Jaromír Typlt (Nová Paka, 1973), Jiří Orten-díjas cseh költő, performer, experimentális művész, elsősorban az „art brut” kérdéseivel foglalkozó művészetteoretikus és monográfia-szerző, korábban kurátorként is működött.
Számos írása a költészet és a próza elegyítésének az eredménye. Lételeme a költészet és más művészeti ágak (képzőművészet, zene) kombinálása. Nem egy művéből bibliofil kiadvá-nyok, kísérleti kisfilmek és hangfelvételek készültek. Versei német és román fordításban is megjelentek. Prágában él. A B 101-es töredék című vers a Za dlouho (Soká) c. kötetben jelent meg.
Krétafirkálmány két buborék mint házjel az ajtó mellett a vakolaton itt lakik az őrület. Mosolyogva jön elém pont aznap amikor megbolondul. Még pár lépés és a mosoly eltűnik életemben nem láttam senkit ennyire seperc alatt elsötétülni egész arcával megzuhanni megfeledkezni magáról és bambán megtorpanni itthagyni azt kiszolgáltatva és iszonytatóan kitágult szemmel figyelni ahogy növekszik feltartóztathatatlanul növekszik. Amíg ki nem zökkenti egy hang nevén szólítva őt magához. Amióta meghalt az anyja Ferenc teljesen egyedül él a házban. Végigvisz engem a folyosón rám hagyja bármit is mondok túl bő nadrág lecsúszik a csípőjéről egész mélyen a fekete fanszőrzetig melyet kissé nyugtalanul megpillantok megsejtek mire újra felköti a nadrágját. Későn kapok észbe mibe is léptem be. Megszokott viselkedés megszokott feleletek. Talán csak az a sok felhajtás az hogy behatoltunk a házába és felforgatjuk kihozzuk a dolgokat véssük a falakat fúrunk leülünk az asztalhoz felöntjük a kávénkat és nevetünk a vicceken. Látszólag mindennel egyetért majd nagyon is készségesen túlontúl készségesen de ki-kiütköző idegességgel. Nem vette be a gyógyszert. Állítólag elfelejtette. Visszatér a munkájához. Nagyban koncentrálva gondosan és mégis ahogy esik csiszolópapírt ragaszt fel egy falapkára. A lebiggyesztett alsó ajkán lecsorog a nyál percenként lecsöppen egy nyúlós fehér nyál és ő észre sem veszi viszont dőlni fog belőle mindent jól át kell gondolni ez figyelmeztetés lesz alaposan át kell gondolni mielőtt bárki bármibe is belekezdene nehogy a kezdet értelmetlen legyen! Mondja és a házra gondol majd bár mintha nem arra hanem másra valami általánosra a dörzspapír csiszolásra való fontos dolog: hiszen a dörzspapír csiszolásra való ez sokszor elfelejtődik. De mindjárt meglátom hogy nem becsül alá. Letépi a papír egy darabját sűrűn megszórja mosogatóporral vizet csöpögtet rá majd ujjaival pempővé keni szét, amelyet kettőnkön kívül talán elképzelni sem tud senki. A sprőd szemcsésség piszkosan felhabzik. Még egy kis nyálat kever hozzá a fölösleges gátlásoknak leáldozott hisz minden ami itt van tisztálkodás után kiált. S azzal a visszataszító szürke pempővel elkezdi súrolni a retkes mosogatót kályhát padlót bögréket a rászáradt zsír és mocsok alkotta foltokat semmi sem állítja meg mostantól egyenesen a földre köpköd majd a természetesség mibenlétéről értekezve főleg a természetességéről! Megvilágosodás mi más csak még egy kicsit át kell pucolni. Mert ugyebár mindenek előtt és mindenen át a dörzspapír volt az ami a mindenséget széltében hosszában szétkente és a tisztítás kérdése jócskán a tisztába is ér Keresztül-kasul a dörzspapír szemszögéből nézzed! noszogat majd engem jelentőségteljesen kacsingatva és ellenőrizve szigorúan vizsgálva vajon értem-e hogy nem