tiszatáj | 2018. augusztus 3.

Mi lesz az idei Thealteren?

KEDVCSINÁLÓ
Urbán András, Alföldi Róbert, Horváth Csaba, Kokan Mladenović, Fábián Péter és Benkó Bence. Ez az impozáns névsor nem is megy különös újdonságszámba a Thealter előző évi programjaihoz képest. Szeged legszínvonalasabb színházi fesztiválja, amelyre idén augusztus 3-a és 11-e közötti napokban várják a nézőket, rendelkezik egy jól körülhatárolható, kiforrott művészeti profillal, amelynek keretein belül kitűnően érvényesül a különböző stílusok, műfajok és színpadi fogalmazásmódok izgalmas egymásmellettisége… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

KEDVCSINÁLÓ SZEGED AUGUSZTUS 3-ÁN KEZDŐDŐ FÜGGETLENSZÍNHÁZI FESZTIVÁLJÁHOZ

Urbán András, Alföldi Róbert, Horváth Csaba, Kokan Mladenović, Fábián Péter és Benkó Bence. Alighanem ez a rendezői névsor nemcsak azok számára tűnik csalogatónak és izgalmasnak, akiknél az előadás-választás során a rendező személyének munkássága is sokat nyom a latba. Mondhatni ez az impozáns névsor nem is megy különös újdonságszámba a Thealter előző évi programjaihoz képest. Szeged legszínvonalasabb színházi fesztiválja, amelyre idén augusztus 3-a és 11-e közötti napokban várják a nézőket, rendelkezik egy jól körülhatárolható, kiforrott művészeti profillal, amelynek keretein belül kitűnően érvényesül a különböző stílusok, műfajok és színpadi fogalmazásmódok izgalmas egymásmellettisége.

Merthogy néhány éve a díszvendég a k2 színház volt, mégis, idén a társulattal dolgozó Alföldi Róbert által rendezett A Cenci-házzal érkeznek, így a bulvárregiszter tájaira is elkalandozott egykori Nemzeti Színház-igazgató nem valamelyik „szórakoztató” előadását, hanem egy ígéretes társulattal való fúzióját kísérhetjük figyelemmel. Méghozzá egy olyan darabon keresztül, amelyet alig játszottak magyar színpadon (a Színházi Adattár szerint 1980-ban adták elő a színművészetisek Ruszt József rendezésében). Alföldi szerint az előadás „Nagyon durván és mélyen ábrázolja, hogy mit jelent a hatalom, az erőszak egy családon belül, hogyan és miként határozza meg a pénzt, azt,  hogy ki büntethető és ki nem, hogy az igazság és a törvény vajon ugyanaz-e.”[1]Emellett a Fábián-Benkó alkotópáros saját rendezése is fesztiválvendég lesz, képviselve ezzel a gyermekszínházi szcénát: a Thealter egyik új vendégeként a celldömölki Soltis Lajos Színház ötvenperces Hantocska című mesejátéka a halálról és a halhatatlanságról mesél Ubul király és lánya történetén keresztül.

De úgyszintén a fesztivál (játszóhelyileg a Kisszínház) vendége lesz a Forte Társulat is: idén a Thomas Bernhard műveiből készült Vaterland című előadás lapockacsont-esztétikája, groteszkbe csavart iróniája, lassú temetés-tablója várja a fizikai színház és Horváth Csaba munkássága iránt érdeklődő nagyérdeműt. Az irodalmi adaptációkkal dolgozó társulat (a Thealteren többek között A nagy füzettel, a Bűn és bűnhődéssel, az Irtással, valamint A te országoddal vendégszerepeltek korábban) mostani Bernhard-darabja Az olasz férfi című elbeszélésen alapul, de helyet kap a Kioltás és számos más Bernhard-regényrészlet is, amelyek mind hozzájárulnak a náci múlt árnyékában létező ausztriai kisszerűség és provincializmus színpadi ábrázolásához.

