Tiszatájonline | 2016. november 11.

„Nekem jó ebbe beledögleni”

BESZÉLGETÉS G. ERDÉLYI HERMINÁVAL
Édes Anna immáron 90. életévét tölti. Egészen pontosan a Nyugat, 1926. XIX. évfolyam 22. számában közölte Kosztolányi kisregényének befejező részét. A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata pedig egy éve tarthatja már műsorán az előadást, melynek címszereplőjével, G. Erdélyi Herminával Drubina Orsolya beszélgetett.

BESZÉLGETÉS
G. ERDÉLYI HERMINÁVAL

Édes Anna immáron 90. életévét tölti. Egészen pontosan a Nyugat, 1926. XIX. évfolyam 22. számában közölte Kosztolányi kisregényének befejező részét. A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata pedig egy éve tarthatja már műsorán az előadást, melynek címszereplőjével, G. Erdélyi Herminával Drubina Orsolya beszélgetett.

– Először is köszönöm szépen, hogy elfogadtad a felkérést. Szabadkai fagy elől ülünk be éppen egy kávézóba grapefruit teázni, még vacognak a fogaim az előadástól, de rögtön kezdjünk is bele. Czajlik József rendezte nálatok most ezt a darabot, nem is emlékszem, te dolgoztál már vele korábban?

Nem dolgoztam még vele, de ismertem, hiszen egy drámaíró versenyen találkoztunk Újvidéken, illetve a Kisvárdai Fesztiválról is tudtam őt, meg a társulatát is. Tulajdonképpen azt kell, hogy mondjam, nagyon jó volt vele a próbafolyamat, ő egy karizmatikus, pozitív kisugárzású ember. Szeretem benne azt, hogy végtelenül nyugodt, és türelmes. Nincs benne egy csepp agresszió sem. Az egész darabot együtt csináltuk. Én álltam a színpadon, és ő az összes gesztusával csak adott, és adott. Értettem, hogy mit szeretne látni tőlem, vagy belőlem. Emlékszem, az volt a legeslegjobb tapasztalatom, mikor már állt a darab a két lábán, lerendelkeztük, akkor azt mondta, hogy ezt most csak úgy lazán csináljátok. És az első pillanatban eldőlt, hogy nem lehet. Hogy nem tudunk spórolni magunkkal.

– Mikor kiderült számodra, hogy te fogod játszani a címszerepet, akkor mit éreztél, milyen volt?

Nagyon meglepődtem. Tudtam, hogy körülbelül mi lesz az évad, és ez volt az az előadás, amiből ki is húztam magam, hogy ebben biztos nem leszek benne. Szoktam ilyet. Előre kitalálom, hogy ki gondol rám, mint színészére, és ki talán nem. Amikor pedig évad végén meghallottam a szereposztást, megriadtam. És tudom, hogy furcsa volt, örültem is neki, de azonnal rengeteg kérdés kavargott a fejemben. Először is én korban sem vagyok Édes Anna. Nem 19, de kétszer 19 évesen eljátszani, ilyen érzés. Meg hát alkatilag sem passzol már.  Habár főiskolás koromban a szerepálmaim között volt, tudom. De akkor nem volt erre lehetőség, hiszen Újvidéken Harag György rendezésében készült egy zseniális alkotás ebből a műből, és sokáig nem mert hozzányúlni senki. Ott akkor Annát Rövid Eleonóra adta.

A mi változatunkkal az történt, hogy beválogatták a Steria játékokra, ami az egyik legrangosabb szerbiai színházi fesztivál nálunk, és ott meg is kaptam a női főszereplőnek járó díjat. Körülbelül tíz évvel ezelőtt volt a magyar társulat ezen a fesztiválon utoljára, Csáth Géza Emma című novellája alapján készült előadásunkkal. Az azért sok idő. Most nagyon jó, hogy ez megtörtént.

– A előadás szövege alapvetően narratív elemekből építkezik, és ebben csak Kosztolányi anyagát használjátok. Mennyire volt nehéz ez a folytonos ki-be lépegetés, önnarráció?

