Tiszatáj 2023. április–május
Gergely Ágnes, Hartay Csaba, Karácsonyi Zsolt, Károly Dorina, Marno János versei
Bene Zoltán, Kiss Ottó, Csabai László prózája
Vissza a jövőbe – Return To The Future (Ludwika Włodek, Martin Palúch írása; Beszélgetés Natalia Sielewiczcsel, Stach Szabłowskival és Vera Zalutskayával)
Egy „római jellem” – Bibó-olvasó (Bibó-emlékkönyv 1979 [A dokumentumfilm szövege], Fábián Áron és Mattyasovszky-Németh Márton, Lengyel Zoltán, Nóvé Béla írásai)
Diákmelléklet: Gerencsér Péter a Petőfi-filmekről
Marno János : Gyerekvers; A véletlen; A tiszta ész dióhéjban; Most látom; Vakmerítés / 3
Kiss Ottó: Egy este Palajdival / 10
Karácsonyi Zsolt: A visszatérés / 19
Gergely Ágnes: A dolgok lényege / 21
Hartay Csaba: Kivilágosodó; Utánunk / 22
Borsodi L. László: A nagy menetelés; Szelíd szobrok / 24
Fellinger Károly: Nyom nélkül; Vagotómia, Bársonyos / 26
Bene Zoltán: Vasárnap (Részlet az Igazak című, készülő regényből) / 31
Borbáth Péter: trópusokról; födém; ahhoz sincs elég dühöd / 39
Holczer Dávid: Jane Doe látogatása (Kisfiú tükörrel) / 43
Mezei Gábor: i. az üldöztetés szenzációi / 44
Simon Adri: Isten-kosár / 47
Károly Dorina: Karácsonyi képeslapok; Adendrikum / 49
Csabai László: Háló / 51
Vissza a jövőbe – Return To The Future
Az őszinteség pillanata (Beszélgetés Natalia Sielewiczcsel, Stach Szabłowskival és Vera Zalutskayával) Kellermann Viktória fordítása / 59
Ludwika Włodek: A rácsodálkozás a legfontosabb (Németh Orsolya fordítása) / 71
Martin Palúch: A szlovák film a lockdown idején (Ardamica Zorán fordítása) / 76
Egy „római jellem” − Bibó István portréjához és eszmei hagyatékához
Nóvé Béla: Élő hagyomány − ma is? (A Bibó-emlékkönyv szerzőinek és szerkesztőinek tanúsága) / 84
Bibó-emlékkönyv 1979 (dokumentumfilm) / 90
Fábián Áron − Matyasovszky-Németh Márton: A szabadság fogalma és élménye (Bibó István munkásságában és a Bibó Szakkollégiumban) / 104
Lengyel Zoltán: Bibó István és az an-archia (vázlatos jegyzetek, téziskezdemények egy készülő dolgozathoz) / 114
mérlegen
Luchmann Zsuzsanna: A (szent) vágyakozás eszkatologikus hangjai (Gergely Ágnes: Zsoltár női hangra) / 123
Molnár Zsuzsa: Megismerkedni a halállal (Kiss Ottó: A Kék Oroszlán bezár) / 128
Klajkó Dániel: „IRTÓ jó család” (Márton László: A kárpótlás) / 132
Oláh András: „Bibliapóker” (Visky András: Kitelepítés) / 140
Kolozsi Blanka: „a szabad ég fogságában” (Gerevich András: Légzésgyakorlatok) / 143
Pál József: A Piarista 300 éve Szegeden / 149
Csontos Márta: Egy kettős évforduló bűvöletében (Szabadság, hadd nézzünk szemedbe! I–II. Petőfi Sándor 200. születésnapjára / Tamási Lajos 100. születésnapjára) / 153
művészet
Nátyi Róbert: Francia nyomvonalakon (Kemény Gyula gyűjteményéből) / 158
Az utolsó oldalon
Szív Ernő: Kedves Tasnádi Attila / 163
Illusztrációk
Bibó István fényképei a családi gyűjteményből
Válogatás Kemény Gyula gyűjteményéből
Diákmelléklet 191.
Gerencsér Péter: Hogyan semmizte ki a reprezentatív funkció a Petőfi-filmeket?
„Önmagában beszédes, hogy Petőfi-filmek az egész magyar filmtörténet során jellemző módon akkor készültek, amikor a költő születésének és az 1848-as forradalomnak az évfordulója közeledett, azaz ezek a filmek elsősorban nem esztétikai funkcióval bírtak, hanem rituális eseményekbe ágyazódtak, melyek a vallási szertartás alkalomhoz kötött cselekvéssorait hagyományozták tovább.”
tiszatajonline.hu/tiszataj/diakmelleklet