Tiszatájonline | 2023. március 23.

Egy hetvenöt éve tartó mese

BÁBSZÍNHÁZI VILÁGNAP A KÖVÉR BÉLA BÁBSZÍNHÁZBAN

BÁLINT ZSÓFIA BESZÁMOLÓJA
Gyereknap helyett sajtónapot tartott a szegedi Kövér Béla Bábszínház március 21-én a Bábszínházi Világnap alkalmával. Az esemény programjának színessége idézte fel bennem a gyereknap élményét, ahogy egymás után részt vettem egy humoros tájékoztatón, egy pikniken, egy mesekönyv bemutatón, majd egy interaktív előadáson.

Fotó: Szabó Luca / Kövér Béla Bábszínház

Az esemény első programján a bábszínház igazgatója, Kiss Ágnes köszöntötte a résztvevőket, majd felolvasta Horváth Mária (Horimari) a Világnap alkalmából írt gondolatait: „Szeretem az ünnepeket. Szeretem a bábszínházat. Szeretem a bábosokat és »akit az Istenek szeretnek, megtartják gyereknek«. Animációs filmrendező vagyok, volt alkalmam megtapasztalni, hogy az animáció és a bábszínház édestestvérek. Mindkettőhöz gyermeki nyitottság kell, a szabadság és a teremtés vágya, a JÁTÉK. Így lesz a bábszínház varázslat, az életre keltés csodája […]” A felolvasást a Robin Hood bemutatójának ismertetése követte volna, ha nem tör ránk két hatalmas, rosszarcú katona, akik az említett íjászt keresték.

Fotó: Szabó Luca / Kövér Béla Bábszínház

Miután Kiss Ágnes hosszas rajzolás és magyarázkodás után megértette velük az Agórához vezető utat, illetve a Gogol és Gugol utca különbségeit, az óriásbábok elindultak, hogy vasárnapra sikeresen megérkezzenek a 11-kor kezdődő bemutatóra. A hamisan dalolászó, Szeged utcáin kiigazodni képtelen alakok mindenesetre meghozták a kedvem ahhoz, hogy az előadáson is felkeressem őket.

A tájékoztató fesztiválhangulatát pogácsából és málnaszörpből álló piknik követte, majd a főattrakció: a bábszínház tavaly betöltött 75. születésnapja alkalmából elkészült mesekönyv, A nagy Lötty bemutatója.

A könyv alkotóival, Kollár Árpád íróval, Grela Alexandra illusztrátorral, Kónya Ábel grafikai tervezővel, illetve Kiss Ágnes és Schneider Jankó ötletgazdákkal Bencsik Orsolya beszélgetett. A kötet megszületésére vonatkozó első kérdésre Schneider Jankó elmondta, hogy olyan produktumot szerettek volna létrehozni, ami kitér a bábszínház történetére, ugyanakkor a gyerekek számára is érdekes, forgatható. Fontos volt számunkra, hogy a színház történetéről szóljon a könyv, de humoros is legyen – vette át a szót Kiss Ágnes –, Kollár Árpádot szegedi kötődése miatt is saját írónknak tekintjük, és úgy gondoltuk, hogy illusztrációban Grela Alexandra pontosan azt fogalmazza meg vizuálisan, amit mi a bábszínházról gondolunk.

Fotó: Szabó Luca / Kövér Béla Bábszínház

Bencsik Orsolya ezután az alkotókhoz fordulva a kötet létrehozásának élményéről kérdezett. Kollár Árpád elárulta, nehéz feladat volt számára, hogy felkérésre, a színház történetéről írjon egy olyan történetet, ami vicces és érdekes lehet a gyerekek számára. Rengeteg segítséget kaptam – mesélte a szerző –, és végül elkapott a téma. Az én feladatom az volt, hogy szöveggé formáljam át azokat a képeket, amiben Ágiék gondolkodtak. Én is kaptam fotókat – vette át a szót Grela Alexandra –, és rögtön szerelmes lettem a projektbe. Csodálatos együttműködés volt ez a mesekönyv, a beszélgetések közben már rögtön jöttek a képek, amikkel dolgozni akartam.

A technikára vonatkozóan Kiss Ágnes elárulta, hogy az illusztrációk régi archív felvételekből készültek, újrafestéssel.

Fontos volt számomra, hogy színes legyen, mert a gyerekek azt szeretik, tette hozzá. Ha rajtam múlna, inkább fekete-fehér képeket készítenék – nevetett az illusztrátor. Közben a beszélgetés során, a nagy kivetítőn folyamatosan váltakoztak a kötet képei. A színkavalkádot látva és a kötetet lapozgatva megállapítom, hogy egyértelműen a színes illusztrációk pártján állok.

Fotó: Szabó Luca / Kövér Béla Bábszínház

A beszélgetés ezután a bábok irányába terelődött. Kónya Ábel arról beszélt, hogy mennyire inspirálják őt a bábok, pláne, hogy évekig egy bábszínház felett lakott. Az én feladatom az volt, hogy grafikailag összefogjam a projektet, hogy a történet dinamikája és vizualitása passzoljon – magyarázta –, illetve a címet is én találtam ki egy közös halászléevés alkalmával. A bábművészet és a képzőművészet szerintem teljesen rokon tevékenység, mindkettő nagyban támaszkodik a vizualitásra.

Műhelytitokként Kónya Ábel még elárulta a hallgatóságnak, hogy a kötet oldalán megjelenő ezüst hullámzás a Tiszát ábrázolja.

A könyvbemutató után sokkal behatóbban is megismerkedhettem a mese világával egy interaktív játékon keresztül. A kamarateremben Dóra kapitánynak és a vállán ülő Sirály Mihálynak kellett segítenünk, hogy megtaláljuk a bemutatott mese két főszereplő matrózát, Pulát és Vázsonyt. Miután különböző, kreatív kellékek segítségével találós kérdésekre válaszoltunk, hajót vezetni és kötelet átugrani tanultunk, meghallgattuk a kishalát Szegedig követő hajóskapitány történetét. Az UV fénnyel megvilágított rajzok a zseblámpás esti mesék élményét idézték fel.

Fotó: Szabó Luca / Kövér Béla Bábszínház

Az esemény végén egy közös papírhajó hajtogatást követően egy mesekönyvvel és egy Pulát és Vázsonyt ábrázoló papírhajóval felpakolva léptem ki a tavaszi délutánba.

Bálint Zsófia

Az A nagy Lötty című mesekönyv a HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum Az év leginnovatívabb könyve kategóriájának shortlistjén is szerepel.