Tiszatájonline | 2019. július 15.

Nők és fiatalok a THEALTER fókuszában

A 29. THEALTER Fesztiválon augusztus 2. és 10. között 32 társulat 30 produkcióját láthatják a kortárs színház rajongói Szegeden. Idén a női témákra, női alkotókra, illetve a fiatal csapatokra fókuszálnak, a nemzetközi és a hazai fellépők mellett helyieket is hívtak. A jegyértékesítés július 27-én kezdődik.

A 29. THEALTER Fesztiválon augusztus 2. és 10. között 32 társulat 30 produkcióját láthatják a kortárs színház rajongói Szegeden. Idén a női témákra, női alkotókra, illetve a fiatal csapatokra fókuszálnak, a nemzetközi és a hazai fellépők mellett helyieket is hívtak. A jegyértékesítés július 27-én kezdődik.

Nem könnyű a helyzet, kaotikusak a viszonyok – indította a hétfői sajtótájékoztót Martinkovics Katalin, a szegedi MASZK Egyesület alelnöke, a THEALTER nemzetközi színházi fesztivál gazdasági vezetője, aki elmondta: idén újítottak, jelentkezés alapján is válogattak a programba társulatokat. Igazi, nagy sztárok talán most nincsenek, nem lép fel például a népszerű Pintér Béla és Társulata, de igyekeztek átfogó keresztmetszetet adni a kortárs magyar színházról, és az előadások sok mindenre reflektálnak abból, ami ma az országban, a világban és a színházban történik.

A szegedi önkormányzat, az EMMI és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával megrendezett 29. THEALTER Fesztivál kínálatban számos olyan produkció szerepel, mely kimondottan női témákkal foglalkozik. Például az Örkény Színház stúdió-előadása, Az üvegbúra – a Sylvia Plath regénye nyomán született előadás a huszadik század kultuszműve, mely a nővé válás stációit mutatja kíméletlen őszinteséggel Widder Kristóf rendezésében. Mészáros Piroska monodrámaként prezentálja saját életének egy szeletét a Call girlben: az átmenetileg feladat nélkül maradt színésznő pár éve multinál kezdett el dolgozni, ezt fogalmazta szövegkönyvbe, a Manna Produkció előadását Spáh Dávid rendezte. Járó Zsuzsa egyszemélyes darab bemutatójával érkezik: kemény, céltudatos, sikeres nő történetét meséli el, akivel mégis megtörténik az elképzelhetetlen, családon belüli erőszak áldozata lesz. Keszég László rendezésében, az Orlai Produkció és a MASZK Egyesület koprodukciójaként láthatják a nézők a Huszonhárom percet. Az Alaine – ideje a meghalásnak című produkciót Markó-Valentyik Annával és egy bábbal Ladányi Andrea álmodta színpadra. Polcz Alaine szövegei és Karády Katalin dalai kelnek életre a KL Színház előadásában, mely a Legjobb monodráma előadás díját hozta el az idei MOST-fesztről.

Queendom címmel a kortárs színház, a fizikai színház és a dragshowk metszéspontján egyensúlyoz Szabó Veronika fantáziája. Improvizációs technikákkal női és férfi ábrázolásokat vonultat fel a reneszánsztól a mai popkultúráig, nyolc művésznő segítségével. A KV Társulat Euripidész drámája nyomán alkotta meg a Médeia című előadást, mely ebben a változatban a nők kiszolgáltatottságáról és egy krízishelyzet megoldási lehetőségeiről szól. Czukor Balázs rendezésében Radnay Csillát, Spiegl Annát, Száger Zsuzsannát és Urbanovits Krisztinát láthatja a publikum.

