Nagy Zopán: Sötét anyag
FOTOGRAM-METRIKUS BACCHANÁLIA
Az együtt-működések és a technikai fogások az individuumban, az egyéni gondolkodásban oldódnak fel. Fotó. Gramma. Grammatika. Betű. Szó. Szókép. Képvers… A savak, szavak, definíciók, illetve fiktív fixírek, fény-fixációk mögül: feloldódott lírikus absztrakciók variánsai tárulnak elénk. Fotogram-metria. Távérzékelés. A belső távolságok, a külső-belső fikciók tájai, az egyén gondolat-sejtjeinek formavilágai […]
FOTOGRAM-METRIKUS BACCHANÁLIA
Az Ártér Művészeti Egyesület kiállítása
(Budafoki Pezsgő- és Borfesztivál, 2016. szeptember 2 – 4.)
Lé. Lét. Létra. Lét-igenlő Létra…
Árnyékát fény hozza létre. Árny-kép. Fények negatívja.
Kacs, kacsintás… Objektív-szubjektív (szf)éra…
Világokat összekötő Létra.
Művészet és bor. Mindkettő a „Lét-ra”, a „Lajtorja” szimbolikájával él –
és (ahogy egy ismeretlen költő is mondaná): spirituális természetű. A földi és szellemi, avagy az anyagi és éteri világ közötti átjárás. De mindegyik egy-egy lehetőség is. A személy és a személyes találkoz(tat)ása a köztes világ(ok)ban…
Szőlő és fotográfia. Érleljük tovább… – Fény és víz és szellemiség…
Föld, nyersanyag, ásványok, kémia… – Fény, folyadék, szellemiség…
Fluidumok… – Gondolkodás, hozzáértés, gondoskodás…
Alsó, felső, belső erők – és valami plusz, valami más! – Bor! – Műalkotás!
Köz-helyek: hellyel, közzel, közlekedő elv(edény)ekkel…
Három az egyben: Látens kép-idézés(ek).
A Lét(ra) árnyéka (emlékeim szerint):
éppen fölszeletelte egy patinás borospince kitárt bejáratát.
Ezen árnyék a Húsvét szédületétől ívelt –
egészen a Szüretek fény-érlelt, opálos mámoráig… Át: odáig…
A Létra árnyéka tehát módszeresen szeletelte a pince bejáratát:
a mély-sötétbe igyekvő (azonosíthatatlan) alak meztelen testével együtt
s a fény-árnyék (és tér-mélység) állapota
zaklatottá és különösen darabolttá ihlette
té-tovaságomban ama – fejben többszörösen is exponált – fotográfiát,
melyet papírra nem hívtam elő (soha)…
II.
Elő sohasem hívtam: a Létrának
ama árnyéka által fölosztott – és megbolygatott,
fokaival fölszeletelt tér-lehetőség képet, melyet akkor
(Húsvét tájékától – a Szüreti mámorig) nagyon lehetetlennek,
rétegzett éber-álomnak véltem – s többször át is éltem,
ott, a meztelen alak segítségével…
III.
Papírra nem hív(hat)tam elő:
az emlék-kertemben oly erőteljesen élő
Létra bizonyos (túlon-túl is vibráló) árnyékát, amely
a Húsvét szédületétől – a Szüret mámorába hajló,
idő-préseket is fölszakító (szinte „szakrális”) kontrasztokkal
szeletelte föl a nyitott borospince kő-bejáratának boltíves részleteit
(a mögötte lenyúló sötét, hűs mélységbe is behatolva, belekarcolva),
a Sötét anyagot is megbolygatva…
S az árnyék fokainak sarlója lassan kaszabolta a felszínen kiégett, de még vonagló növényzetet, és a néhány foknyira túlmutató ég-részletet (egyaránt)…
Ám főleg: az azonosíthatatlan (mez nélküli) Lény – visszatérő – jelenés-alakját,
aki éppen (a mélyből révülten visszanézve), talán a Sötét anyagtól megbódulva:
két fok között agonizált…
És Dionüszosz kegyeltjei most összegyűltek, hogy csodálják és ízleljék a műtárgyakat: a Létezés Létráinak 365 féle árnyékát, fokait, fokolásait, fokozott fokozatossággal, fokról-fokra… És, hogy megismerjék az ódon kastély-méretű boroshordók belső tereiben lüktető, a nemes-penésszel átitatott, a ki- és beforduló sötétkamra pince-labirintusaiba vetített fotogramok önálló életét, metamorfózisát…
Fotogram-metrikus Bacchanália! – Bizonyos klasszikus Szatírok, poéták, Pánok, az Aranykor fura urai: Nimfákkal, Najádokkal; Zeusz, Héra, Zagreusz: meghasonlott Titánokkal, negyed-istenekkel, Baccháns-nőkkel, borászokkal, múzsákkal, mű-tört-én-ész-ekkel, kurátor-képzős diákokkal és artista „szomeliék”-kel, illetve az újkor kevert lényeivel: kortalan mű- és nedű-élvezőkkel együtt, mind-mind asztrális keringőt és lassított vitustáncot járnak a Sötét anyag (a kipárolgás, az esszencia) körül.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Képző- és iparművész alkotók munkáit láthatjuk itt, melyek a Herendi Péter által vezetett fotogram-workshop jegyében születtek. Az Ártér Művészeti Egyesület nyári művésztelepének beszámoló kiállításán vagyunk. A kiállítók: Beregi Edina, Drégely Imre, Filotás Viktória, Haid Attila, Herendi Péter, Kaintz Regina, Kalas Zsuzsa, Kaszás Réka, Millavári Szilvia, Molnár Zoltán, Pető Márk, Palik Eszter, Sztrakay Orsolya, Várhelyi Csilla.
