Tiszatájonline | 2023. február 26.

Kitakart konkrétumok és feltárt fragmentumok…

A CAFFART NEMZETKÖZI MŰVÉSZTELEP TÖREDÉK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ

NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA
A minap, mielőtt e kiállítás képanyagával foglalkozni kezdtem (főleg fejben): az ökör-epés alá-vizelésről, mint akvarell-eljárásos – felszívódás-réteges – speciális papírra-folyatásról olvastam, majd a kvantumfizika mai állásáról, helyzetjelentéséről, ami rámutat, hogy számtalan érdekes, a mai napig meg nem értett, és szegényesen magyarázott jelenség létezik, és zajlik le minden pillanatban, mely előtt a tudomány (is) értetlenül áll… Töredék-információk kavalkádjában élünk!

Bíró Botond: Ventura, 2021
Bíró Botond Ventura 50×70 Olaj Vászon 2021

Magyar Műhely Galéria, Budapest, 2023. 02. 08. – 03. 03.

A Caffart alkotói:
Bíró Botond, Boros Mátyás, Debreczeni Imre, Ferencz S. Apor, Filp Csaba, Harmath Ica, Harmath István, Horváth Roland, Kecső Endre, Knyihár Amarilla, László János, Makrai Adél, Őry Annamária, Pap Gitta, Pinczés József, Puha Ferenc, Rékasi Attila, Soltis Miklós, Sütő Róbert, Szőke Erika, Tóth Norbert, Török Ferenc, Utcai Dávid.

                      Rejtőző sorok: …jön a cafard. A sivatagi őrület. 
                      Indiában ámokfutásnak hívják… Az első stádiuma 
                      a fokozott ingerlékenység. Második fokozata a tettvágy. 
                      Menni! Cselekedni! Szökni! Nagyszerű haditerven dolgozni…
                      Feltalálni egy új sivatagi távírót… Harmadik stádiuma a melankólia.
                      A betegség végkifejlése az úgynevezett ámokfutás…
                                                               (P. Howard: A sárga garnizon, részletek)

Summa summarum: amit tudok, azt sem tudom (de ezt már kora-vén-kamasz koromban is leírtam) – aztán folytattam, s ez talán már maga a megnyitószöveg: 

A híres kvantum összefonódás, a kettős rés, a hologram-elmélet, a szimuláció, a képzőművészet és a hatásmechanikák találkoztak orrvérzésem közepette. Igen, miközben a klaviatúrára csöpögött-folyt-ömlött a vérem, és az antibiotikum-tabletták is növekedni kezdtek bennem (ó, Zitrocin-azitromicin!), megtudtam: hogyha egy részecskét (vagy kép-részletet) mérni kezdünk, az elkezd máshogyan, más-képpen viselkedni, vagyis a megfigyelés tényét képes érzékelni! Nos, valahogy így kezdenek bizonyos művek is önálló életet élni…

Csak akkor látható a kiválasztott, mondjuk a fókuszban lévő kép-világ / világ-kép, ha annak az adott pontját nézi valaki, ezt tudjuk! De hogyan? A sajátos látásmód és a képzelet határtalansága igen fontos! Szimultán megközelítések, összemosódások, lássuk:

(L)ehetetlen (l)étek, (t)ehetetlen (k)épek jelennek meg egy digitális art-séf kreatív konyhájából (Ferencz S. Apor Recycled memories sorozatából)… Immár szelet(t)elhetetlen geometriák, talányos, archív fotó-(g)ének, személyes manipulációk, testrész-módosulások: sajátosan tálalva… Az újrahasznosított emlékek lassan átalakulnak, vagy hibernálás útján tova-öröklődnek… 

Egy művésznő (Pap Gitta) transzfiguratív ego-felejtő Leletei, formai kilövés-folyamat gesztusai, sőt: szín-tannal és táj-síkokkal bolondított rejtett terei, s a Vízöntők partjaira vetülő tükör-titkok suttogásai bekúsznak társ-művészetek, társ-idomok és lelkületek (Sütő Róbert) intimebb szféra-szeleteibe, szín-robbantó hegy- és szakadék-látomásaiba, majd a kiemelt víziók közös (néhol jegesen vakító), egyszerre meditatív és impulzív csöndekbe merülnek…

A merítésekből mögöttes dimenzió-érzetek, magukba hívó-szippantó, már-már delejező (délibábos) alagutak, rezignáló barlangjáratok nyílnak meg (miközben egyre beljebb hívnak): a felejtés és felfejtés határait feszegetve…

A közel-jelen-jövő sötét környezeti és társadalmi disztópiája mögött (épségben maradt tudatunk kedvenc részeit gyógyító látomásokba mártva): elme-pezsdítő találkozásokat láthatunk, ami szinte csak művészetek által adatik meg!

Jönnek, körülvesznek, bensőnkbe kerülnek, repetitív Zúgást is generálnak a boncolt fejben – s (Debreczeni Imre, Pinczés József alkotásain túl) megnyílik, feltárul: Luigi Gulaxy csipetnyit ópiumos-éber, korokon átlátó, rokon-érzetű (reneszánsz-rokokó-barokk-szürreál, szűrt reál) világa. Jönnek fabula-köpönyeges Homo Ludens ködlovagok, majd rizsporos és vadpaprika-piros víziló-pozsgás vízió-montázs; zsiráf-szürreál babaházakban kísértő, megnyúzott kisasszonyok pompásfodros parádé-leplei alatti kerge-kacsintású kormos kisördögök hancúrozása: pöttyös-nyakkendős rozmárokkal; asztrális buborékfúvó transz-szexuális manó-áttetszések; és bambi-elefánt hátsó-trombiták trombózisos ellenfényben… 

