Tiszatájonline | 2021. január 13.

A színek és formák viadala

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN

Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Olyan három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok, amelyek a szín és a forma viszonyára, az optika és a színérzékelés tudományára hívják fel figyelmünket.

Maurer Dóra mind a hazai, mind a nemzetközi művészeti színtér meghatározó személye. Műveit olyan jeles képzőművészeti intézmények őrzik, mint a bécsi Albertina, a budapesti Ludwig Múzeum- Kortárs Művészeti Múzeum, vagy a Magyar Nemzeti Galéria. Az 1970-es évektől kezdődően rendszeresen állít ki nemzetközi tárlatokon, az utóbbi években munkáival a párizsi Centre Pompidou-ban (Promises of Past 2011) szerepelt. Műalkotásait többek között a new york-i MoMA-ban (Transmisions Art in Eastern Europe and Latin America 1960-1980, 2015), vagy a londoni Tate Modern-ben (Performing for the Camera, 2016) is látni lehetett. Munkásságának jelentőségét jól mutatja, hogy ez utóbbi intézményben Dóra Maurer címen nyílt 2019-ben retrospektív kiállítása, amely még az idén is látogatható, egy ilyen esemény pedig, valljuk be, kevés alkotó életében adatik meg.

Tekintsük hát át Maurer munkásságát, amely több egymástól eltérő szakaszra tagolódik, és főbb jellemzőit.

Ugorjunk hát vissza az időben a kezdetekhez, pontosabban az 1960-as évekig, alkotói pályájának elejéhez. Maurer Dóra pályakezdése groteszk és organikus formákban gazdag fametszetekkel és rézkarcokkal (Melegház, 1963, Pompei sorozat, 1964) indult. Az elfedés, eltakarás és elrejtés motívuma, amely későbbi munkáiban és az IXEK 7-1 geometrikus alakzataiban is látszik, már ezeken a kezdeti munkákon megjelent. Az 1960-as évek közepén azonban szakított az úgynevezett „pszichorealisztikus” rézkarcokkal, képzőművészeti eszköztára pedig kollázsokkal, gyűrésekkel, a rajzokat elfedő rétegekkel bővült ki. Az 1960-as évek végén kezdett konceptuális műveket készíteni, és ebben az időben figyelme a matematikai indíttatású sorozatművek felé fordult. Mágikus négyzeteket, geometrikusan absztrahált festészeti és plasztikai reliefeket (Mennyiségtábla 6 1972) készített, majd az 1970-es évek derekán készült Kvázi-képek sorozata, amely egy geometrikus raszter-rendszer valamely részletét kiemelte, felnagyította, elhelyezte a síkban, majd a térben is (Széria ábra két Kvázi-képpel, 1976). Két sorozata az 1970-es években megkezdett Displacements és a Quasi végül oda vezetett, hogy Maurer Dóra művészete az 1980-as évektől kezdődően egyre inkább a festészet felé tolódott el. Ilyen jellegű projektje volt az 1990-es évek végén megkezdett Overlappings című sorozat grafittal és szénnel készített darabjai, amelyek színes, vonalhálós görbített lapokat ábrázolnak, vagy a Quod Libet 64 (2008) 2015 és Quod Libet 65 2017 című alkotások is.

Maurer Dóra legújabb tárlatán olyan műveit mutatja be, amelyek alapmotívuma a keresztezés. Erre utal a cím (IXEK 7-1), de egyben az alkotó matematikai, rendszeralapú gondolkodására is, amely festészeti programjának fő kiindulópontja.

Az IXEK 7-1 című tárlat munkáin Maurer Dóra alapvető kombinatorikai és matematikai érzéke mutatkozik meg abban, ahogyan a vörös, sárga és kék színmezők sorrendjét megváltoztatja. A geometrizáló testek, téglalapok hol elfedik, eltakarják egymást, hol egymásba folynak, keresztezik egymást. Ennek az elmozdulásnak és mozgatásnak a vizsgálata köré szerveződik Maurer Dóra mediális szempontból igencsak szerteágazó munkássága. Ez a gondolatiság jelenik meg a 1960-as évektől kezdve készített grafikáiban, az 1970-es évek képzőművészeti fotóhasználatában és filmjeiben, és Maurer utóbbi évekbeli festészeti programjában is.

A hat műből álló tárlat mindegyik „ixe” olyan kék, sárga, piros alapszíneket használó görbített lapokból áll, amelyek egymás mögé vannak helyezve különböző sorrendben, így a térbeliség hatását keltik (IXEK 22/1 [Pingvinek – jön] 2019, IXEK 22/2 [Pingvinek- megy] 2020.) Az élénk kolorittal megfestett alakzatok lezáratlanok, hogy aztán az aktív látogató szerepét betöltve mi magunk „fejtsük meg” őket.

Habár csupán néhány alkotást tartogat számunkra ez a kicsiny kamarakiállítás, mégis érdemes bekukkantanunk a Vintage Galéria kiállítóterébe. A kiállított hatrészes sorozat lezáratlanságával arra bíztat minket, hogy merjük továbbgondolni Maurer Dóra koloritban gazdag játékos formáit, amelyek minden bizonnyal szemünk receptorait is izgalomba hozzák.

 Takáts Fábián

Maurer Dóra: IXEK 7-1

Vintage Galéria, Budapest

2020. 11. 24 – 2021. 01. 15.