Az együtt-működések és a technikai fogások az individuumban, az egyéni gondolkodásban oldódnak fel. Fotó. Gramma. Grammatika. Betű. Szó. Szókép. Képvers… A savak, szavak, definíciók, illetve fiktív fixírek, fény-fixációk mögül: feloldódott lírikus absztrakciók variánsai tárulnak elénk.
Fotogram-metria. Távérzékelés. A belső távolságok, a külső-belső fikciók tájai, az egyén gondolat-sejtjeinek formavilágai (sajátos kompozíciói), az extra- és hiperérzékeny nyersanyagokba beivódó (az elme szöveteiből kirajzolódó) képalkotási módok. Biokémikus rezgések. Vagyunk mindezek is. Vagyunk.
És még többek: a mögöttesben, a lehetetlennek tűnő lehetségesben, a maradandó tünékenyben, a kép(zet)ben…
Az Egység részleteiben, mikro-milliárdjaiban, egyetlen kortyban, a zamatok tovább-áramlásában, egyetlen szemvillanásban, a meglátások és félreértések határtalan képességében… Vagyunk. Jelenlétünk, elmúlásunk és megújhodásunk folyamatos el(ő)hívásban zajlik. Ha látens módokon, ha lappangva, rejtőzködve is… Létezünk: elhívásban, hivatottságban, vívódásban egyaránt, ha mindez nem is kézzel fogható.
A Homo Ludens nyitott és kreatív kísérletei: absztrahált gondolatok, melyek (sok esetben) ismeretlen csatornákat is megnyitnak. Szintek, szintézisek, ön-tudati utazások, fény-tani, vagy éppen „al-kémiai” feltárások…
A káprázat dimenzióiban a szenvedély közös is lehet. Maya misztikus fátylának el-lebbenése, leleplezése, fél-álmaink fátyol-tánca a színterek mögött zajlik… Korty, ízlelés-rezonancia, ízlések és devianciák… Ó, vörös vérlúg-sóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóó
Bíborköd, skarlát, mély-rubin… Vércseppek, rítus, karmazsin…
Mélykék örvények általi spirális fortyogás, képlékeny de-for-má-ci-óó…
Képzamat, kép-telenség, kép-illumináció…
Mákony, tehetség, idegek, érzelem… Tünékenységünk rétegesen átható…
Ó, szférikus aberráció!* – Speciális én-törések, specifikus töredék-egységek… Vagyunk… A képzelet mindenható! – A Szertartás folytatható…
– – – – –
Epi-logo-lógus:
*A tökéletes lencse minden végtelenből érkező sugarat az optikai tengely egyetlen pontjába,
a fókuszpontba irányít. Ezzel szemben egy gömbfelületekből álló valódi lencse szférikus aberrációt szenved. Az optikai tengelytől távolabb érkező fénysugarakat egyre közelebb fókuszálja, így nem hoz létre tökéletes fókuszpontot.
Az érzék(enység)ek a „védtelenben” találkoznak.
A végtelenből a véletlenbe (vagy sors-csapdába, esetlegesbe…)
érkező sugarak mindenkire másként hatnak. Hatnak– és hatványozódnak…
A képzelet mindenható! – A Szertartás folytatható…
– – – – –
Ergo bibamus!