Tiszatájonline | 2020. december 9.

Vörös István születésnapi üzenete

A költő mindig ott él a seholban:
a semmiben, senki, soha.
Mint templomban, vagy lélek-ólban,

a szóbőség adta nyomorban:
nem jelent semmit a semmi soha.
A költő mindig ott él a seholban,

amiről azt se tudom, hol van,
és nem tudhatom meg soha.
Mint templomban, vagy lélek-ólban
[…]

Az elmúlt évtizedekben Tandori Dezső születésnapjai a költészet spontán megünneplésének alkalmaivá váltak. Ezeken a rend szerint az ünnepelt fizikai távollétében megtartott összművészeti szeánszokon a kortárs kultúra minden rendű és rangú képviselője, együttesen ismerte fel és el Tandori életében és művében a hozzánk szóló, „tásunkul szegődő” szó és a máris hagyománnyá váló, „messze szálló” ige hangoztatóját: a költőt, „közelnöki” és „távolnoki” minőségében. A nem is ritka – nem csak „kerek” évfordulókon megtartott – köszöntéseken szerencsés módon találkozott egymással az olvasók oda-pillantó barátságérzése és az idő kis és nagyobb köreiben egyaránt otthonosan mozgó, geometrikus élet-mintáit követő író-költő ugrató-kedves ide-figyelmessége. Feltételes megállóink legalább ilyenkor, „mindecember 8-án” emlékeztettek minket Tandorinak a magyar irodalomban, itt és most, a mi időnkben, mellettünk és velünk, és nyilván értünk is véghez vitt nagy tetteire.

A nevezetes dátumhoz közeledve arra hívtuk, arra kértük Tandori barátait és tisztelőit, pályafutása fontos tanúit, hogy személyes hangú üzeneteikkel, spontán gesztusaikkal és bármilyen műfajban létrehozott műveikkel szóljanak a jelenlévő és hiányzó ünnepelthez. A következő napokban bemutatjuk a felkérésünkre visszaérkezett, legtöbbször egy A/4-es lapnyi terjedelemben (Tandori kedvenc irodalmi „mértékegysége” szerint) fogalmazott válaszokat. Ugyancsak itt adjuk majd közre azokat az észben tartandó és felejthetetlen Tandori-sorokat, melyeket szerzőink ezalkalomra választottak ki a folyóirat gazdag archívumából.

VÖRÖS ISTVÁN

Hol lelhetjük Tandorit?

„Az emlékezetes, továbbélő, nagy írókat főleg háromfelé lelhetjük aztán. Nyomaikban (művek), képzeleteinkben (műveik kisugárzása, előítéleteink, kombinatorikánk), sehol (és ez mégis lelés, de a racionális gyökerű művészetek művelőinek esetében igen ritka jelenség; formai alapja a Szabó Lőrinc-féle – épp csak szerelemalapú – »semmiért egészen«, ahol a kijelentő akar mindent megkapni; magam így fogalmaztam nemrég, azaz fogalmaztam volna, ha meg tudom oldani igényeim szerint a paradigmát: »csak mindenért a semmit«, azaz csak akkor fogadom el s tartom üdvömnek a semmit, ha mindentől megszabadulok így…)”

Tandori Dezső: Hol lelhetjük Kosztolányit?
                                   (Tiszatáj, 2010. május, 5. o. – kiemelés: VI)

1. hely

A művek

Annyi a könyv, hogy nem találom,

hol is olvastam ezt vagy azt.

Mi volt valóság, mi volt álom,

mi volt palota, mi volt várrom,

öröklét vagy egy pillanat?

Annyi a könyv, hogy nem találom:

az eljövetelét kivárom,

nincs semmi meg, de megmarad.

Mi volt valóság, mi volt álom,

nem tépelődök a talányon,

könyvvé olvasom magamat.

Annyi a könyv, hogy nem találom,

melyik fedi le a magányom –

ez adja társaságomat.

Mi volt valóság, mi volt álom?

Ezt a két lehetőséget kizárom,

a többi jön, mint áradat.

Annyi a könyv, hogy nem találom,

mi volt valóság, mi volt álom.

2. hely

A kisugárzás

A Tandori-sugár erősebb, mint a Röntgen,

átvilágíthat minden hamis tudatot.

Rettegés, csodálat vegyesen kavarog

körülötte, viszont közömbös sehol sincsen,

hiszen a seholban is ő van, tudhatod.

Vár, hogy a költészet-hitére áttérítsen,

olyan hitre, amihez nem szükséges Isten.

Ha elolvasod, tebenned is fölragyog,

fölizzik, magához formál, te is sugárzol,

és fontosabbat, mint amit tudsz a világról.

Még azt is, amit nem sejthettél meg soha,

hogy milyen kétes a világ állapota,

míg verseket nem olvas önmagáról.

Hogy eddig fönnmaradhatott, az kész csoda.

3. hely

Sehol

A költő mindig ott él a seholban:

a semmiben, senki, soha.

Mint templomban, vagy lélek-ólban,

a szóbőség adta nyomorban:

nem jelent semmit a semmi soha.

A költő mindig ott él a seholban,

amiről azt se tudom, hol van,

és nem tudhatom meg soha.

Mint templomban, vagy lélek-ólban,

élősködik szellem-zugolyban,

nem szabad meghátrálnia soha.

A költő mindig ott él a seholban,

a nem-élet előtt tolongó sorban,

mi persze nem fogy el soha.

Mint templomban, vagy lélek-ólban,

vagy a senkit ábrázoló szoborban,

vagy valahol másutt, de ott soha.

A költő mindig ott él a seholban,

mint templomban, vagy lélek-ólban.