A legelején mindannyian megijedtünk tőle. Nem tudtuk elképzelni, hogy ez hogy tud működni, vagy hogyan fog hatni. A néző figyelmét például tudjuk-e majd tartani? Egyébként egy zseniális dramaturgiának tartom azt, ahogy ez a darab létrejön . Sokan hiányolták azt a pillanatot például, hogy miért nem mutatjuk meg, amikor Anna eldönti, hogy a gazdáit megöli. Szerintem egyetlen pontján sincs egy határozott momentum, amivel ez kijelölhető. Az Édes Anna egészen egyszerűen nem tud máshogyan végződni.

– Van-e olyan része a szövegnek, amihez nagyon kötődsz?

Nekem jó ebbe beledögleni. Amikor például van egy takarítós monológom, azt kifejezetten imádom, mert előbújik Kosztolányi, mint költő, és öröm számomra, hogy azokat a szavakat kimondhatom a szájamon. Kedvenc mondatom talán az lett belőle, hogy: „Minden nő megcsúnyul valamit a hidegben.” Inkább tudod az  van, hogy én félek azoktól a részektől, amelyek húznának engem arra, hogy sok érzelemmel kelljen valamit kimondanom. Nagyon küzdök a patetikus részek ellen. A regényben pont azt szeretem, hogy az Anna nagyon keveset beszél. Gimiben olvastam először, és akkor is mindig az volt a fejemben, hogy hogyan tud ez a lány ennyi mindent befelé elviselni. Szabadkán Kosztolányinak érezhetően itt van a szelleme. Itt születtem, Kosztolányi mintha mélyebbre fúródott volna itt, mint Csáth. A lányom például most elsős gimnazista, és ő pont oda jár, ahol Kosztolányi édesapja volt igazgató, és ő fontosnak tartja mindig elmondani, hogy a tantermük ott van, ahol a Kosztolányiék laktak. Jelen van, érezzük, emlékezünk rá.  Egyszer rendezett Hernyák György egy kosztolányis összeállítást, Futó por volt a címe, megzenésített verseket adtunk elő, arról a periódusáról szólt, amikor már megtudta, hogy beteg. Emlékszem, én játszottam benne a halált, én vittem el a Dezsőt. Hernyák egyébként osztályvezető tanárom volt, ahogy Soltis Lajos is.

– Mik voltak azok a főbb szerepeid, amik esetleg ilyen meglepetéssel hatottak még rád?

Volt egy évadom, amikor csupa férfi szerepeket játszottam. A Közellenségben, a Rómeó és Júliában, és akkor már föltettem a kérdést magamnak, hogy vajon én lehetek a legférfiasabb színésznő a társulatban? (kacag) Tudod, nálunk minden évad végén egy szakmai zsűri díjakat oszt ki a legjobb férfi, női és mellékszerepekért. És abban az évadban én lettem a legjobb női főszereplő, de pont ezekért a szerepekért, amikről mesélek. Átvettem a díjat, viszont mondtam is, hogy itt biztosan valami tévedés történt.

– Min dolgozol most? Miben láthatunk legközelebb?

Hernyák Gyuri rendezi éppen a Münchausen a Sajtszigeten című darabot, abban fogom Kleopátrát illetve Mirjámot játszani, ott próbálunk most nagyon, ezen kívül folyamatosan játszom a Picasso kalandjaiban (r.: Edvin Liveric) és az Amadeusban is, amint Béres Attila rendezett nekünk idén.

– Köszönöm szépen a beszélgetést, további sok sikert kívánok.

Drubina Orsolya

10644366_990815710955977_7997205189480910004_o 12747267_990816424289239_7081487777227548192_o 12747890_990815834289298_6591008423816915799_o 12748138_990815430956005_3045856633748957716_o 12748143_990816170955931_2582588842252868396_o 12778922_990815987622616_2718356379599752415_o

A Magyar Társulat I. bemutatója a 2015/2016-os évadban

Játsszák: G. Erdélyi Hermina, Vicei Natália, Csernik Árpád, Mezei Zoltán, Szilágyi Nándor, Sziráczky Katalin, Pálfi Ervin, Pámer Csilla

Díszlet- és jelmeztervező: Gadus Erika

Zeneszerző: Lakatos Róbert

Dramaturg: Gyarmati Kata

Konzultáns: Forgács Miklós

Rendező: Czajlik József