A jövő luxus
ELFRIEDE JELINEK: SZERETŐK
Tűpontos jelineki irónia, három nő szerelmi története, provokatív komikum, napjaink végtelenül elcsépelt ketrecharca a kapitalizmus jármában, és mindez a Kosztolányi színpadán, Anđelka Nikolić rendezésében. Telitalálat… – DRUBINA ORSOLYA BESZÁMOLÓJA
ELFRIEDE JELINEK: SZERETŐK
Tűpontos jelineki irónia, három nő szerelmi története, provokatív komikum, napjaink végtelenül elcsépelt ketrecharca a kapitalizmus jármában, és mindez a Kosztolányi színpadán, Anđelka Nikolić rendezésében. Telitalálat.
Az Elfriede Jelinek: Kis csukák című regényéből készült színpadi adaptáció maróan szarkasztikus társadalomképet mutat fel. Helyszíne a ’70-es évek Ausztriájának női alsónemű gyárától kezdve napjaink bármelyik munkahelye, lakása, szobája, vagy akár ágya lehetne. Nikolić rendkívül jó ízléssel megválasztott formanyelve ezúttal a tárgyak bűvöletében, a fantáziadús bábszínház világában merül el, okos és (v)érzékeny attrakció születik.
Blagovesta Vasileva kosztüm- és díszlettervező munkájának köszönhetően a tér igen izgalmas képet rajzol elénk: vasrácsokon lógnak kellékek, hangszerek. Azonnal felidézhetnek bennünk embertelen gyárakat, hideg hálószobákat, üres családi fészkeket, amelyek Brigitte (Nagyabonyi Emese), Paula (Kiss Anikó) és Szuzi (Székely Beáta) mindennapjainak helyszíneivé válnak. Az egymással és a világgal versenyző, rivalizáló nők mutatós drapp fehérneműben vetik be bájaikat, többek között a házasság adta előnyökért. A történetek egymást keresztezik, a szereplők pedig gyakran egymást narrálják, miközben a néző egy rendkívül izgalmas szövegvilágot, néhol posztdramatikus színházat kap vállvetve Jelinek kíméletlenségével, amelynek Tandori Dezső fordításában nagyon erős nyelvi humorát érzékelhetjük. Brigitte Heinzet akarja magának (Mikes Imre Elek) a társadalmi státuszért, Heinz anyja (Kucsov Borisz) Szuzit a pénzéért, Erich (Mészáros Gábor) Paulát a testéért, és így tovább, és így tovább. Mindig mindenki valakit valamiért. Kucsov Borisz meglepően karakteres édesanyákat alakít teljes természetességgel, Mikes pedig ezúttal a konferanszié szerepkörében villantja meg tehetségét. A hölgyek közül Székely Beáta sznob, kimért, felsőbbrendűségének teljes tudatában lévő asszonytípusát kedveltem leginkább, míg Nagyabonyi Emese harcias, feldúlt és dacos nőalakjai közül ez sem maradt el az elmúlt évadok felhozatalától. A színésznő ugyan megunhatatlannak látszik a vad és karakán nőszemélyek megformálójaként, ugyanakkor másféle szerepformálásban is szívesen megtekintenénk. Kiss Anikó Paulája fiatal, 15 éves ártatlan és naiv áldozatként kellően könnyed és tragikus. A tárgyak megelevenedése még inkább aláhúzza azt az életet, amelyben buzgón kell spórolni, gürcölni, hiteleket felvenni, ezekre dolgozni, spórolni, akkor újabb hiteleket felvenni. A kosztolányis gárdának ráadásul meglehetősen jól áll ez a szereposztás: minden egyes játszó egyben zenész is. A Szeretők kijózanító mese felnőtteknek, amelyben kellemes tempóban váltakoznak dialógok és narratív egységek, ez pedig egy határozottan alapos dramaturgi munka eredményeként érzékelhető, amely Góli Kornéliát dicséri. A Nobel-díjas osztrák írónő szereplői egymástól elidegenedett sorsú alakok, egymásba belegabalyodó törtetők, akik közt az ember mégsem érzi magát annyira kívülállónak, már-már otthonos is ez az önirónia. Azt is mondhatnánk, ahogy a regényében is olvasható: „A jövő luxus. Túl sok nincsen belőle.”
Kosztolányi Dezső Színház (Szabadka)
Bemutató: 2016. 10. 22.
Megtekintett előadás: 2016. 10. 23.
Zeneszerző: Draško Adžić
Zenei munkatárs: Milan Boca
Kosztüm- és díszlettervező: Blagovesta Vasileva
Dramaturg: Anđelka Nikolić, Góli Kornélia
Rendező: Anđelka Nikolić