Tiszatájonline | 2019. december 6.

Hamupipőke – táncoló egerekkel

LÁTVÁNYOS CSALÁDI MESEBALETT JURONICS TAMÁSÉKTÓL
Tombolva ünnepli a gyerekközönség a Szegedi Nemzeti Színházban Juronics Tamás és Czár Gergely Prokofjev zenéjére koreografált táncprodukcióját, a Hamupipőkét. A Szegedi Kortárs Balett előadása igazi családi program. A Müpa Fesztivál Színházában december 11-én mutatják be… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

LÁTVÁNYOS CSALÁDI MESEBALETT JURONICS TAMÁSÉKTÓL

Tombolva ünnepli a gyerekközönség a Szegedi Nemzeti Színházban Juronics Tamás és Czár Gergely Prokofjev zenéjére koreografált táncprodukcióját, a Hamupipőkét. A Szegedi Kortárs Balett előadása igazi családi program. A Müpa Fesztivál Színházában december 11-én mutatják be.

Ki gondolta volna, hogy a szovjet acélkorszak és a romantikaellenesség zeneszerzőjeként is emlegetett Szergej Prokofjevet – aki ugyanazon a napon halt meg, mint az életét megkeserítő Sztálin –, tombolva fogadja a mai kisiskolás közönség. Pontosabban nem is őt, hanem az 1940-es évek elején komponált Hamupipőke-balettzenéjét, melyre a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője, Juronics Tamás és az együttes vezető táncosa, Czár Gergely közösen készített koreográfiát. A lelkesedés így nemcsak a pazarul hangszerelt, ma is üdítően frissnek ható muzsikának szól, hanem a népszerű mesének és a szegedi társulat teljesítményének is – mégis érdemes megjegyezni, úgy látszik, nívós komolyzenével is el lehet ma adni a gyerekeknek egy táncelőadást.

Az előfüggönyre vetített animációval indult a közismert történet. Hamupipőke az apjával a temetőben áll, elhunyt édesanyja sírjánál búcsúzkodik, a szomorú őszi eső adja meg a mese alaphangját. Fehér fátyolban néhány pillanatra a mennybe távozott anya szelleme is feltűnik a színpadon Wéninger Dalma jóvoltából, majd felgördül az előfüggöny, és a nézők elé tárul egy vidéki kisbirtok tradicionális családi konyhája. Tóth Kázmér letisztult színpadképének központi eleme a hatalmas kandalló, ami a fölé sorakoztatott rézedényekkel, a mellé akasztott fokhagymafüzérekkel és a tűz fölött himbálózó kondérral azonnal mesébe illő hangulatot teremt. Később, a gyors váltással következő báli jelenetben pedig egyszerűen bordó függönyökkel, csillárokkal, jelentőségteljesen nyíló kétszárnyas ajtóval idézték meg a hercegi palota atmoszféráját.

Az Apa szerepében Czár Gergely egy angol lord eleganciájával lép elénk, Szigyártó Szandra és Takács Zsófia groteszk fűszerezésű mozdulatokkal hatásosan jeleníti meg a két nagyravágyó, ostoba mostohanővér karakterét. Bámulatos, milyen beszédes jellemábrázolást kapunk Zsadon Flórától a Mostoha szerepében. Körmönfont manipulátorrá növeszti a lila parókával, lila ruhában, artisztikus mozgással életre keltett gonosz, képmutató szépasszonyt. Különösen hatásos az az indulatos jelenet, melyben a Mostoha miután hiába próbálja a lábára erőltetni a cipellőt, dühében mindent felborít maga körül.

A címszerepet mindvégig poétikus érzékenységgel táncoló Claudia Elvetico törékeny, madárcsontú, vonzó és finom lelkű Hamupipőke, akit a közönség azonnal a szívébe zár. Az idealizált szerepben jól tudja kamatoztatni alapos klasszikus balett képzettségét, szép forgásokkal, ugrásokkal, kecses mozdulatokkal kápráztatja el a nézőket. A snájdig Herceget alakító Vincze Lotárral eszményi párost alkotnak, romantikus báli kettősüket is nagy tapssal honorálta az ifjú publikum.

A szegedi társulat más produkcióival szemben most talán feltűnőbben ötvözi a koreográfia a klasszikus alapokat a kortárs táncszínházi mozgásformákkal, de itt az eltérő stílus, technika egyben a hatásosabb jellemábrázolást is megkönnyíti. A jelmezeket jegyző S. C. J. tetszetős, színorgiában pompázó, szinte önmagukban is  karaktereket teremtő kosztümöket tervezett. Például a két mostohanővér báli ruhája alá furcsaságukat, idétlenségüket is jelző, groteszk hatású, fekete-fehér kockás harisnyát kapott. Hamupipőke kék báli ruhájának mutatósan libbenő, különben is csillogó tüllszoknyájáról a led-izzókat talán elhagyhatták volna.

Azon a csütörtök délelőtti előadáson, amit láttam, a gyerekek sűrűn közbetapsoltak, azonnal intenzíven reagáltak minden poénra. Ilyen volt például az, amikor az Egeret játszó Nier Janka előbukkant a kandallóból, majd Hamupipőke az egérfogóba szorult hosszú farkát vicces játszadozást követően segített kiszabadítani.

A VargaBalett Táncműhely több mint negyven növendéke is részt vesz a szokatlanul nagyszabású produkcióban. A gyerekek látható élvezettel nyüzsögnek a nagyszínház színpadán egér- vagy tündérjelmezekben, a nagyobbak pedig reménykedő bálozó hajadonokként.

Látszik, Juronics Tamás és Czár Gergely nagyon ért a gyerekek nyelvén. Minden lehetőséget kihasználtak arra, hogy látványos, mozgalmas, érzelmekkel teli, megható produkciót hozzanak létre, amit kisgyermekes szülőknek családi programként is bátran lehet ajánlani.

Hollósi Zsolt

Fotók: Tarnavölgyi Zoltán