Tiszatájonline | 2021. január 28.

Színek és formák diszkrét bája

TRANKER KATA ÉS KIRÁLY ANDRÁS DISZKRÉT VÉGTELEN CÍMŰ KIÁLLÍTÁSA 
Reliefszerű objektek miniatűr „lakóinak” világa, színpompás, geometrikus formákból álló nagyméretű képek fogadják a Viltin Galéria piciny terébe belépőket Tranker Kata és Király András tárlatán. A két alkotó első ízben állítja ki közösen azokat a válogatott műveket, amelyekben művészeti tevékenységük főbb jellemző vonásai tükröződnek… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

TRANKER KATA ÉS KIRÁLY ANDRÁS DISZKRÉT VÉGTELEN CÍMŰ KIÁLLÍTÁSA

Reliefszerű objektek miniatűr „lakóinak” világa, színpompás, geometrikus formákból álló nagyméretű képek fogadják a Viltin Galéria piciny terébe belépőket Tranker Kata és Király András tárlatán. A két alkotó első ízben állítja ki közösen azokat a válogatott műveket, amelyekben művészeti tevékenységük főbb jellemző vonásai tükröződnek.

A legfiatalabb generáció képviselője, Tranker Kata a Budapesti Képzőművészeti Egyetem festő szakán végzett. Alkotásaival számos egyéni (Az elmosodó halmazok logikája 2018, Egykoron vala (duo Ulbert Ádámmal) 2020) és csoportos kiállításon (Fresh Paint 10, 2018, Leopold Bloom Art Award 2019) szerepelt. Neve legutóbb a Derkovits-ösztöndíjasok tavalyi nagyszabású kiállításán volt olvasható.

Érzékeny munkáiban a vizuális élmény mély gondolatisággal párosul. Részlet gazdag, változatos anyagokból (fából, papírból, kartonból, betonból) álló szobrai, fotói és installációi intim közeget teremtve járják körül mindennapjaink fontos kérdéseit. Tranker Kata alkotásaiban az ember önmagához és a világhoz való viszonyának értelmezése és szubjektív rendszerezése valósul meg. Konceptualista, nem szokványos anyagokból is létrehozott műalkotásain keresztül a minden emberre jellemző törvényszerűségeket kutatja.

Tranker Kata: Embertan I. 2020, papírmassza, fa, fotó, karton, ceruza, plexi lemez, 35 x 50 x 7 cm

Király András gépészmérnöki és mérnöktanár diplomát is szerzett, majd a budapesti Ferenczy István Vizuális Műhelyben sajátította el a festészet fortélyait. Egyéni (New Directions in Modern Art) és csoportos (Másodlat, Real Hungary. Der Esterházy Kunstpreis, PostContemporary) kiállítással is legutóbb 2017-ben jelentkezett.

Változatos színekkel megkomponált nagyméretű festményei olyan geometriai formákat, ovális köröket, négyzetrácsokat ábrázolnak, amelyek hol egymásba folynak, hol egymást keresztezik, vagy éppen elfedik.  A burjánzó, színpompás alakzatok „káosza” azonban csupán látszat, az alkotások mögött egy komplex rendszer húzódik, amit Király alapos tervezése előzött meg.

Diszkrét végtelen című közös tárlatuk két, látszólag ellentétes világot képvisel.

Tranker Kata Embertan I–V. (2020) című munkáin reliefszerű objektek miniatűr figuráit, tárgyait látjuk. A plexi mögötti rétegelt papírmasszába vájt mélyedésekben kiállítási tárlókba zárt fotók, bábuk állnak. A szürke, barlangszerű terek háttere rácsos, elemei natúr színűek. Tranker egyedi mikrovilágának képe bontakozik ki, egy olyan zárt világé, amely egyszerre menedéket adó, és színtelen merevsége miatt sivár. Közelebb hajolva azonban, a finoman megmunkált figurák és növények magukon viselik az alkotó emberi kéz nyomát, a fotótöredékek gondosan őrzött emléknek tűnnek. Az installációk ezen egyéni történetekre utaló elemei mellett feltűnnek az absztrahált, ovális fejformák, amelyek ősi kultúrák lenyomatainak tekinthetők. Ezek helyet kaptak a kiállítótér központi installációján is, általánossá, időtlenné válva.

Király András legfrissebb képei az elmúlt években kialakított tendenciáját követik. Folytatja azoknak a főként ovális geometriai formáknak és rácsszerkezeteknek a megfestését, amelyek 2018-as műveiben (Amikor a gyereked kamasszá válik, te is kamasszá válsz 2018, Az idő óceán, de a parton végződik 2018) is jelen vannak. Itt kiállított nagyméretű vásznain (69, Tehenészlány, Patchwork) kiemelt szerephez jut a lépték. A keszekusza alakzatok egészen másként hatnak attól függően, hogy milyen távolságból nézzük. A színpompás képek rácsszerkezeteit a végtelenségig absztrahált foltok szakítják meg. A központi installáción ( a+b=x) az ovális foltok optikailag szinte leválnak a rácsról, felrúgva a szabályszerű rendet.

Király András: Dobszóló. 2020, olaj, akril, vászon, 200 x 150 cm

A tárlat címe utal a matematikában is használt „diszkrét” kifejezésre, amely olyan részterület, amelyben diszkrét, jól meghatározott értékekkel végzünk műveleteket, nem pedig folytonosakkal. Ilyen értelemben a jelentése: véges. A „véges végtelen” ellentmondása tükröződik a két igen különböző alkotó közös központi installációján. A kétféle látásmód egymás mellé helyezése kapcsolódási pontok keresésére ösztönöz. Ilyen például a rácsszerkezet megjelenése, az absztrahálás, az ovális formák használata.

Király korábban figurális képeket festett, hogy aztán azokat „szétszabdalja”, elemeire bontsa, szabályos szerkezetekbe illessze. Tranker pedig alkotásainak emberi alakjait absztrahálja, a fejből oválist, a testből háromszöget és trapézt „varázsol”. Ugyanakkor felesleges túlzott kapcsolódást keresni a két alkotó munkái között, amelyek léptékükben, színvilágukban, anyagukban igen eltérőek. Így is „erősítik” egymást, azaz: a matematika nyelvén a+ b= x.

Habár csupán néhány művet tartogat számunkra a Viltin Galéria kicsiny tárlata, ám ezek mégis kiválóan szemléltetik Tranker Kata és Király András művészetének mibenlétét.

Takáts Fábián

Tranker Kata:Embertan V. 2020, papírmassza, fa, fotó, karton, ceruza, plexi lemez, 35 x 50 x 7 cm Tranker Kata:Embertan II. 2020, papírmassza, fa, fotó, karton, ceruza, plexi lemez, 35 x 50 x 7 cm Tranker Kata: Embertan I. 2020, papírmassza, fa, fotó, karton, ceruza, plexi lemez, 35 x 50 x 7 cm Király András: Patchwork. 2020, olaj, akril, vászon, 120 x 95 cm Király András: Dobszóló. 2020, olaj, akril, vászon, 200 x 150 cm Király András: 69. 2020, olaj, akril, vászon, 80 x 60 cm

Tranker Kata & Király András

Viltin Galéria, Budapest

2020. 12. 12 – 2021. 01. 30.