Plüss Műhely | 2017. február 21.

Pálcika lábak és nagy igazságok

OLIVER JEFFERS KÉT KÖNYVÉRŐL
Oliver Jeffers neve tulajdonképpen egy brand, ami itthon még csak épül, de reméljük, hogy a Pozsonyi Pagony kiadónál most megjelent két könyve sikeres lesz, és újabb kötetek következhetnek magyarul is. Illusztrációit az ifjúsági irodalmat fogyasztó közönség már jól ismerheti, hiszen John Boyne Barnaby Brocket és a szörnyű dolog, ami vele megesett című könyvét is Jeffers jegyzi, a könnyűzene rajongói pedig a U2 miatt figyelhettek fel a nevére, az Ordenary Love bakelit lemez borítóját ugyanis neki köszönhetjük… – KELEMEN RÉKA KRITIKÁJA

OLIVER JEFFERS
KÉT KÖNYVÉRŐL

Oliver Jeffers neve tulajdonképpen egy brand, ami itthon még csak épül, de reméljük, hogy a Pozsonyi Pagony kiadónál most megjelent két könyve sikeres lesz (A pingvin és a kisfiú, Fent és lent), és újabb kötetek következhetnek magyarul is (például The Heart and the Bottle). Illusztrációit az ifjúsági irodalmat fogyasztó közönség már jól ismerheti, hiszen John Boyne Barnaby Brocket és a szörnyű dolog, ami vele megesett című könyvét is Jeffers jegyzi, a könnyűzene rajongói pedig a U2 miatt figyelhettek fel a nevére, az Ordenary Love bakelit lemez borítóját ugyanis neki köszönhetjük. Ez a sokoldalúság, ha nem is mindig biztosítéka, de mindenképpen ígérete egy izgalmas gyerekkönyv lehetőségének.

A felsoroltakon túl Jeffers művészetében izgalmas, hogy nem csak az alkalmazott grafika területein belül alkot, hanem képzőművészként is. A határok összemosódása pedig gyakran artisztikusabb, kísérletezőbb kifejezésmódot eredményez.

A magyarul megjelent két kötet nemcsak szereplőit tekintve kapcsolódik egymáshoz, hanem témájában is, hiszen mind a kettőben a barátság, az összetartozás áll a középpontban. A két képeskönyv közül eredetileg A pingvin és a kisfiú jelent meg korábban, és a történetét tekintve is előzménye a Fent és lent című könyvnek. A magyar címeknél nem egyértelmű, de az eredetinél nyelvileg, a címben is kifejeződik a két kötet összetartozása: Lost and Found, illetve Up and Down. Az első kötet nagy valószínűséggel az azonos című animációs film adaptáció miatt kapta A pingvin és a kisfiú címet (http://indavideo.hu/video/a_kisfiu_es_a_pingvin).

A pingvin és a kisfiúban arról mesélhetünk, hogy nem is olyan egyértelmű és egyszerű dolog a barátkozás. Oliver Jeffers jól tud játszani az emberi kíváncsisággal, és azzal, hogy hogyan próbálja egy gyerek a rendelkezésre álló lehetőségeket kiaknázva megoldani a problémákat, milyen összefüggésekben gondolkozhat. Mindehhez finom humor társul, mind a szövegben, mind a képeken.
A történet elején egy kisfiú ajtaján bekopogtat egy pingvin, akivel addig még sosem találkozott. Ezzel egy időben lép be a narrátor, aki egyes szám harmadik személyben, egyszerű mondatokban meséli el a történetet, és időnként kiszól az olvasóhoz, megjegyzéseket tesz. (Megkérdezett néhány madarat, nem tudják-e honnan jött a pingvin? De ők ügyet sem vetettek rá. Ilyenek ezek a madarak!) A szöveg párbeszédek nélkül, csak leírásokkal dolgozik. Az elhangzó kérdések is csak belső kérdések, konkrét válasz sosem érkezik rájuk („A következő reggel megtudta, hogy a pingvinek a Déli-sarkon élnek. De hogy juthat oda?”). A kisfiúnak egyedül kell megoldania a fennálló problémát, felnőtt segítséget nem kap. A kisfiú nézőpontjából a pingvin problémája nem lehet más, minthogy elveszett, és haza szeretne jutni. Addig a kisfiú nem is tudja, hogy ő (is) magányos, míg el nem indul visszafelé, egyedül. Sőt ez az olvasónak sem egyértelmű, így nyugodtan a szerző javára lehet írni, hogy nem didaktikus, nem akar az olvasóra erőltetni konkrét tanulságot.

