Tiszatájonline | 2019. március 10.

Ősasszonyoktól a drónképekig

KIÁLLÍTÁS A TORNYAI JÁNOS MÚZEUMBAN
Február 15-én nyitották meg a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum emeleti csarnokában a Makói Natura Marosmenti Művésztelep csoportos kiállítását Úton címmel. A csoportos kiállításon a több mint tíz éve működő alkotó közösség 21 meghatározó művészének közel 70 alkotását ismerheti meg a közönség… – NÉMETH ZSÓFIA BESZÁMOLÓJA

KIÁLLÍTÁS A TORNYAI JÁNOS MÚZEUMBAN

Február 15-én nyitották meg a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum emeleti csarnokában a Makói Natura Marosmenti Művésztelep csoportos kiállítását Úton címmel. A csoportos kiállításon a több mint tíz éve működő alkotó közösség 21 meghatározó művészének közel 70 alkotását ismerheti meg a közönség.

A tárlat látogatói betekintést kaphatnak a kortárs festészet, szobrászat és grafika újabb útkereséseibe, a hagyományos képzőművészeti műfajokon túl pedig digitális grafikák, fényképek és installációk formájában is útjukon követhetik az alkotókat

a brutálisan expresszív képektől egészen a helytörténeti értékkel bíró akvarellekig.

A hagyományos alföldi és makói tematikák mellett helyet kapnak az egyetemes művészi kérdések egyéni megfogalmazásai is.

A kiállítás megnyitóján köszöntőt mondott Dr. Miklós Péter múzeumigazgató és Farkas Éva Erzsébet, Makó város polgármestere is. Dr. Miklós Péter beszédében érintette a kiállítás címválasztásának filozofikus rétegeit („Úton lenni az emberi élet alapvető kérdése.”), továbbá kiemelte a két város – Hódmezővásárhely és Makó – szellemi és művészeti együttműködésének értékét, valamint reményét fejezte ki a további közös munkát illetően.

Farkas Éva Erzsébet a művésztelep kulturális szerepét méltatta. Köszöntőjében „figyelmeztető felkiáltójelek”-hez hasonlította a résztvevő alkotókat, akik művészi szerepvállalásukkal gazdagítják, formálják a közösség szellemi és kulturális életét. A kiállítás tematikájához kapcsolódva kihangsúlyozta: alkotóútjukon „a múltba nézve, és a jövőn álmodozva, de soha sem megállva, egyre magasabbra lépve, de mindig hazatalálnak.”

Az esemény zárásaként a kiállítás szakmai megnyitására Feledy Balázs művészeti írót kérték fel. Feledy kiemelte a művésztelepek mint szellemi- és alkotó csoportok jelentőségét, és azok rövid történeti áttekintését adta a 19. és 20. század fordulójától kezdődően. Mint mondta, az új technikai megoldások, melyek lehetővé tették és elterjesztették a természetben alkotást, nem csupán a képzőművészeti stílusok megújulását eredményezték, hanem alkotói közösségeket is teremtettek, melyek a kollektív szellemiség jegyében jelenleg is működő művészeti infrastruktúrát tartanak fenn. Bár a művésztelep mint jelenség nagy megpróbáltatásokon ment keresztül a kommunizmus idején, a Nagybányai, Szentendrei, Makói és Hódmezővásárhelyi művésztelepek ma is működő alkotóközösségekként említhetőek.

„Az a műfaji és stílusbeli sokszínűség, mely több mint egy évtizede jellemzi a Makói Művésztelepet, az Úton című kiállítás alkotói gárdájának kiállított anyagában hűen tükröződik. Bár a kiállított műtárgyak többsége festmény, jó arányban jelennek meg a plasztikai, grafikai és fotóművészeti alkotások. A tárlat nemcsak ezt a műfaji sokszínűséget reprezentálja, hanem a makói, szegedi és Hódmezővásárhelyhez is kötődő művészek együttműködését Magyarország távolabbi régióiban, illetve a határokon túl élő művészekkel. Ugyanakkor a kiállítás közös metszéspontja a „makóiságban” fogható meg: valamennyi munkán tetten érhető a város egy-egy meghatározó helyszíne vagy annak impressziója.” (Képiró Ágnes)

A kiállított alkotásokkal kapcsolatban kihangsúlyozta: kevés olyan művésztelep működik már, ahol három hétig dolgoznak más városból érkezett művészek. Ennyi idő alatt az alkotás folyamatában szerepet kap a kollektív szellemiség, a város atmoszférájának megismerése, a művek létrehozása és befejezése. A kiállítás, tette hozzá Feledy, sok műfajúsága mellett képviseli a magyar és európai értékeket is, majd a kiállító művészek rövid bemutatását követően, a megnyitó zárásaként az előző beszédekhez hasonlóan reflektált a tematikus címre, és egy jelzővel is kiegészítette azt: „Jó Úton”.

A tárlat március 31-ig tekinthető meg, a kiállítók névsora itt.

Németh Zsófia

Fotó: Arany-Tóth Attila / Tornyai János Múzeum