Plüss Műhely | 2017. november 12.

Nem ez a könyv fogja megmenteni az életed

LEILA SALES: THIS SONG WILL SAVE YOUR LIFE
Az utóbbi években jellemzővé vált, hogy az ifjúsági regényekhez a szórakoztatás mellett a társadalmi felelősségvállalás szerepet is társítjuk, és az éppen lázadónak és közömbösnek kikiáltott fiatalokkal, tabudöntögető és megrázó témák segítségével próbáljuk megszerettetni az irodalmat. Szerencsére egyre több olyan regény születik a tizenéves korosztály számára, amely ténylegesen elgondolkodtató, fontos témát tárgyal, és nem elhanyagolhatóan irodalmi szempontból is rendben van… – NAVRATIL DOMINIKA KRITIKÁJA

Az utóbbi években jellemzővé vált, hogy az ifjúsági regényekhez a szórakoztatás mellett a társadalmi felelősségvállalás szerepet is társítjuk, és az éppen lázadónak és közömbösnek kikiáltott fiatalokkal, tabudöntögető és megrázó témák segítségével próbáljuk megszerettetni az irodalmat. Szerencsére egyre több olyan regény születik a tizenéves korosztály számára, amely ténylegesen elgondolkodtató, fontos témát tárgyal, és nem elhanyagolhatóan irodalmi szempontból is rendben van. Persze nem minden regénynek kell komoly üzeneteket hordoznia ahhoz, hogy maradandó olvasásélményt nyújtson, de most maradjunk azoknál, amelyek ebben a kategóriában nyerik el létjogosultságukat. Ezeket a „jó könyveket” nehéz kihalásznunk a rengeteg, olyan sematikus szöveg közül, amelyek bár látszólag még mondanak is valamit, de ha az ember a végére ér, valójában csak néhány jelentéktelen közhely marad utánuk. Sajnos ide sorolható a This song will save your life – Éld az életed! is.

Ez persze nem kellene, hogy meglepő legyen, hiszen már a borító sem ígér többet az olvasó számára: egy félénken oldalra pillantó lány több százezer forintos fülhallgatóban, és a „This song will save your life” felirat (cím) hatalmas betűmérettel. Szerencsére a borító tervezője talált l, o, v és e betűket a címben, hogy a love szót kiemelhesse élénkrózsaszínnel, bár inkább lehetne „ovle”-nak olvasni első pillantásra. A „love” szó nyomatékosításával kapcsolatban a regény elolvasása után is kérdések maradnak az olvasóban, mivel a szerelmi szálnak legfeljebb a főszereplő személyiségfejlődése szempontjából van jelentősége, központi szerepe nincs a történetben. A borító eddig a pontig teljes mértékben az eredeti, angol nyelvű kiadás másolata, azonban az oldal aljára még odaírták az „Éld az életed!” alcímet is, amellyel vagy az lehetett a kiadó célja, hogy egyértelműsítse, magyar nyelvű kiadásról van szó, vagy az, hogy az angolul nem beszélő olvasók számára is támpontot adjon. A sokat sejtető cím elvárásokat támaszt az olvasóban a cselekményt illetően, azonban ahogy haladunk előre a történetben, egyre nyilvánvalóbb lesz: semmilyen dal nem fogja megmenteni senki életét.

Az Éld az életed! felszólítás – a maga közhelyességével – nem áll távol a kötet mondanivalójától. Elise Dembowski, a regény főszereplője mindent megtenne azért, hogy az iskolai közösség tagjává váljon, barátokat szerezzen, és ne legyen a mindennapos bullying áldozata. Azonban ehhez gyökeresen meg kellene változtatnia önmagát a ruhatárától kezdve a zenei ízlésén át a személyiségéig. A regény röviden megfogalmazható üzenete tehát ez: légy önmagad! És nincs is semmi probléma ezzel az üzenettel, hiszen éppen annak a korosztálynak szól, akik könnyen befolyásolják egymást, és még könnyebben közösítik ki azokat, akik valamiért mások. Nem véletlenül született már számos mű ebben a témában. Ha végignézünk a könyvespolcok aktuális kínálatán, hogy csak párat említsek: a 13 okom volt, az Eleanor és Park, a 7 nap vagy akár az Egy különc srác feljegyzései is körüljárja a kiközösítettség témakörét. A This song will save your life azonban amellett, hogy az egyediséget és az egyéniséget élteti, azt is mondja, hogy csoda kell hozzá, hogy az életed jobb legyen, és elfogadjanak annak, aki vagy.