Idén is teret biztosítanak fiatal színházi alkotók számára: hat csapat előadásait láthatják a nézők. A bOdyssey projekt visszatérő vendég, Escape című előadásukat háromszor lehet megnézni. A Keserű Imre magyar és svájci tanítványaiból álló társulat különleges formanyelvet használ, mely az érintésen alapul, ezen keresztül beszélik el az őket foglalkoztató történeteket, ez esetben a menekültkérdés kapcsán. Kelemen Kristóf idén a Megfigyelők című darabjával érkezik Szegedre. A mű a hatvanas évek Magyarországán játszódik, ahol az állambiztonság egy, a színművészeti főiskolán tanuló, magyar származású angol férfit figyeltet. Az FAQ Színház most két előadással, A per és a Krapek című darabokkal érkezik. Előbbi a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel közös produkció és Kafka művének adaptációja, Tárnoki Márk rendezésében, utóbbi pedig a Zabhegyező feldolgozása monodráma formájában, Ördög Tamás rendezésében, Holden szerepében Georgita Máté Dezsővel.

A színművészeti A Nyíregyháza utca című előadással is képviselteti magát, Szilágyi Eszter Anna darabját – mely a Színházi Dramaturgok Céhétől elnyerte a 2018-as Évad Legjobb Magyar Drámája díjat – Novák Eszter vitte színre akkor negyedéves zenés-színművész hallgatóival. A mű a hollandiai magyar, roma prostituáltak életéről szól. A Gang Színház különleges kezdeményezés, mely során nem a nézők mennek színházba, hanem a színház költözik a nézők udvarába. Tőlük az Egy kis térzene című, zenés előadást láthatjuk a nyitottságról, az életigenlésről és a zene erejéről, Kroó Balázs rendezésében. Ádám Anna előadásában, a sorry not sorry-ban három színpad fogadja a nézőket, melyeken három táncos, többnyire párhuzamosan adja elő szólóját a bűnbeesésről. A produkció a fiatal alkotóknak szóló Imre Zoltán Program (IZP) támogatásával valósult meg, mint ahogyan Horváth Nóráé is, aki két előadásban is érdekelt. Oberfrank Rékával közös produkciójában, az AfterEverAfterben a társkereséshez fűződő tapasztalataikat mutatják fel. A Beat című darabban pedig Ivanov Gáborral kiegészülve, különböző táncnyelveket használva keresik az utat egymás felé. Ez utóbbi előadásban néptánc elemek keverednek diszkóval, techno-val, hip hoppal, twerkkel és hardcore dance-szel.

A Szkéné Színházból érkezik Büchner Woyzeck-je, Hegymegi Máté rendezésében, a produkció az idei MOST Fesztről elhozta a Legjobb stúdiószínházi előadás díját, Major Erik pedig a Legjobb alakítás különdíját. Megismételhetetlen a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című előadás, hiszen a darab lényege, hogy egy színész csak egyszer adhatja elő, ráadásul a szöveget sem ismerheti előre, a bemutató időpontjában kapja kézhez. A SzínMűHely Produkció és az Átrium kísérletének első alanya Alföldi Róbert volt, Szegeden pedig most Medveczky Balázs lesz.

Koncertet is kínálnak: Tóth Bernát Réka és Vázsonyi János Szefárd dalok című estjét. A K3CI projekt rezidenciazáró bemutatóját is a THEALTER keretein belül rendezik meg. A Tünet Együttes nem ismeretlen a szegedi fesztivál közönsége előtt, idén is visszatérnek. Szabó Rékáék 15 éve dolgoznak együtt, A tünetegyüttes című előadásukban pedig saját történetüket mesélik el: múltjukat, jelenüket és jövőtlenségüket. Kiss István nem mindennapi tettre szánta el magát: a kaposvári színházban 30 évig dolgozott kellékesként, miután elhatározta: monodrámát ír Csütörtököt mondok? címmel. A végeredmény egészen különleges élmény.

