Szeretnék szakmai tapasztalatot szerezni és bejutni a doktori programra …

KÖVES MARGIT BESZÉLGETÉSEI INDIAI EGYETEMISTÁKKAL
Anjali Sharmával (Andzsali Sarmával) a GoogleMeet-en beszélgettem július utolsó napjaiban, amikor Pécsről éppen Pestre utazott, hogy a tartózkodási engedélyét intézze és pesti barátaival találkozzon. Andzsalit 2015 óta ismerem, amikor a Magyar Kulturális Intézet hallgatójaként magyart, a Szlavisztika-Finnugrisztika tanszék hallgatójaként cseh nyelvet tanult […]

KÖVES MARGIT
BESZÉLGETÉSEI INDIAI EGYETEMISTÁKKAL –
ANJALI SHARMA

Anjali Sharmával (Andzsali Sarmával) a GoogleMeet-en beszélgettem július utolsó napjaiban, amikor Pécsről éppen Pestre utazott, hogy a tartózkodási engedélyét intézze és pesti barátaival találkozzon. Andzsalit 2015 óta ismerem, amikor a Magyar Kulturális Intézet hallgatójaként magyart, a Szlavisztika-Finnugrisztika tanszék hallgatójaként cseh nyelvet tanult. Édesapja üzletember, autóalkatrész kereskedelemmel foglalkozik, ötvenhét éves. Édesanyja középiskolai tanár, bátyja üzletember. Nagymamája nyolcvannégy éves, velük él, időről időre átköltözik a nagyobbik fiához; apai nagyapja, aki az ötvenes években Bhutánban dolgozott, 2017-ben halt meg.

Andzsali 2018-ban pályázott a magyar tanfolyamra az ELTE-re, a tanfolyam elvégzése után nemzetközi kapcsolatok szakra adta be a jelentkezését, Pécsről kapott először pozitív választ. Amikor 2019 decemberében Pécsen jártam, Andzsali elintézte, hogy a Hunyor diákszállóban lakhassak, és láttam, hogy milyen népszerű a szállóban és az egyetemen diáktársaitól kezdve a szálló takarítónőjéig.

– Andzsali, az önéletrajzában láttam, hogy a Darbárí Lál D.A.V. Model School-ba járt a Shalimar Baghban (Sálímár Bág). Hogy került ebbe az iskolába?

– A Saint Ann misszionárius iskolába jártam harmadikos koromig, innen kerültem a Darbárí Lál D.A.V. iskolába a Sálímár Bágban. Az iskola Delhi észak-nyugati részében a közelünkben volt, anyukám itt tanított még mielőtt megszülettem. A születésem után abbahagyta egy időre a tanítást és elvégezte a politológiát. Most a Guru Harkishan (Guru Harkrisan) Public School-ban történelmet és politológiát tanít.

– A Darbárí Lál D.A.V. iskola keltette fel az érdeklődését az európai nyelvek iránt? Az iskola honlapján láttam, hogy sok nemzetközi eseményben vesznek részt.

– Mostanában tényleg sok nemzetközi kapcsolatuk van, de ez korábban nem így volt. A TV-ben láttam David Rocco kanadai szakács Dolce Vita című utazási műsorát, ez volt az egyik oka annak, hogy jelentkeztem olasz szakra 2013-ban, amikor letettem az érettségit.

Milyen volt az olasz szak a Germanisztika-Romanisztika Tanszéken?

– A tanszéken három indiai tanár és két olasz lektor tanította az olasz nyelvet és irodalmat, Olaszország társadalom- és kultúrtörténetét. Voltak közös óráink is a német-, francia-, spanyol szakosokkal, ahol irodalomelméletről, filozófiáról beszéltünk Umbert Ecoról, Agambenről, Terry Eagletonról.

Milyen volt csehül tanulni az olasz után? Miért kezdett el csehül tanulni?

– Gyakran néztem a TV-ben az utazási programokat Kelet-Európáról, Prágáról, Csehországról, ezért kezdtem el cseh nyelvet tanulni a Szlavisztika-Finnugrisztika Tanszéken. Hana Koubkova, a tanárunk sokat énekelt és hegedült, ez egészen különleges volt. Amikor visszatért Prágába, Doris Kumarova, a Cseh Nagykövetség adminisztrátora helyettesítette, nagyon szerettem tőle is tanulni.

– Hogy kezdett el magyarul tanulni?

– 2016-ban, amikor elvégeztem a cseh kezdő tanfolyamot ösztöndíjat kaptam a a prágai Károly Egyetem nyári nyelvtanfolyamára. Sok magyarral barátkoztam össze a tanfolyamon, akik tanítottak minket magyarul. Az első szó a „köszönöm” volt. Annyira megtetszett a nyelv, hogy a tanfolyam végén elutaztam két-három napra Pestre.

Mi fogadta Pesten?

– Korán reggel érkeztem a Népligetbe és nem tudtam, hogy jutok el a kollégiumba, ahol szobát foglaltam. Megszólítottam egy fiút, aki olaszul mondta el, merre menjek és elkísért a sarokig. Nagyon tetszett Budapest, az emberek, az utcai ételek. Amikor a nyári egyetem után visszautaztam Delhibe első dolgom az volt, hogy megtudjam, hol tudok beiratkozni magyarra. A Szlavisztika-Finnugrisztika Tanszéken egyszerre csak egy nyelvet lehet tanulni, de szerencsére a Magyar Kulturális Intézetnek is van magyar nyelvtanfolyama.