Ugyancsak nem lesz ismeretlen terep a szegedi közönség számára a vajdasági színházi világ fenegyerekének, Urbán Andrásnak két előadása, hiszen többek között vendégeskedett már itt a Rózsák, Végel László Újvidék-regényéből készült Neoplanta vagy a zajos sikerű Bánk bán című előadás. Most az Újvidéki Színház társulata a Hasszán aga felesége című alkotással érkezik, amely a törvény és a törvényesség kérdése, illetve a kelet-európai geokulturális meghatározottságok és cseppfolyós identitások mentén szorosan kapcsolódik a rendező eddigi életművéhez. A politikai-agitprop vonalat képviselve a szabadkai Kosztolányi Színház Az úr nevében című munkája lesz a másik fesztiválszereplő Urbán-rendezés, amely már az európai versus idegen kultúrák és identitások reprezentációja mentén készül egy saját állítása szerint radikálisan politikailag inkorrekt előadást a nézők elé tárni. „A gyűlölet foglalkoztatott, minden szinten, a hétköznapi-, a magánéletben, a legintimebb helyzetekben, amikor az emberek akár egy vallási etikai rendszerre hivatkoznak, de teljesen mást mutatnak a magatartásukkal.” – nyilatkozta a rendező a Magyar Szónak a produkció kapcsán. Ezen a nyomvonalon haladva a szerbiai Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című, Majakovszkij ihlette forradalom-showja szintúgy az elkötelezettség jegyében igyekszik felvetni korunk Nagy Problémáit, ám az előadás recepciója szerint mindezt izgalmas, az (ön)irónián alapuló színházi nyelven teszi. Mladenović egyébként a temesváry Csiky Gergely Színház Shakespeare, Sonnet 66 című egészestésével fog még vendégszerepelni a Kisszínház falai között, a címben szereplő számnak megfelelően pedig Shakespeare 66. szonettje alapozza meg a mai korra rezonáló helyzetek és szituációk színpadi megfogalmazását.

Egyébként Shakespeare egy másik darabja is jelen lesz a fesztiválon: a már említett Soltis Lajos Színház érkezik a Szentivánéji álommal, amelyet Horváth Csaba tanítványa, a budapesti színművészetin jelenleg rendezőszakos Nagy Péter István jegyez. És ha már a Színművészeti: az egyetem három produkcióval is jelen lesz az idei Thealteren, érkezik Keresztes Tamás első rendezése Dalok a földszintről címmel, amely egyben Horváth Csaba fizikaiszínház-osztályának vizsgaelőadása. A színlap szerint a mindennapok részét képező kínos, zavarba ejtően hétköznapi és végtelenül emberi szituációk elevenednek meg az előadás tizenkilenc jelenetében (alcím: majdnem zenés tragédiák). A politikai áthallások kapcsán már az ajánlóban magyarázkodó („A mi világunkkal való bármilyen egyezés csupán a véletlen műve.”) Félelem és fogcsikor – zenés nyomorgás a Harmadik Birodalomban szintén a pesti Színművészeti hozza el. Tárnoki Márk egyetemi hallgató rendezése az utóbbi időben már a második feldolgozása Brecht idehaza viszonylag keveset játszott darabjának (a másik a k2 Társulatáé, de az nem szerepel a fesztiválon). Az éjszaka a nappal anyja című harmadik színműs előadás szintén egy nagyon ígéretes alkotócsapat produkciója: a svéd Lars Norén együttélést, családi titkokat és tragédiákat tematizáló darabját Fehér András vitte színpadra, a főbb szerepekben pedig a Zsótér–Börcsök osztály növendékei, így Koller Krisztián, Hajdu Tibor, illetve a Terápiából ismert Vilmányi Benett, és a Radnóti Színházban gyakorlatát töltő Konfár Erik lesz látható.

S bár a próza túlsúlya kétségbevonhatatlan, a tánc- és bábszínházi produkció iránt érdeklődők sem fognak csalódni a programfüzet áttekintésekor. Szabó Réka a tavalyelőtti Sóvirág után most a szülőség, a szülői identitás és a szülés élményét igyekszik megfogalmazni Burok – a táguló idő összehúzódásai című koreográfiájával. De nem marad el a börtönszínház sem: a kolozsvári Váróterem projekt keretében Qkac – bábjáték Varró Dániel verseire című előadás nemcsak Varró, hanem a klasszikus és a kortárs magyar irodalom ismert szövegeit fogalmazza meg a bábok nyelvén.

Összegezve: az idei Thealter augusztus 3-tól 11-ig, kísérőrendezvényekkel, így kiállítással, lapbemutatóval és kritikai beszélgetésekkel, összesen tíz helyszínen zajlik majd.

A Tiszatájonline.hu kiemelten tudósít az eseményről, így a fesztivál alatt beszámolókkal, elemzésekkel és kritikákkal egyaránt jelentkezni fogunk.

Fritz Gergely

Részletes információ a programokról és jegyvásárlás: thealter.hu

 

 Hasszán aga (fotó: Srđan Doroški) Felhő a nadrágban (fotó: Molnár Edvárd) Hantocska (fotó: Benkő Sándor) Félelem és fogcsikor (fotó: Éder Vera) Burok (fotó: Mészáros Csaba)

Fotók: thealter.hu

JEGYZET

[1] https://szinhaz.hu/2018/03/29/alfoldi_robert_en_ugyanugy_kuzdottem_a_richarddal_mint_ezek_a_fiatalemberek