Tiszatájonline | 2012. szeptember 11.

Retusált magántörténelem

EGY RADNÓTI MIKLÓST IS ÉRINTŐ KÉPHAMISÍTÁSRÓL
A Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumának tagjai 1931. október 11-én Tápén voltak kiszálláson. Itt készült róluk egy elég ismert csoportkép, melyet az egyik tag, Reitzer Béla fotózott. Ismerjük azonban e képnek egy másik változatát […]

EGY RADNÓTI MIKLÓST IS ÉRINTŐ KÉPHAMISÍTÁSRÓL

Radnóti Miklós és Árvay Erzsébet kapcsolatáról szólva egy apró érdekesség nem hangzott el (lásd: Radnóti Miklós ismeretlen levele és verskézirata). Egy közös fotóról van szó. A Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumának tagjai 1931. október 11-én Tápén voltak kiszálláson. Itt készült róluk egy elég ismert csoportkép, melyet az egyik tag, Reitzer Béla fotózott.

A képen 10 személy látható, Balla Sándor, egy ismeretlen, Baróti Dezső, Árvay Erzsébet, Buday György, Tolnai Gábor, Erdei Ferenc, Ortutay Gyula, Radnóti Miklós és Tomori Viola.

Látszólag egy teljesen „ártalmatlan” felvétel, egy baráti társaság van rajta.

Ismerjük azonban e képnek egy másik változatát. Laikus szemmel is egyértelmű, hogy ugyanaz a kép – csak épp kevesebben állnak rajta.

Balla Sándort és a mellette álló ismeretlen leretusálták róla; a műveletről a kötetet szerkesztő Baróti Dezsőnek tudnia kellett, feltehetőleg a fotó manipulálását is ő kezdeményezte. Nyilvánvalóan nem az ismeretlen személyt akarták eltüntetni. Balla Sándor ugyanis 1934-ben távozott a csoportból (Berczeli Anzelm Károllyal együtt), egyelőre nem tisztázott, de vélhetően magánemberi okok miatt.

Egy fényképről azonban csak a legritkább esetben lehet személyt, illetve személyeket „egyszerűen”, más beavatkozás nélkül eltávolítani. Helyükön űr keletkezik, amit ki kell tölteni.

Ez történt itt is: Balla Sándorral együtt elkellett tűnnie Balla kézben tartott kabátjának is, ami addig részben takarta Árvay Erzsébetet, valamint az ő táskáját, és részben Baróti Dezsőt. Az így született hiányokat pedig pótolni kellett. Viszont a retusálást végző illető mintha nem is akart volna tökéletes munkát végezni (vagy ha igen, akkor nagyon amatőr volt): a képről kiugranak az utólag berajzolt (!) részek. Mintha egy rajzfilmből került volna Árvay Erzsébet kezébe a táska. Az addig takarásban lévő jobb karja természetellenesen áll, rá kesztyűt kapott. Megváltozott cipője és szoknyája is, érthetetlen módon, hiszen a „szükségszerű” retusálás nem érintette ezeket a részeket.

Bármily „amatőr” is e képi hamisítás, illő vigyázni vele. Népszerű, nagy példányszámban kiadott kötetről lévén szó, előfordult, hogy más kiadványok – a Művkollról szóló írások illusztrálására – az ebben közölt hamis változatot vették át. Ez pedig a képet átvevő szerkesztők részéről túlmegy a figyelmetlenségen. Ez: hiba.

Felhasznált irodalom:

Baróti 1959: Radnóti Miklós. 1909–1944. Szerk.: Baróti Dezső. Bp., 1959. –– Péter: Péter László: Szegedi évei dátumokban. In.: Uő.: Radnóti Miklós. Válogatott írások. Szeged, 2009. 234–251.

A fotók forrásai:

– Az egyetemista Radnóti Miklós: Radnóti Miklós Fényképek. Szerk.: Bányai László. Bp., 1999. 93. sz. – A Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumának valós csoportképe: Radnóti Miklós Fényképek. Szerk.: Bányai László. Bp., 1999. 99. sz. – A retusált csoportkép: Radnóti Miklós 1909–1944. Szerk.: Baróti Dezső. Bp., 1959. 75.

Bíró-Balogh Tamás