Tiszatájonline | 2022. december 21.

Én-képek

INTERJÚ VEREBICS ÁGNES FESTŐMŰVÉSSZEL

TAKÁTS FÁBIÁN INTERJÚJA
Verebics Ágnes 2006-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán, ahol Tölg-Molnár Zoltán volt a mestere. Diplomaszerzése óta aktív alkotó, számos hazai és külföldi kiállításon vett részt. A festészet mellett évek óta foglalkozik fotó alapú transzparens munkákkal is: műanyag és alumínium fóliákkal, üveggel és egyéb anyagokkal kísérletezik. Főként az emberi test felnagyított részletei érdeklik, különböző arcok és testi fragmentumok sokasága, visszatérő témája saját teste és arca. Munkáira az expresszív töltetű realisztikus ábrázolás jellemző, amely laza ecsetkezeléssel párosul.

Verebics Ágnest most legújabb, Osztódás című tárlatáról kérdeztem, de beszélgetésünk során szó esett alkotói módszerről, inspirációról, legkedvesebb kiállítási emlékéről és húgáról, Verebics Katiról is.

Új kiállításod nyílt a Godot Galéria terében Osztódás/Division címen. Mire utal a címadásod?

– A cím leginkább a legfrissebb munkáimra utal. Egy nyáron megélt trauma hozta elő belőlem ezeket a széteső, osztódni vágyó, de arra mégis képtelen alakokat, ezeket az enyhén szürreális lényeket ábrázoló képeket.

Legújabb festményeidet, objektjeidet állítod ki. Pontosan mit láthatunk tőled?

– Az elmúlt egy év munkáiból egy válogatást. Ez egy elég összetett anyag, sok minden fel van vonultatva. Az év elején elkezdtem több, visszatérő témámhoz hozzányúlni, a latex-fétish sorozatot folytattam, de kicsit ebbe belefáradtam. A kiállításon ezek a témák csak árnyaltan jelennek meg pl. a Revolver c. képen. Az ember-állat kapcsolódás is megjelenik néhány alkotáson, ami szintén örök nagy témám: félhomályba veszett arc előtt lopakodó tigris, ill. ugyanez a lény egy humanoid párduc karjaiban.

Idén töltöttem be a negyvenet, és akaratlanul visszanyúltam az ön-boncolgatáshoz. Ez előhívta a Testképzavar és a Fiatalság elvesztése c. képeket, ahol egy gyerekkori, anyukám által gondosan megőrzött, levágott copfomat tartom a hátam elé. Ennek hatására festettem a szétfolyó, szőrbe harapó önarcképeket és a csipke maszkok mögé bújtatott arcokat.

Az osztódó, széteső, lidércnyomásos alkotásaim a legfrissebbek. Ezt egy nagy fotós munka előzte meg, aminek néhány darabját ki is állítottam, kereszt alakzatban installálva a különböző osztódó-szétfolyó, tövises, szőrkarmú boszorkány „freak” trófea kezekkel. Egy kicsit olyan hangulata van az egésznek, mint egy wunderkammer: rémségek kicsiny tárháza.

Verebics Ágnes: Idomár

Miként választod ki a művészetedben visszatérő témákat, honnan merítesz ötletet a műveid elkészítéséhez?

– Egyik fő visszatérő témám, médiumom a saját testem, illetve arcom. Ez nem feltétlenül nőművészeti gender megközelítésű testkép, inkább valami megfoghatatlan, határtalan és összemosódott férfi-női, ember-állat testek metamorfózisai. Az állatportrék, ember-állat kapcsolatok, androgünitás szintén fontos visszatérő kérdéskörök. Mostanában már annyira nem, de régebben, a 2010-es évek elején-közepén sokat utaztam, és nagyon sok inger ért. Kitágult a horizontom, és rengeteg hatás, ötlet jött, ami beépült a képeimbe. Amúgy meg nem feltétlenül kell átszelni a világot inspirációért, egy jó kis vidéki veszprémi bolhapiac is nagyon jó témákat dobhat. Imádom az ott talált fura tárgyakat átalakítani, beépíteni a munkáimba.

A kiállítás megnyitóján a leopárdruhába bújt Gergye Krisztinán kortárs táncos, koreográfus különös performanszát láthatta a közönség. Előadása éppen olyan meghökkentő volt, mint a most látható képeid. Ez a zavarbaejtés tudatos döntés a részedről?