csak véletlenül mondja nekem hanem szánt szándékkal csak nekem szánja tekintettel arra ami életbe vágóan fontos hogy tudjam a dörzspapír és a megtisztított asztal szemszögéből nézzed és egyből világos lesz neked megismered a jövőt VALÓSÍTSD MEG! Sajnos nem sikerül. Az emlékezet csak foszlányokban ragadja meg azok pedig az évek során úgyis szertefoszlanak és összekuszálódnak mint a réges-rég kimondott a barlangvisszhangok dübörgésében elvegyült jóslatok emléke mert dolgozni kell végig kell gondolni a dörzspapír szerepét attól megismered önmagad nem hiába mondják ISMERD MEG ÖNMAGAD! Amit biztosan nem mond hiába. Az előadótermekben ahonnan jöttem ahol jó sok évig ücsörögtem és fecsegtem időnként ismételgették ezt a mondatot a rém érdekesen hangzó eredeti nyelvén meg érdekes hangzású fordításokban de mindig csak mint egy kósza ötletet amely ha jól belegondolunk akár jelenthetne is valamit viszont itt mintha a porból a füstből a penészből a szutyokból maga Hérakleitosz villanna ki végsősoron az epheszoszi. Már pedzem is: jól vigyázz mi történik amikor kézbe veszed ezt a papírt! Már pedzem is: a szemcsés dörzspapír a szemcsés világ tükörképe és a tiéd is aki egy szemcse vagy benne. Már pedzem is: csúszás meg letörlés összetétel horzsolás és ragyogás mállás és por. Már pedzem is: éberség! Már pedzem is: a döntő részlet a pontok közül az egyetlen pont a fordulópont. Ferenc a fordulópont. Rám néz és a matracból kitép egy marék szalmát porfelhőket ver fel amint köp a padlóra melyet lázasan elkezd pucolni a szalmával a megismerés és a tudás nem ugyanaz! Már nem is fogom elhinni amit hallok a megismerés és a tudás nem ugyanaz és most megmutatom neked tulajdonképpen a megismerést! A bögrébe mártja az ujjait majd lendületesen elkezdi szórogatni a vizet a padlóra mint valaki aki parancsol a pornak akarva hogy elüljön és ne fojtogasson. A por pedig elül és nem fojtogat engem tovább. Mert itt erről lesz szó. Rólam a megmentésemről hiszen addigra már minden lélegzetvétel égetni fog. Az ő figyelmét meg ez nem kerüli el a megismerés barátság. Ő maga mondja ki e szavakat a megismerés barátság utána meg rögtön kivezetem onnan ki a házból ahol egy csapatnyi szerelőgatyás fickó tovább tombol majd falakat vés és port ver fel ez nem az ő szemének való látvány kilépek vele a szúrós tavaszi nap alatti tájba mindenfelől csillogás a fatörzsek csupasz árnyéka a hordalékkavicsok az úton percenként megzördülnek friss és hamisítatlan még csiszolatlan világ. Egyelőre még vele együtt leszek benne szinte de ez a szinte a döntő. Már fölösleges lesz bármit magyarázni a szavak úgyis összvissz a sziszegőkből tevődnek össze rámutat egy homokkupacra túl a kerítésen a cipőtalpa megrecs-csen én erősen beszívom a levegőt és ő azonnal egyetért lelkesedik hogy végre rájöttem hiszen ez az alap a légzés a por a súrolás és a csillogás a barátság és az éles szem. De itt ez a recsegő szinte. Még a kerámiaműhelyben a pszichiáterre várva újításokat eszel ki hogyan kell a reszelt csiszolópapírt a festékkel együtt hozzáadni az agyaghoz és így formázni beindítani a termelést tudtam én ám hogy mi hiányzott nektek! majd végül ezzel az igazsággal amely mindent megváltoztat és semmivé tesz minden korábbi tapasztalatot elkísérem Ferencet a betegfelvételhez. Még ezt a megbízást is elfogadom. Megismerés és barátság. Keresztül-kasul vagy szinte.
SVOBODA RÓBERT fordítása