A cseh Tereza Ondrová és a szlovák Peter Šavel a romantikus kapcsolatok sokféleségét térképezik fel az As Long As Holding Hands című táncprodukcióban. A kolzsvári Reactor csapatának 99,6% című előadása kilenc magyar és román művész közös alkotása, az együttélésről és a közös nyelvekről, az elfogadásról és a szolidaritásról. Szlovéniából két produkció is érkezik. A Moment – Zavod EN-KNAP Hős 2.0 című darabja az ambícióról szól. Uroš Kaurin és Vito Weis a fiatal szlovén színészgeneráció elsőrangú képviselői. Ebben a darabjukban arról akarják meggyőzni a nézőket, hogy ez az Előadások Előadása, ők pedig a lehető legjobb színészek. A 6 címet viseli a Slovensko Mladinsko Gledališče előadása, mely Szlovénia egyik legrégebbi színháza, ma pedig egyik legizgalmasabb, leginnovatívabb társulata. A produkció valós eseményeket vesz alapul: hat fiatalkorú menekült kálváriáját mutatja be, ahogy egy város intézményrendszere próbálja „megoldani” az elhelyezésüket. Az előadás 2018-ban elnyerte a Maribori Színházi Fesztivál fődíját.

Idén a szegedi jelenlét is erős lesz – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Balog József, a fesztivál művészeti vezetője, a MASZK Egyesület elnöke. Több helyi alkotócsapat is bemutatkozik: a REÖK stúdiószínpadán vitték színre tavasszal Mrozek abszurd komédiáját, a Rendőrséget, Herczeg T. Tamás rendezésében. A Homo Ludens Projektől a HUMÁNIA című előadást láthatják a nézők a haza, hazaszeretet témakörében, Benkő Imola Orsolya rendezésében. A Barboncás Társulat Kiss Ágnes, Barnák László és Boncz Ádám szereplésével mutatja be Kafka Hotel című előadását a Bábszínházban – azt keresik közösen, saját életükben hol jelenik meg a kafkai világ. Perovics Zoltán társulata, a Metanoia Artopédia zárja az idei THEALTER-t, méghozzá a Diotima Szókratész bírái előtt című bemutatóval – a filozofikus mű Platón Szókratész védőbeszédét veszi alapul.

A bolgár származású, Londonban élő koreográfus, előadóművész Ivo Dimcsev tart idén mesterkurzust a művészeti képzésben résztvevő hallgatóknak, Tégy magadnak egy szívességet! címmel, melynek fókuszában a szólóelőadás fejlesztésének különböző lehetőségei állnak. Dimcsev a performansz művésze, a tánc, a színház, a zene és multimédiás eszközök sajátos és színes keverékét alkalmazza előadásaiban, annak idején Szegeden lépett fel először Magyarországon. A workshopot munkabemutató zárja majd.

Idén is fogadja a résztvevőket a blog jr., a THEALTER kritikusműhelye. A jelentkezők próbanaplót és fesztiváltudósításokat írnak Jászay Tamás, a Revizor kritikusa, szerkesztője mentorálásával. Minden délelőtt 10 órától lesz Kritikus szekció is: a nyitott és ingyenes szakmai beszélgetéseket a Régi Zsinagóga udvarán rendezik.

A fesztivál megnyitóját augusztus 2-án, pénteken 18 órakor tartják a Régi Zsinagóga kertjében – az érdeklődők részt vehetnek a Trafó, a MASZK Egyesület és a Füge Produkció Kutyaportéka – kisvárosi kórkép című ősbemutatóján. A darab szövege egy kelet-magyarországi kisváros életéből táplálkozik, valós tapasztalatokra építve, de fiktív szereplőkkel. Barcsai Bálint rendezésében Bánfalvi Eszter, Horváth Dániel, Lévai Viola, Martinkovics Máté, Szabó Zola és Tenki Dalma lép színpadra. A drámát Gábor Sára írta, akit az idei POSZT-on a legjobb dramaturgnak járó díjjal jutalmaztak. 21 órától Ivo Dimcsev LIVE Solo Concert című előadását láthatják a nézők a kisszínházban. A jegyértékesítés a fesztivál előadásaira július 27-én kezdődik, online is lehet majd belépőt vásárolni, a THEALTER honlapján keresztül.

H. Zs.

 

Fotó: Hollósi Zsolt