Hurrá, hupikék kúp-igék, fénysárgás (jégkásás) hurrikán-hevenyes hatkarú-egylábú, hatványozott pörgettyű-búgócsiga-balerinák! Keretezett mini-kozmosz (Harmath Ica és Harmath István művei közelednek) és a míves szobortorzók találkozása: ön-vég tagjaikkal kitekeredett, lélektanilag elzsilipezett neo-mitikus figurák; és jönnek még kaméleonpolip-mágus intrikák s lepényhal-maszkos energiák (is)…

Eközben, párhuzamos amorf alak(tan)képlékenységek és hangsávok rezegnek. Glenn Branca: Lesson, no. III. – Tribute to Steve Reich műve szól a The Residents: Breath and Lenght darabjával, egymást fokozatosan átgerjesztve. A mögöttes rétegekben a Boredoms: Vision Creation Newsun-ja és Yves Tumor valamelyik mélabúja adja a borzongató hangulatot…

Szemhunyásnyit sem hagynak, a szem-hártyák mögött is ott vannak! A görbületi sugarat is lefedik: bulbus oculik, magic oculik… És jönnek és jönnek, ó, micsoda kevert lények: eggyé-növésük futurisztikus magánszáma, abszurd túrája: Ventura-ja nem Advent úr párja, inkább egy alászálló avatárja (Bíró Botond alkotása)… A fal célkeresztjének biokémikus megcélzása által: az átjutási kísérletek technikai tudást is felmutató elmélkedések hova-továbbjai (Boros Mátyás munkáján)…

Az ismerős, mégis fiktív tájban, a Boszorkánysziget vonzásában bizonyos Tükröződések és ön-reflexív átfordulások váltakoznak: metanoia-variációk, remek optikai hatások, lazúros-lírikus szenzibilitások (Őry Annamária és Knyihár Amarilla egy-egy sorozatából)… Amott vegyület tánc-ritmikus urbánus-organikus színkarnevál jelenések, molekuláris sejtések (Utcai Dávid erős kivetülései) határoznak meg intenzív érzeteket… Emitt Luccio Piccinino kvázi-ornamentikus, töredék-arabeszkes motívumai találkoznak az összetett műv-tört-én-eti, szinte antik (anti-fúria) Eufóriával… (Itt Horváth Roland és Kecső Endre alkotásai hajolnak be a látótérbe.)

Egy fotográf fényfestő (Rékasi Attila) újabsztrakt szín-tereket teremt. Idegenek az üresre karcolt, felsértett tájban (Szőke Erika, Török Ferenc és Tóth Norbert művein). Sors-kérdés és kérődzés összeér: szarvazott és koronás egyedek zavarba ejtő (szinte sztoikus) nyugalommal várakoznak a letűnt idők árterén… A széplelkű militaristák (Soltis Miklós ironikus alkotásán) rózsaszín disznókat simogatnak… 

Egy expresszív Hídavatás formákat robbant (Puha Ferenc); az Albedo-formulák fehérje-titkai, rejtett kulcsai (László János által) talán távoli kultúrák jeleit nyitják magukba; a kihalt parton (Makrai Adéltól) az égbe-meredő zárva-termők: a gyűrött-fáradt obeliszkek halkan nyöszörögnek…

Transfugium-ban, mint egyféle megszökésben, át-térésben (önmagunkból egy másik én-be, én-magunk újra-gondolásában, vagy újjá-élesztése közben, illetve bizonyos (nem csak szimbolikus) merülésekben: atavisztikus én-remények ébrednek: az elénk tárt szellemi töredékek másvilági álmok s opálos monológok tereiben közlekednek, néhányan alva-járva levitálnak, mások káprázat-folyók, folyamok alatti folyosók pince-rendszereiben – képzelt birodalmakban – nyers-nyúlványokkal (Filp Csaba festményeivel) ölelkezve: kibernetikus húsvér-eljövetelek zsigeri üzeneteit próbálják ki- és behallgatni… 

Néma (h)átúszás a Nagy Lét(hé)ben… Jövevények találkozása a Sehol-létben! 

Művészetelméleti megközelítések és alkotói attitűdök merülnek (egymástól függetlenül is) egymásba, illetve – önnön hatásaik által – egy nagyobb, közös aurába, majd az egyének kötetlenül folytatják saját útjaikat… A művek, s alkotóik (esetleges, ön-direkt, netán tudattalan) találkozása építőbb lehet, mint a megfejtés és a definíciók sokasága. Sőt, a meta-nyelvi eszközök, a mögöttes hallgatások (kortyok, homlok-belső vetítések, szó-kép-lebegtetések) sok esetben fontosabbak a nagy szavaknál!

Glossza-versek, szubjektív mondat-rajzolatok kavarognak, mosódnak össze… Egy-egy megtalált (talán kvantum) tér segedelmével: elidőzések, áthajlások, teleportáló kortalan-játékok zajlanak, hommage-derengésű megidézések: szakmai tudással elegy direkt-vázlatos megoldások (is)… A széthullásban sűríteni, a sűrűséget feloldani!

Epitóma, avagy lényegi összefoglalás helyetti kivonat: ahogy a költő mondaná! De nem mondja, csupán a leíróban élő hasbeszélő gondolja: 

boa-ria málandő irilla-áó mélő itt ajó óz eszp-ere encz és afer asi ati ós óber… Él őmai pin, pictorus majesteticus-mussz… Úr, aa, ua, ee, ési-is ó, ill Aba leve! Mordizom, piha, örök-adta ádai éber heve! Ó, dácai renc, haha: ada-déli pre-ima! Gót ik(h)on nye, ejnye (t)rendje, s látá minde: el lebege…

Nagy Zopán