszabású kiállítással jelentkezett október elején Szeged művészetértő közönsége előtt, amely a közel öt évtizedet átfogó képzőművészeti pályafutásának – és az egyes műcsoportokban részletesen dokumentálható – változatos alkotói tevékenységének hiteles bemutatója. Azért is lehet – sőt kell – most az életmű korrekt mérlegét megvonni, mert a REÖK két szintjének összes termeit megtöltik a művész alkotásai, azaz több mint háromszáz művet vonultat föl a kiállítás […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

BARTÓK IMRE: JERIKÓ ÉPÜL
Formabontó posztapokaliptikus-poszthumanista trilógiájának sokatmondóan vegyes fogadtatása után Bartók Imre az új keretek között sem hagyja el azokat a törekvéseket és irányvonalakat, amelyek előző köteteit vezették és meghatározták. A Jerikó épül családregény, fejlődésregény, de már összetettségét és merészségét tekintve is érdemes összevetni A Patkány évével kezdődő, nagyszabású, transzgresszív trilógiával… – VIDOSA ESZTER KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő