Tiszatájonline | 2017. szeptember 7.

A fájdalom és veszteség strukturálatlansága

PAULA RAE GIBSON NÉLKÜLED SEMMI VAGYOK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSA
Paula Rae Gibson képei nem először láthatók a PH21 Galériában. A fotográfus, filmes, zenész és előadóművész egy-egy képe már feltűnt néhány korábbi kiállításon, most egy sorozat darabjai tekinthetők meg. A Galéria korábban a Szkéné előterében mutatott be kortárs fotóművészeti képeket, néhány éve azonban a Ráday utca egy volt zöldséges boltját alakították át. Egytermes, kiválóan megvilágított tér, ahol a távolság is épp megfelelő ezekhez a minden szempontból intimitást sugárzó képekhez… – FÜRTH ÉVA ÍRÁSA

PAULA RAE GIBSON
NÉLKÜLED SEMMI VAGYOK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSA

Paula Rae Gibson képei nem először láthatók a PH21 Galériában. A fotográfus, filmes, zenész és előadóművész egy-egy képe már feltűnt néhány korábbi kiállításon, most a Nélküled semmi vagyok sorozat darabjai tekinthetők meg. A Galéria korábban a Szkéné előterében mutatott be kortárs fotóművészeti képeket, néhány éve azonban a Ráday utca egy volt zöldséges boltját alakították át. Egytermes, kiválóan megvilágított tér, ahol a távolság is épp megfelelő ezekhez a minden szempontból intimitást sugárzó képekhez. A Galéria nagyjából havonta mutat be kortárs külföldi és magyar fotóművészeti alkotásokat.

Paula Rae Gibson világszerte szerepelt kiállításokon fotóival, eddig négy fotográfiai könyve jelent meg és filmet is készített. Nem véletlenül említem a filmkészítést, a kiállítás darabjai egy rövidfilm fájdalmas állóképeit jelentetik.

A Galéria tulajdonosa rövid megnyitó mondatainak egyike nagyon találóan rámutatott, hogy a kiállítás címe igencsak megtévesztő, akár egy női bulvárújság felületes cikkének címe is lehetne, de itt nem erről van szó, nagyon nem erről. Ott nyilvánul meg a tehetség, hogy hajszálvékony határ választja el az érzelmes szenvelgéstől.

melt

A képek a párkapcsolat nehezebb, tragikusabb oldalát mutatja be. A veszteséget, a pusztulást, a fájdalmas emlékezést. Férje halála hozta felszínre, a valószínűleg különben is benne munkáló vágyat, hogy a kapcsolat szomjazása, akarása mögött szinte mindig ott rejlik az a lehetőség, hogy a kapcsolat így vagy úgy a pusztulás martalékává válik.

Kettősség olvasható le a képekről csorgó fájdalom megértése nyomán. Őszintén és mégis homályosan. Olykor tükör által… Az aktok semmit nem takargató őszintesége és a tudatosan elhomályosított rejtett, olykor szinte láthatatlan mondanivaló. A kiállítás megnyitón Perdy-Fazakas Brigitte előadóművész szavai meg is erősítettek abban, hogy a filmes kompozícióra nemcsak én asszociáltam, váratlanul előkerült Makk Károly neve, aki éppen az előző nap hunyt el. Mintegy a filmes tehetség párhuzamosságát hangsúlyozva. Az előadóművész bevezetőjében remekül ragadta meg a kiállítás középponti gondolatát: végletek, végpontok. Élet-halál, az én életem- a te halálod. A fotóművész férje halála után, hogy életben tartsa önmagát, értelmet keres az értelmetlen halál utáni létben. Kíméletlen őszinteség és még a fel nem ismert dolgok szemérmes rejtőzködése, ez a kettőség alfája ebben az esetben.

you echo, no.1

Analóg technikával, saját előhívásban és nagyításban kidolgozott képeket vegyszeres technikával még élőbbé, átélhetőbbé teszi Paula Rae Gibson. Hol megkettőzve a portrét, hol elfolyatva, hol a képet magát régiessé varázsolva. Általában fekete-fehérben, nagyon ritka kivétellel. Az emberi kapcsolat pusztulása, bomlása, rothadása és ennek fotós-fiziológiai megjelenítése nagyon egyedivé teszi az alkotásokat. A képek leírására nem vállalkozom, pedig alapos jegyzetet készítettem, de ezeket a képeket látni kell.

Egyedüli kivételként meg kell említenem a legkorábbi (2015.) „you echo No1.” c. képet. Erőteljes színes kép, fotelben kifacsarodott pózban ülő nő, bordó lenge lepelben. Szinte leugrik a kiállítás faláról. Némileg antitézise is a kiállítás fő gondolatának. Mégis szorosan a folyamat része. A képek nagy része 2017-ben keletkezett.

Külön érdekessége a kiállításnak, hogy szeptember 19-én, a zárónapon este hét órakor beszélgetés lesz a képek alkotójával, majd nyolc órakor a közeli Jedermann kocsmában Paula Rae Gibson és Kit Downes lemezbemutatójára kerül sor.

(Paula Rae Gibson ’Nélküled semmi vagyok’ című kiállítása a PH21 Kortárs Fotográfiai Galériában)

Fürth Éva

without you i'm nothing you echo, no.2 do i love you still when i'm still give i feel you melt see me as i am, no.1 see me as i am, no.2 see me as i am, no.3 she that builds walls take you echo, no.1

PAULA RAE GIBSON brit énekes, dalszerző és fotográfus Londonban született, de vidéken nőtt fel. Korán kiderült számára, hogy ez nem az ő világa, és egyetlen célja az lett, hogy minél messzebbre elkerüljön innét, amint eléri a nagykorúságot. Tizenhét évesen örömmel kapott egy tokiói álláslehetőségen, s ezt követően négy éven át évente négy hónapot töltött a japán fővárosban. Ebben az időszakban, egyebek mellett, sok filozófiai témájú munkát olvasott.

Picasso kék korszaka keltette fel a képzőművészetek iráni érdeklődését, Keith Jarrett kölni koncertlemeze hatására pedig a jazz szerelmese lett. De egy autóbaleset, majd azt követően egy ecuadori utazás kellett ahhoz, hogy általános lehangoltsága elmúljon, és felismerje, hogy átveheti az irányítást a saját élete felett.

A fotográfia ösztönös eszközt jelent számára, melynek segítségével fel tudja dolgozni mindazt, ami az életben történik vele, körülötte. Leginkább az érzelmek és a tudatalatti világa izgatja; azok a dolgok, amelyek a kibontakozásunkat vagy éppen eltompulásunkat meghatározzák. Elsősorban analóg technikával dolgozik, fotóit maga hívja elő és nagyítja, sokszor a nagyítás utáni további vegyszeres eljárásokkal alakítva a képeket.

Paula munkáit a világ számos pontján kiállították már. Fotóiból eddig négy könyv jelent meg, emellett mint énekes és dalszerző több lemezt is kiadott már. Kit Downes zongoristával közösen készített, Emotion Machine c. lemeze jövő tavasszal fog megjelenni.

http://www.paularaegibson.com