Tiszatájonline | 2023. július 14.

Tiszatáj 2023. április–május

Gergely Ágnes, Hartay Csaba, Karácsonyi Zsolt, Károly Dorina, Marno János versei
Bene Zoltán, Kiss Ottó, Csabai László prózája
Vissza a jövőbe – Return To The Future (Ludwika Włodek, Martin Palúch írása; Beszélgetés Natalia Sielewiczcsel, Stach Szabłowskival és Vera Zalutskayával)
Egy „római jellem” – Bibó-olvasó (Bibó-emlékkönyv 1979 [A dokumentumfilm szövege], Fábián Áron és Mattyasovszky-Németh Márton, Lengyel Zoltán, Nóvé Béla írásai)
Diákmelléklet: Gerencsér Péter a Petőfi-filmekről


Marno János : Gyerekvers; A véletlen; A tiszta ész dióhéjban; Most látom; Vakmerítés  /  3

Kiss Ottó: Egy este Palajdival  /  10

Karácsonyi Zsolt: A visszatérés  /  19

Gergely Ágnes: A dolgok lényege  /  21

Hartay Csaba: Kivilágosodó; Utánunk  /  22

Borsodi L. László: A nagy menetelés; Szelíd szobrok  /  24

Fellinger Károly: Nyom nélkül; Vagotómia, Bársonyos  /  26

Bene Zoltán: Vasárnap (Részlet az Igazak című, készülő regényből)  /  31

Borbáth Péter: trópusokról; födém; ahhoz sincs elég dühöd  /  39

Holczer Dávid: Jane Doe látogatása (Kisfiú tükörrel)  /  43

Mezei Gábor: i. az üldöztetés szenzációi  /  44

Simon Adri: Isten-kosár  /  47

Károly Dorina: Karácsonyi képeslapok; Adendrikum  /  49

Csabai László: Háló  /  51


Vissza a jövőbe – Return To The Future

Az őszinteség pillanata (Beszélgetés Natalia Sielewiczcsel, Stach Szabłowskival és Vera Zalutskayával) Kellermann Viktória fordítása  /  59

Ludwika Włodek: A rácsodálkozás a legfontosabb (Németh Orsolya fordítása)  /  71

Martin Palúch: A szlovák film a lockdown idején (Ardamica Zorán fordítása)  /  76


Egy „római jellem” Bibó István portréjához és eszmei hagyatékához

Nóvé Béla: Élő hagyomány − ma is? (A Bibó-emlékkönyv szerzőinek és szerkesztőinek tanúsága)  /  84

Bibó-emlékkönyv 1979 (dokumentumfilm) /  90

Fábián Áron − Matyasovszky-Németh Márton: A szabadság fogalma és élménye (Bibó István munkásságában és a Bibó Szakkollégiumban)  /  104

Lengyel Zoltán: Bibó István és az an-archia (vázlatos jegyzetek, téziskezdemények egy készülő dolgozathoz)  /  114


mérlegen

Luchmann Zsuzsanna: A (szent) vágyakozás eszkatologikus hangjai (Gergely Ágnes: Zsoltár női hangra)  /  123

Molnár Zsuzsa: Megismerkedni a halállal (Kiss Ottó: A Kék Oroszlán bezár)  /  128

Klajkó Dániel: „IRTÓ jó család” (Márton László: A kárpótlás)  /  132

Oláh András: „Bibliapóker” (Visky András: Kitelepítés)  /  140

Kolozsi Blanka: „a szabad ég fogságában” (Gerevich András: Légzésgyakorlatok)  /  143

Pál József: A Piarista 300 éve Szegeden  /  149

Csontos Márta: Egy kettős évforduló bűvöletében (Szabadság, hadd nézzünk szemedbe! I–II. Petőfi Sándor 200. születésnapjára / Tamási Lajos 100. születésnapjára)  /  153


művészet

Nátyi Róbert: Francia nyomvonalakon (Kemény Gyula gyűjteményéből)  /  158


Az utolsó oldalon

Szív Ernő: Kedves Tasnádi Attila  /  163


Illusztrációk

Bibó István fényképei a családi gyűjteményből

Válogatás Kemény Gyula gyűjteményéből 


Diákmelléklet 191.

Gerencsér Péter: Hogyan semmizte ki a reprezentatív funkció a Petőfi-filmeket?

„Önmagában beszédes, hogy Petőfi-filmek az egész magyar filmtörténet során jellemző módon akkor készültek, amikor a költő születésének és az 1848-as forradalomnak az évfordulója közeledett, azaz ezek a filmek elsősorban nem esztétikai funkcióval bírtak, hanem rituális eseményekbe ágyazódtak, melyek a vallási szertartás alkalomhoz kötött cselekvéssorait hagyományozták tovább.”

tiszatajonline.hu/tiszataj/diakmelleklet