– Gergye Krisztián egy vérprofi zsigeri művész, nagyon érzi és érti a képeimet. Éreztem, hogy amit Krisztián előad, az nagyon passzolni fog ahhoz a világhoz, ami a falakon van, és legalább annyira bizarr és meghökkentő lesz. A közelmúltban dolgoztunk már együtt, a Synesthesia c. performance sorozatába beemelte az egyik számomra fontos képemet. Nagyon szerettem volna már rég meghívni, performálni egy kiállításmegnyitóra, és ez szerintem nagyon jól sült el.

Gergye Krisztián performansza a megnyitón
Gergye Krisztián performansza a megnyitón

Képeidnek gyakran vagy modellje, sokszor foglalkozol a testtel, szervekkel, és nem feltétlenül a szebbik oldaláról közelíted meg a témát. Gyakran jelenik meg képeiden az agresszió is. Honnan jön ez a nyers szókimondás nálad?

– Mivel én vagyok a legkézenfekvőbb modell a képeimhez, ezért kénytelen vagyok magamat használni. Néha, ritkán valami előre eltervezett koncepcióhoz használom mások testét, „szőrét” is, mint pl. a Hairy Gang /Szőrös nők sorozatomnál. Az agresszió, erőszak nem direkt jelenik meg, inkább csak a felszín alatt fluoreszkál. Felfedezhető egy kis horror, de nem célom a direkt meghökkentés. Egyszerűen ez jön ki belőlem őszintén, és valljuk be, nem túl vidám, ami körbevesz minket. A vásznakon nem szabad hazudni, különben giccsé válik.

Hogyan kezdesz neki egy kép megfestésének?

– Gyakran úgy indul, hogy kifotózom a témát, van hogy napokig tart, mert rengeteg felvételt készítek, és abból lesz egy-két jó, amiről tudom, hogy jó kép lehetne megfestve. Gyakran festek a saját fotóim alapján. Ha megvan a megfelelő kép és a koncepció, ami alapján tudok dolgozni, jön az alapozás.

Mikor kezdtél el festészettel foglalkozni? Mindig is ebben a műfajban szerettél volna dolgozni?

– Úgy 16 éves koromtól. Főleg a festészet érdekelt, ez a főcsapásom, ezen a nyelven tudok talán legjobban artikulálni. Emellett a fotózás és a freak tárgyaim készítése is fontos, ha csak a festészettel fejezném ki magamat, kicsit unatkoznék. Nagyon kísérletező alkat vagyok, nem tudok leragadni csak az olaj, vászon mellett.

Verebics Ágnes: A fiatalság elvesztése

Más alkotóművészek is inspirálnak, vagy saját magad alakítottad ki a stílusodat?

– Természetesen inspiráltak, de ez jó esetben finoman beépül, és nem nyomja el a saját gondolatokat, kifejezést. Ha az embernek van elég erős egyénisége mondanivalóval fűszerezve, akkor ki tud alakítani valami sajátot, valami önazonosat.

Fel tudnád-e idézni a számodra legkedvesebb kiállítási emléket?

– Sok kedves emlékem van a kiállításaimról, meg kellemetlen is akad bőven. Talán a legizgalmasabb kiállításom a Missionart Galériában a Hairy Gang/Szőrös nők c. volt. Ezt a sorozatot nagyon vártam már, hogy bemutassam. A megnyitó nem várt események, happeningek sorozata volt, amiben volt kellemes és kellemetlen, de ez így volt jó együtt.

Megjelent egy páros interjú veled és testvéreddel, Verebics Katival, amelyből sok minden kiderül rólatok. Mennyiben hasonlítható és miben különböző a művészetetek?

– Nagyon hektikus a kapcsolatom a nővéremmel, csak ritkán állítunk ki együtt, és azt is nagyon nagy dráma övezi. Csoda, hogy ezek a kiállítások létrejöttek. A legutóbbi 2020- ban volt a szentendrei Új Műhely Galériában. Ennek a kiállításnak én a permanens konfliktus címet adtam, és hála a kurátornak, Récsey Manyinak, egész jó minőségű kiállítást raktunk össze. Teljesen jól elfértek egymás mellett a képeink. Kati szentimentálisabb, líraibb, tömöttebb kompozíciói jól összejöttek az én nyersebb, agresszívebb világommal.

Osztódás című tárlatod még az ünnepek előtt zár. Hol láthatjuk a munkáidat legközelebb?

– Ami biztos, 2023 őszén a B55 Galériában lesz egy egyéni kiállításom. Vannak még tervek, külföldön is alakul valami.

Takáts Fábián

Ui.: Verebics Ágnes Globeface című képe nyerte el idén a Fine Art Hungary – Az év műtárgya 2022 díját.



Fotók: Az alkotó jóvoltából (agiverebics.hu)