Ne dobálj kővel, sokkal inkább kenyérrel

Két nő ül egy fekete dobozon. Két nő tele kétellyel, kérdésekkel, keserűséggel és gyűlölettel. Utálják egymást, szeretik egymást. Veszekednek, kibékülnek. Ellenkeznek, megegyeznek […]

Két nő ül egy fekete dobozon. Két nő tele kétellyel, kérdésekkel, keserűséggel és gyűlölettel. Utálják egymást, szeretik egymást. Veszekednek, kibékülnek. Ellenkeznek, megegyeznek. Háttal vannak egymásnak. Két nő ül a színpad közepén, kenyér a zsebükben, kő a szívükön. Körülöttük emberek ülnek. Figyelemmel kísérik a két nő töprengését, tépelődését. Mi a kút szélén, ők a kút mélyén. Vişniec drámája az elszakadni nem tudást, a földhöz ragadottságot és a választás lehetetlenségét tárja fel előttünk. 

A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Akadémiai Műhelye olyan céllal alakult meg, hogy az egyetemen tanító színházi szakemberek bemutatkozási lehetőséget kapjanak, kísérletezzenek és formabontó színházi alkotásokat hozzanak létre. Ezen a helyen mutatták be 2011-ben, Patkó Éva rendezésében Matei Vişniec Kenyérrel a zsebben című drámáját. Ezzel az előadással vendégeskedett B. Fülöp Erzsébet és Tompa Klára a Thealter Fesztivál zárónapján a szegedi Kisszínház színpadán.

Matei Vişniec darabja szabad tér és időkezelésben íródott, tehát a látottak bárhol és bármikor megtörténhettek.

A marosvásárhelyiek előadása a jelenkorban játszódik. A két nő tipikus figurák, tipikus problémákkal. Szemben állnak a társadalommal, elítélik az emberek viselkedését, valamint folyton azon vannak, hogy változtassanak a néha siralmasnak tűnő helyzetükön. A probléma csak az, hogy nem találják a változtatás módját, nem tudnak elmozdulni a helyükről. A röghöz kötöttség pozícióját nem könnyű elhagyni, de nem is tűnik lehetetlen vállalkozásnak. A színpadon jelenlévő nőknek viszont nagyon is az. Mikor az egyik mozdulna, a másik meggátolja őt.

B. Fülöp Erzsébet egy középkorú, nervózus nőt alakít, aki csak lebeg az életben és a teljes bizonytalanság mezsgyéjén jár. Nincs saját döntése, a visszaigazolást mindig a hátának támaszkodó másik nőtől, a Tompa Zsófia által játszott fiatalabb nőtől várja. Tompa egy túlfűtött, féktelen nőt mutat, akinek egy perc nyugta sincs, magas hőfokon ég. A két figura egymást egészíti ki, folyamatos visszacsatolásban vannak egymással. Az előadás kezdő párbeszédét két felállásban is hallhatjuk tőlük, először Tompa kezdi el, ő teszi fel a kérdéseket B. Fülöpnek, majd fordítva. Az ismétlés aktusa az előadás végén is fellelhető, ott is tanúi lehetünk egy ehhez hasonló fordított párbeszédnek. Ezáltal a színpad két figurája összeolvad egymással. Az idősebb nő lehet a valós figura, a fiatalabb pedig csak egy belső hang, a lelkiismeret, aki ösztönzi vagy olykor gátolja a másikat. Ezt a komplementer viszonyt a színésznők jelmeze is tükrözi, ugyanis mindketten színes nadrágot, rajta szoknyát és egyéb tarka ruhadarabokat viselnek.

A nők kiinduló problémája, hogy segítsenek-e a kútba esett kutyán. Ezzel kapcsolatban számos kérdés merül fel bennük. Mióta van a kútban a kutya, hogy került oda, hogy menthetnék ki, illetve tényleg van-e valami a kút mélyén. A fiatalabb nőnek támad egy ötlete, hogy dobjanak le hozzá egy követ, és akkor megbizonyosodhatnak afelől, hogy ott van-e és él-e még az állat. A másik nő viszont inkább egy darab kenyeret akar lejuttatni a kút mélyére, hogy legalább ne éhezzen a kutya, ám ez sem valósul meg. Hiába talál ki valamit az idősebb nő, a fiatal mindig rákontráz valamivel és lebeszéli róla a társát, és fordítva.

Lehet, tényleg semmiféle kutya nincs a mélyben. Ezt mindketten tudhatják, ugyanis a kút fenekén ők foglalnak helyet és annál mélyebbre senki sem kerülhet. A kutat az egyébként a színpadon ülő nézők gyűrűje alkotja meg, akik egy zárt körben foglalnak helyet. Nincs tudomásunk arról, hogy a két nő hogy került a színpadra, ugyanis a nézőtér elfoglalásakor ők már a helyükön ültek. A színészek az előadás végeztével sem hagyják el a színpadot, hanem a kiinduló pozícióhoz hasonlóan, ám ezúttal nem a dobozon, hanem a földön ülve, de még mindig háttal egymásnak helyezkednek el.

Az előadás szűkölködik a rendezői bravúrokban. Az első húsz perc eseménytelenül, Vişniec szövegének egyszerű felmondásával telik el. A kezdő dialógus alatt a két színésznő háttal ül egymásnak, arcukon nincs nyoma érzelmeknek, nyersen, már-már egymástól függetlenülve mondják el a szövegüket, ami által meglehetősen hosszadalmasnak tűnő perceket szereztek számomra. Ezen felül B. Fülöp szövegmondása olykor zavaróan érthetetlen, sokszor csak mormolja a szavakat. Meglehet, hogy a szándéka az általa megformált nő kétségeinek tükrözése volt, de célszerűbb lett volna ennek egy más formáját választani. Tompa játéka sokszor eszköztelen, nyers. Mindkettőjükre jellemző a túlzott feszesség, ami kicsit távol áll a megmutatni kívánt hippi stílusú, laza, életrevaló nőktől. Katarktikus élményt biztosít viszont a zárójelenet. A fadoboz tetején állva a két nő kenyérdarabokat dobál a földre, a nézőtér elsötétedik és csak egyre sűrűsödő kopogást hallunk. Ez hirtelen véget ér, kivilágosodik a színpad, amely ekkor már terítve van kenyérrel. Mindnyájan a kút aljára kerülünk, ahonnan nem igazán található kiút.

Klatka Eszter

 

A kép forrása: szinhaz.ro