Tiszatájonline | 2021. augusztus 25.

Mózes Huba: A számvetés rímei

SZABÓ T. ANNA: ÖRÖKMÚLÁS
Szabó T. Anna verse egyetlen mondat ívére fűzött három egyenlő terjedelmű strófa, amelynek nyolc és hat szótagos jambusi sorai, egyetlen vélt kivétellel, gazdagon rímelnek. A vers rímképlete strófánkénti tördelésben a következő:
a  b  a  b  c  d  c  d  a  e  a  e
f  g  f  g  h  i  h  i  i  e  i  e
f  e  f  e  j  k  j  k  g  b  a  b
[…]

SZABÓ T. ANNA: ÖRÖKMÚLÁS 

nem hangszer vagyok: muzsika,
én játszom magamon

Szabó T. Anna Örökmúlás című verse egyetlen mondat ívére fűzött három egyenlő terjedelmű strófa, amelynek nyolc és hat szótagos jambusi sorai, egyetlen vélt kivétellel, gazdagon rímelnek. A vers rímképlete strófánkénti tördelésben a következő:

a  b  a  b  c  d  c  d  a  e  a  e
f  g  f  g  h  i  h  i  i  e  i  e
f  e  f  e  j  k  j  k  g  b  a  b

A képletből kitűnik, hogy a különböző betűkkel jelölt összecsengések számottevő része nem egyszeri rímhívóként-rímválaszként fordul elő a versben: az a jelzésűek öt, az e jelzésűek hat, a b, az f és az i jelzésűek négy-négy sor végén csengenek egybe.

Szabó T. Anna: Örökmúlás
Ne mondd, hogy egyszer meghalok,
hidd el, már rég tudom,
hogy jó tempóban haladok
a megkezdett úton,
mert testem eszköz, munkagép,
s a hangom a zeném,
az tart meg csak a szakadék
imbolygó peremén,
vigyázok, le nem zuhanok,
élek, amíg lehet,
mert vagyok az, aki vagyok,
szeret, aki szeret,
egyszerre óvott s kitakart
valóság és csoda,
láttam, az ember hova tart,
de azt is, kicsoda,
szemembe nézz, mert nem zavar,
hogy bántasz vagy dicsérsz,
mert aki tudja, mit akar,
az tudja, mennyit érsz,
és bármilyen mély kútba nézz,
lent látni az eget,
ha tudod, hogy a rész egész,
semmi sem hiteget,
de fényes minden pillanat,
és lélegzik a csend,
a föld felett, az ég alatt,
távol és idebent,
mert minden lélegzet zene,
ha mélyén vér lobog,
ha az öröklét üteme
a testen átdobog,
nem hangszer vagyok: muzsika,
én játszom magamon –
ne mondd, hogy meg sosem halok:
legjobban én tudom.

A vélt kivétel: a harmadik strófa rímtelennek tűnő kilencedik sorvége, amely távoliként ugyan, de talán mégsem csupán elméletileg cseng egybe a második strófa második sorvégének g jelzésű rímhívójával. Figyeljük csak: „[egyszerre óvott s kitakart] valóság és csoda, [láttam, az ember hova tart,] de azt is, kicsodahangzik a második szakasz rímhívóként funkcionáló g jelzésű ríme, s erre utal vissza a harmadik szakasz távoli rímválasza: „nem hangszer vagyok: muzsika.

A vers hangzását nemcsak végrímek, hanem más összecsengések is gazdagítják.

A második strófa tizenegyedik sorát echórím zárja:

ha tudod, hogy a rész egész

A második strófa ötödik sorának és a harmadik strófa harmadik sorának a közepén fonatos rímet azonosíthatunk:

szemembe nézz, mert nem zavar,
hogy bántasz vagy dicsérsz

illetve:

de fényes minden pillanat,
és lélegzik a csend,
a föld felett, az ég alatt,
távol és idebent 

Az echórím és a fonatos rímek mintegy előkészítik, a versindító két sor ab jelzésű rímhívója és a variációsan visszatérő, verszáró két sor ab jelzésű rímválasza mintegy megerősíti a rímtelennek vélt sorvég, a muzsika versépítő szerepét.

Az e jelzésű összecsengések az első és a második strófa végét a harmadik strófa elejével kötik össze. Az f jelzésű összecsengések a második strófa indítását a harmadik strófa elejével társítják.

Az a jelzésű összecsengések az első strófa, a b jelzésű összecsengések − az a jelzésű összecsengésekkel együtt − a vers-egész keretezésében vállalnak szerepet:

Ne mondd, hogy egyszer meghalok,
hidd el, már rég tudom

ne mondd, hogy meg sosem halok:
legjobban én tudom.

Az ab jelzésű variációs visszatérés keretében a vers egészét átszövő a, e, f és g jelzésű összecsengések az első és a harmadik strófában egy cdcd meg egy jkjk rímképletű belső egységet fognak közre, amelynek rímei nem ismétlődnek, és távoli rímválaszként sem köszönnek vissza:

mert testem eszköz, munkagép,
s a hangom a zeném,
az tart meg csak a szakadék
imbolygó peremén 

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  – 

mert minden lélegzet zene,
ha mélyén vér lobog,
ha az öröklét üteme
a testen átdobog 

A szordínós, egyébként feltűnően tiszta rímelésű belső egységek nem elsősorban egymásra, hanem a visszafogottabb, első olvasásra rímtelennek vélt sorvégre, a fájdalomban fogant, ám a sorssal való számvetésben éppen ebből fakadóan erőt sugárzó muzsika metaforára utalnak:

nem hangszer vagyok: muzsika,
én játszom magamon –
ne mondd, hogy meg sosem halok:
legjobban én tudom. 

A számvetés rímeiben így ragyog fel a nemzedékenként csak ritkán testet öltő csoda.

*

Beszédes véletlen, hogy a Szózat metrumát visszhangzó vers a maga harminchat sorával a Szózat megírásának az évére utal.