Tiszatájonline | 2013. május 26.

„Fontos, hogy szabad legyek”

INTERJÚ PÉTERFY BORIVAL
Az Utcazene Fesztivál keretében érkezett Szegedre, a Dóm térre Péterfy Bori és zenekara. A koncert előtt beszélgettünk az énekesnővel, színésznővel, aki – nem mellesleg – a másféléves Doma édesanyja. Május 20-án volt az utolsó Három nővér előadása a Nemzetiben, fájó szívvel köszönt el a társulattól, Irina szerepétől. Nem szakított azonban a színjátszással, a Belvárosi Színházban Nagy Ervin oldalán láthatjuk a Kramer kontra Kramer című darabban […]

INTERJÚ PÉTERFY BORIVAL

Az Utcazene Fesztivál keretében érkezett Szegedre, a Dóm térre Péterfy Bori és zenekara. A koncert előtt beszélgettünk az énekesnővel, színésznővel, aki – nem mellesleg – a másféléves Doma édesanyja.

Május 20-án volt az utolsó Három nővér előadása a Nemzetiben, fájó szívvel köszönt el a társulattól, Irina szerepétől. Nem szakított azonban a színjátszással, a Belvárosi Színházban Nagy Ervin oldalán láthatjuk a Kramer kontra Kramer című darabban.

Milyen emlékeid vannak Szegeddel kapcsolatban?

Még 15 éve volt egy alternatív színházi találkozó, nyaranként itt találkozott a független színházi szakma. Aztán később az együttessel jártunk a JATE Klubba, most pedig itt van a Dóm téri koncert. Különleges erő lakozik a térben, ezt már akkor megéreztem, amikor idejöttünk. Különlegesek azok helyek, amelyek energiákkal vannak tele, bár egy nagyon rossz helyen is lehet jó koncertet adni, de ez a tér ad valami pluszt.

img_9028Most igazán pezseg a város: az Utcazene Fesztivál több helyszínén öröm zenélnek az amatőr együttesek. Milyennek látod a mai fiatalokat, a tehetségkutató műsorokat?

Voltam már zsűritag drámatagozatos iskolák versenyein, vagy éppen gimis zenei tehetségkutatón, de a fiatalok többször régi, poros zenékkel, operettekkel lépnek fel, ezek nem igazán illenek az egyéniségükhöz. Furcsa az ízlésük. Az a bajom a televíziós műsorokkal, hogy egy kaptafára keresik a fiatalokat, ha pedig van egy-két igazán kiugró tehetség, a végére őket is átformálják, beállnak a sorba. 20-30-ból, ha marad egy-két egyéni produkció. Vajon ők, hogyan boldogulnak majd, megtalálják-e a számításukat? Lesz-e olyan zenekar, amelyhez csatlakozhatnának? Tényleg, nincsenek is ezekben a műsorokban zenekarok, nem keresik a tehetséges bandákat.

Lenne olyan műsor, amelyben részt vennél, mint zsűritag?

Jelenleg nincs ilyen műsor, de biztos elvállalnám, ha lenne olyan típusú produkció, ami közel áll hozzám, ami a minőséget képviseli. A kereskedelmi csatornák a nézettségért harcolnak. Olyan ez az egész, mintha egy másik bolygón élnék, de ezt mondják az ismerőseim is, távol áll tőlük ez a fajta szórakozás, szórakoztatás.

Szeptember végén az A38-on adtok egy különleges koncertet, az első album dalait játsszátok el.

Igen, ez egy közel 7 éves történet, eddig soha nem adtuk elő egyben ezt az albumot, sok számot nem játszunk róla. A közönség szereti, ezért találtuk ki ezt a koncertet, az elejétől a végéig eljátsszuk az albumot.

img_9031Fehér éjszakák – ez a tavaly megjelent harmadik albumotok címe. Keressünk a cím mögött valami fontos tartalmat, üzenetet?

Jó kép, sok minden belefér, Norvégiában volt szerencsém megtapasztalni a világos éjszakát, amikor a Nap és a Hold is fent van – nem lehetett aludni, olyan volt az egész, mint egy narkós állapot, különleges sokkok értek. A férfi és a női összecsapásokról is szól, illetve bele lehet gondolni Dosztojevszkij „Fehér éjszakák” című regényét is.

Ezen az albumon szövegíróként is jelen vagy, nem csoda, a családodban fellelhető az irodalmi véna, gondoljunk csak az anyai dédapádra, Áprily Lajos költőre, a nagyapádra, Jékely Zoltán íróra, költőre, vagy a testvéredre, Péterfy Gergely íróra.

Sokáig gátlásosan álltam az íráshoz, a naplóírás sem ment, másnap mindig kitéptek a lapokat. Mára csak az a versike maradt meg benne, amit nagyapám írt bele, illetve az üres lapok. Aztán történt egy váltás, próbálkoztam a szövegírással és annyira jól sikerült, hogy leküzdöttem a gátlásokat, erőre kaptam és ez lett belőle. Élvezem az alkotásnak ezt a formáját is. Az anyaság is egy hatalmas élmény az alkotóembernek, önismeretre tanít, többletet ad.

Péterfy Bori kiad majd idővel egy gyerekalbumot? (mosoly)

img_9034Nem tervezek gyerekalbumot, de énekelek a fiamnak gyerekdalokat, nagyon szereti például Weöres Sándor megzenésített verseit, és énekelek neki saját dalokat is.

Sok váltás, elválás volt az életedben, ilyen volt például, amikor vége lett a Krétakör Színháznak, vagy most, a Nemzeti esete. Most milyen érzések vannak benned?

Nemrégen volt a Három nővér utolsó előadása, fájó szívvel fejeztem be. A kultúrpolitika jelenlegi hozzáállása, hogy minden nap fokozódik a helyzet – ezek mind engem igazolnak, hogy jól döntöttem, amikor az elsők között álltam fel. Bár én félgőzzel működtem a Nemzetiben, kevés szerepet vállaltam be. Fontos, hogy szabad legyek, nem álmodozom most olyan társulatról, mint amilyen a Krétakör volt, megváltozott az életem az anyasággal, ráadásul itt van a zenekar. Beindult a fesztiválszezon, ezért nem is vállaltam be nyári színházi munkákat.

Tozzi

Fehér éjszakák

„A mennybolt olyan csillagos, olyan derült volt, hogy feltekintve rá, az ember önkéntelenül is azt kérdezte magától: Valóban élhetnek hát gonoszok is, ily szép ég alatt?”

(Részlet Dosztojevszkij „Fehér éjszakák” című regényéből)

„A hold világít, mint a nap
bámulom, de nem halad
megőrjít, de tényleg
elaludni nem szabad,
amíg látom az arcodat.”

(Részlet a „Fehér éjszakák” című dalból)

[nggallery id=156]

[nggallery id=157]