Tiszatájonline | 2014. február 19.

Ők tudják, mi a színészet!

BERLIOZ – KIRÁLY LEVENTE
Király Levente ma is ott áll a színpadon, és egy szerelmes öregurat játszik. Ám nincs benne egy csepp öregség sem, hangja fiatalosan pattog, mozgása izgága, szemében ifjonti tűz lobog. Berliozt játssza Hubay Miklós darabjában (Ők tudják, mi a szerelem, Szegedi Nemzeti Színház). Tenoros hangszínnel, virtuózan pörgeti szerepét… – Márok Tamás írása

BERLIOZ – KIRÁLY LEVENTE

Jó 15 éve Király Leventét meghívták a Vígszínházba, Doc szerepébe kellett beugrania a West side storyba. Fia, Attila volt az egyik partnere. Hatvanegynéhány éves lehetett. Amikor annak idején a vendégszereplésről beszélgettünk szóba kerültek az öreg szerepek, és az öreg színészek.

– Tudod, szerintem én vagyok már az öreg színész. A 70-80 évesek közül már nagyon kevesen képesek végigjátszani egy nagyobb szerepet.

Elillant jó 15 év, és Király Levente ma is ott áll a színpadon, és egy szerelmes öregurat játszik. Ám nincs benne egy csepp öregség sem, hangja fiatalosan pattog, mozgása izgága, szemében ifjonti tűz lobog. Berliozt játssza Hubay Miklós darabjában (Ők tudják, mi a szerelem). (Sajnos, mindenki „hektorozza” a darabban, pedig francia szerzőről lévén szó az „Ektor” volna tán a helyénvalóbb.) Entreé-ját alaposan kipoentírozta a szerző, sokat beszélnek róla, és még nevezetes Rákóczi-indulóját is eljátsszák. Megjelenése azonban sokkal inkább meghökkentő, mintsem jól előkészített. Idős, tekintélyes maestróról, világhírű karmester-komponistáról regélnek, Estella nagymama épp csak sejteti, hogy valami hallott azért valamit a családjáról.

Aztán megjelenik egy izgága alak, hátralöki köpenyét a szobalány kezébe, s úgy néz körbe a szalonban, mint a zsákmányát kereső róka. Király még ma is áll a színpadon, sőt állandóan áll, le se akar ülni. A nagypapák szoktak karosszékben üldögélni, neki pedig még gyermeke sem születhetett attól a nőtől, akibe egész életében szerelmes volt.

Király tenoros hangszínnel, virtuózan pörgeti szerepét. Az üdvözlésére siető házigazdán finom, ám határozott modortalansággal néz át, b. nejéhez csak egy árnyalattal kegyesebb, ám az érdeklődés legcsekélyebb jelét sem hazudja irántuk. Minden szavával, mozdulatával, pillantásával, gesztusával türelmetlenül sugározza: én csak Estellára vagyok kíváncsi, ne álljatok az utamba! Adolphe ügyvéd urat könnyedén nyomja le, gyorsabb, szellemesebb, erősebb akaratú nála. Borovics Tamás engedelmesen hajol meg előtte pár perc után, vereségétől partnere még nagyobbra nő. Egyenlőtlen párbajukat szépen komponálta meg a rendező Sándor János.

Hubay nagy leleménye, hogy Berlioz ifjúkori szerelme ifjúkorában – egyáltalán nem belé volt szerelmes! S az elmúlt évtizedek alatt megújuló ostroma is csaknem teljesen hidegen hagyta. Kezdetben most is teljesen elzárkózó. Ám Berlioz nagyon eltökélt, aduk vannak a kezében, s Király ennek megfelelő magabiztossággal indítja az ostromot. Tehát akkor nem, de most beleszeret az idős nő, (Fekete Gizi alakításában sokkal inkább nőnek, mint idősnek nézzük.) Persze a férfi (mint a férfiak oly sokszor) mindenséget beszéli, hogy most azonnal jöjjön vele pétervári turnéjára, de lelke mélyén megelégszik a realitással, azzal, hogy végre elmondhatja a saját igazságát, annak, akit illet, és bizonyságot tehet igaz, mély szerelméről. (Gregor jutott eszembe, aki a Falstaff 3. felvonásának elején, elázva, kisemmizve, egy fillér nélkül egy kancsó óbort kért a csaplárostól szóban – ám közben két ujjával csak egy félpohárnyit mutatott.)

Király betölti a színpadot. Lobogása elhomályosítja partnereit, olykor meg is égeti némelyiket, de jelenléte, kisugárzása egyben értelmes színpadi létezést is ad nekik. Nem vesz el tőlük semmit, sőt kapnak tőle, de azért az, ami az övé, érezhetően nagyobb szabású.

Berlioz veszít, Estella nem megy vele. Ám mégis diadalt arat, hisz a nő komolyan veszi, ragaszkodása meghatja, és szívében örökké forrón fogja őrizni emlékét. Fekete-Estella diszkréten, bakfisos szemérmességgel olvad csak föl, s így olyan érzetet kelt, mintha fiatalon adta volna meg a viszonzást. Bravúros időcsavar. Király-Berlioz megnyugodva indul el Pétervárra.

Amikor kimegy, hatalmas üresség támad utána a színpadon. Ami a nagy színész legbiztosabb jele.

Márok Tamás 

[nggallery id=306]

(Hubay Miklós: Ők tudják, mi a szerelem; Antipygmalion, avagy tudják ők, mi a szerelem? – Szegedi Nemzeti Színház, 2014. február 13.)

ŐK TUDJÁK MI A SZERELEM SZEREPLŐK:
 Hector Berlioz, halhatatlan Király Levente
 Estella, a szerelme Fekete Gizi
 Charlotte, Estella lánya Szabó Gabi
 Adolphe, Estella veje, ügyvéd Borovics Tamás
 Az új szobalány Farkas Andrea
Loulou, az unoka