– Az olasz és a cseh tanulása után milyen volt magyart tanulni?

– Nagyon szerettem. Az első évben még a legendás Janpath (Dzsanpath) 1A-ban, a város központjában voltak a magyar órák. Gyorsan és örömmel tanultam, és nagyon élveztem a külön programokat, a kiállítási megnyitókat, az irodalmi esteket. Kosztolányi Esti Kornéljából készítettük a „Becsületes város” előadását, amelyben a polgármester szerepét játszottam. Az irodalmi programokban minden hallgatónak volt szerepe és az is sokat jelentett, hogy a Magyar Intézet igazgatója, Dr. Wilhelm Zoltán és vendégei, Orcsik Roland, Lanczkor Gábor és mások szívesen beszélgettek velünk. 2018 márciusában bezárták a Delhi Kulturális Intézetet a Jan Pathon és a magyar órák átköltöztek a Khán Market közelében levő kannada iskolába.

Számomra érdekes volt a két egzotikus nyelv, a dél-indiai kannada, Karnátaka állam nyelve és a magyar egymás mellé kerülése. Egy-két hónap múlva kiderült, hogy több hallgató is járt ebbe az iskolába. Örültem annak, hogy Andzsali, aki talán a legfiatalabb volt a Kulturális Intézet nyelvcsoportjában sohasem volt fáradt a három nyelv tanulása közben. Hogy esett a három nyelv, a három ország közül Magyarországra a választása?

– A barátok, az ösztöndíj és a tanári segítség játszott szerepet az elhatározásomban. Amikor a nyelvkurzusra jelentkeztem, az ELTÉ-t jelöltem meg első helyen.

– A szülei nem féltették?

– Nem, mindig bátorítottak, hogy utazzak, tanuljak külföldön.

– Milyen volt egyedül megérkezni Budapestre?

– 2018 augusztus utolsó napjaiban érkeztem és a kollégium csak szeptembertől fogadta a hallgatókat. Már korábban megismerkedtem a Facebookon Becz Dorottya írónővel, aki a repülőtéren várt és meghívott magához. Azóta is mindig hív, amikor indiai ételt főz. Szeptember elején már be tudtam költözni a kollégiumba.

– Milyen volt a magyar nyelvkurzus?

– Jól választottam. Nagyon jó tanáraink voltak, például Szabó Anikó, akivel együtt versek hallgatásával és versmondással gyakoroltuk a kiejtést. Ha valakinek külön segítségre volt szüksége, külön tutorokat ajánlottak, aki órák után segített. Én kértem és egy hallgató, Gödörházi Júlia segített nekem. Órák után minden nyelvi problémát meg tudtam beszélni vele.

Hogy került Pécsre a Nemzetközi Tanulmányok Tanszékre?

– Több egyetemre jelentkeztem, de Pécsről kaptam először választ, és nagyon örülök, hogy Pécsre jöttem. Két nagyon jó évet töltöttem itt.

Amikor 2019 decemberében Pécsen jártam, láttam, hogy milyen jól beilleszkedett a nemzetközi diákcsoportba. Baráti körében a kollégiumban sok diák érkezett Bangládésből, Pakisztánból, voltak köztük indiai keresztények, hinduk, muszlimok. Pesten most éppen az iráni barátnője lakásában lakik. Örülök, hogy ilyen könnyen barátkozik össze emberekkel, akárhová tartoznak.

– Szüleim különböző vallási csoportból származnak, édesapám hindu, anyukám szikh és saját elhatározásból házasodtak össze. Nekem sem számít, hogy ki honnan származik.

– Hogy érzi magát most a pécsi egyetemen, hogy fél éve van a szakdolgozata beadására?

– Nagyon szeretek idejárni. Részben magyar, részben angol nyelvű előadásokra osztottak be. Dr. Glied Viktorhoz írom a szakdolgozatomat a gazdaság és az ökológia kölcsönös egymásra hatásáról. A kérdés Európában és Indiában is nagyon fontos és aktuális, akár az árvízre gondolunk Németországban, akár a földcsuszamlásokra Himácsal Pradésben.

A magyar nyelvtanulást is sikerült folytatnia?

– Igen, próbálok mindenhol mindenkivel magyarul beszélni. És a magyarok nagyon örülnek ennek, különösen az idős emberek. A Stipendium Hungaricum program kötelezővé tette a magyar nyelvtanulást és nagyon élveztem a magyar órákat, melyeket Dóla Mónika tartott nekünk.

Milyen tervei vannak a jövőre?

– Szeretném jól megírni a szakdolgozatomat és közben dolgozni. Három helyen, a doTerra, a Mahindra és a Genpact cégnél pályáztam állásra nyelvi szakértőként. Szeretnék szakmai tapasztalatot szerezni. Idén nem fogadták el a pályázatomat, remélem, jövőre sikerülni fog bekerülnöm a Ph.D. programra is.

 Köves Margit