A történet egyszerű, egy szálon fut, időszerkezete lineáris. Nem kapunk leírást sem a szereplőkről, sem a pontos helyszínről, hogy hol él a kisfiú, vajon egyedül él vagy a szüleivel, csupa-csupa kérdés, ami rejtve marad az olvasó előtt. A narrátor szerepe redukált, nem csaponghat, csak a történet alakulásának szempontjából fontos dolgokról mesél. Természetesen kiderül, hogy a pingvinek a Déli-sarkon élnek, és főhőseink el is jutnak oda, de kiderül az is, hogy az utazás célja nem is a távolság és egyéb nehézségek legyőzése, hanem az egymásra fordított idő fontosságának megértése.

A Fent és lent kötet már a „Volt egyszer két jó barát” fordulattal indít. A második részt is ugyanaz az elbeszéléstechnika jellemzi, és ismét a pingvinnek adódik problémája. Azonban ebben a történetben már képes megfogalmazni, mi a gondja: repülni szeretne, egyedül. A fiú a pingvin életében a nyugvópont, aki bármikor elengedi, bármikor visszafogadja barátját. A pingvin önmegvalósításképpen ágyúgolyóként lép fel egy cirkuszban, ezzel elérve a nagy célt, a repülést is, de végül hosszas vívódás és keresés után újra visszatalál barátjához, hogy megint együtt játszhassák kedvenc játékukat. (A kísérletező kedvű olvasó más aspektusban is megvizsgálhatja a meséket, hiszen megjelenhet a kisfiú és a pingvin kapcsolata a szülő–gyerek kapcsolat allegóriájaként is.)

A könyv zsenialitását az adja, hogy a szerző nagyszerűen játszik a kép és szöveg közötti kapcsolatokkal, hol csak kíséri a szöveget az illusztráció, hol elválaszthatatlan egészet alkotnak. Olyan is előfordul, hogy az illusztráció köt össze két szövegrészt, és amit nem mond el nekünk a narrátor, azt megtudjuk az illusztrációból, például, hogy néznek ki a szereplők, mik azok a dolgok, amik egy Déli-sarki utazáshoz elengedhetetlenek, hogyan próbálkozik egy pingvin, ha repülni akar. A narrátor szinte lecsupaszított beszédmódját így tölti fel az illusztráció nélkülözhetetlen tartalommal, és kínál további olvasási lehetőséget. A szerző örömmel váltogatja a vizuális nézőpontokat, legtöbbször a távolsággal játszik, hol közelről, hol távolról mutatja az eseményeket, de a képek részletgazdagsága is változó.

A vizuális narratíva nem sokban tér el a szövegtől, a történet felnőtt segítség nélkül is értelmezhető a még olvasni nem tudó gyerekek számára is. Viszont a kép–szöveg arány miatt bátran ajánlható kezdő olvasónak is a két kis kötet.

Oliver Jeffersszel nem csak magyarul megjelent két könyve miatt érdemes most foglalkozni. Legújabb könyve, amit Sam Winstonnal közösen jelentetett meg, A Child of Books éppen a napokban nyerte el az igen tekintélyes Bologna Ragazzi Award for Fiction díjat.

Kelemen Réka

26959Oliver Jeffers: A pingvin és a kisfiú
Pozsonyi Pagony, 2017
32 oldal, 1990 Ft

3687268_3Oliver Jeffers: Fent és lent
Pozsonyi Pagony, 2017
32 oldal, 1990 Ft