A regény tulajdonképpen egy 21. századi Hamupipőke-történet gonosz mostoha nélkül. Elise elvált szülők gyereke, akinek mindkét családja szilárd, folyamatosan jelen lévő biztonságot nyújt és hisznek Elise értékeiben, bár arra csak utal a szöveg, hogy az öngyilkossági kísérlete előtt is támogatták az elhatározásait és önmegvalósító kísérleteit. Ennek ellenére (vagy éppen ezért) nem veszik észre, hogy éjszakánként eljár otthonról, és azt sem, hogy a hirtelen támadt érdeklődése a DJ lét felé túlmutat egy légből kapott hobbinál. Elise ugyanis egy esti sétája alkalmával, egy Start nevű underground helyre keveredik, ahol kifinomult zenei ízlésének és a jófej DJ-nek hála hamarosan zenélni kezd csütörtök esténként, sőt, egy idő után még önálló estet is kap. Elise Startbeli és iskolai élete között hatalmas a feszültség, míg az iskolában mindenki kiközösíti, addig a Startban ő az a népszerű lány, aki még a DJ-vel is viszonyt kezd. A cselekményt éppen a két élet közötti ingadozás, az egyensúly fenntartásának nehézsége tehetné izgalmassá, ha nem tudná az olvasó már az elejétől kezdve, hogy a történet csúcspontján Elise két élete felborul, a szülei megtudják, mit csinál esténként, és az iskola az őt kirekesztő diákok miatt még annál is borzalmasabbá válik számára, mint addig volt. A romantikus vígjátékok kliséjére épülő cselekmény lezárása is éppen annyira kiszámítható, mint amennyire a regény többi része, az olvasót nem éri váratlanul a happy end: a lány elfogadja önmagát, a társai elfogadják őt, sőt, barátokra is talál, és talán egy új szerelemre is. Elise életének megváltozásához tehát mindössze arra volt szükség, hogy egy kizárólag csütörtök esténként megjelenő helyen addig ismeretlen emberek felkarolják, és támogassák abban, hogy kiskorúként egy éjszakai klubban zenélni kezdjen. Ha elfogadjuk, hogy ez a regény egy bildungsroman, amelynek célja, hogy Elise megbékéljen önmagával, és egy tanmese arról, miért rossz a kirekesztés, akkor azok számára, akik a való életben hasonló problémákkal küzdenek, nem ad sok támpontot a könyv, hiszen Elise többségében csak sodródik az eseményekkel, és elfogadja az elé kerülő helyzeteket.

A karakterek kidolgozásánál nem egyértelmű a szerzői intenció. Mivel egy naplóregényt olvasunk, feltételeznünk kell, hogy a főszereplő szubjektív leírásai nem feltétlenül fedik a regény valóságát, az olvasó azonban csak Elise nézőpontjára támaszkodhat. A lányt egészen kisgyerekkora óta kiközösítik, hogy mi lehet az oka, arra konkrét magyarázatot nem kapunk. Elise utal arra, hogy más volt, mint a többi gyerek, később pedig arra, hogy mindenkinél jobbnak képzelte (képzeli) magát, és azért ellenszenves az iskolatársainak, mert túlzottan különleges és ambiciózus. Vajon csak védekezik-e azzal, hogy önmagát a többiek fölé helyezi, vagy valóban azért rekesztik ki, mert féltékenyek rá? Fontos-e egyáltalán tudnunk, mi az oka annak, hogy nincsenek barátai, vagy enélkül is eljut az olvasóhoz az üzenet, hogy a kirekesztés rossz? Kell-e változnia Elise-nek ahhoz, hogy elfogadják, vagy a környezetének kell befogadóbbnak lennie? Elise karakterének alakulása több kérdést hagy maga után, mint amennyit megválaszol.

A regényben megjelenő többi karaktert csak annyiban ismerjük meg, amennyire Elise problémájára reflektálni tud a személyiségük. A túlsúlyos homoszexuális biztonsági őr, a pompomlányból lett rockénekesnő, az arrogáns, de bizonytalan lány, a napközben gyorsétteremben dolgozó DJ mind csak annyira mutatkoznak meg a regényben, hogy egyértelműsítsék Elise és az olvasó számára azt, hogy a magabiztos, népszerű emberek életében is vannak problémák, amikkel együtt kell élniük, és számukra is küzdelmes feladat önmaguk elfogadása.

Ahogyan a fentebb említett kötetek sorába beilleszthető a This song will save your life a bullying problematikája miatt, úgy a szövegben megjelenő zeneszámok is többségében ugyanannak a korszaknak a kultikus zenéi, mint amelyeket az Eleanor és Parkban vagy az Egy különc srác feljegyzéseiben is megtalálhatunk, és amelyek a hozzájuk kapcsolt nosztalgikus érzések miatt jellemzően pozitív benyomást keltenek az olvasóban. Emiatt az említetteken kívül még számos más regényben történik rájuk utalás, de rengeteg film is játszik a zenék keltette hatással. Bár a zene és a zenélés szeretete tematizálódik a szövegben, valójában csak néhány kevésbé meggyőző monológot olvashatunk arról, mit is jelentenek ezek a dalok Elise számára, így a „retro” számok inkább csak kelléknek tűnnek, a cselekmény előrehaladásának szempontjából indifferens, milyen típusú, műfajú zenéről van szó.

Elise Dembowski történetének elolvasása után joggal tehetjük fel a kérdést, hogy kinek szól ez a történet: azoknak, akiket kiközösítenek, megaláznak az iskolatársai? Vagy esetleg azoknak, akik talán észre sem veszik, és megaláznak másokat? A regény egyik feltételezett célcsoport számára sem tartogat esszenciális mondanivalót, aki támogatást keresne, az csak a helyzetének reménytelenségére való figyelemfelhívást kapja, mivel Elise maga is véletlenek sorozatának köszönheti, hogy megváltozott az élete. Akinek pedig a saját kirekesztő viselkedésére kellene felhívni a figyelmét, nem fog magára ismerni az elnyomó karakterekben, mert a szöveg nem mutatja be őket. Így ezt a kötetet elsősorban azoknak az olvasóknak lehetne ajánlani, akik egyszerű, egyszeri és könnyed olvasmányélményre vágynak.

Navratil Dominika

covers_441404Leila Sales: This song will save your life – Éld az életed!
Fordította: Rácz Kata

Menő Könyvek

Budapest, 2017

264 oldal, 2990 Ft