tiszatáj | 2018. október 29.

Nyitva

NAGYPÁL ORSI FILMJE
A Nyitva című új magyar filmhez hasonló komédiák legizgalmasabb vonatkozása mindig az, hogy a saját eszközeikkel miként tudnak mondani valamit az éppen időszerű társadalmi problémákról… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

NAGYPÁL ORSI FILMJE

A Nyitva című új magyar filmhez hasonló komédiák legizgalmasabb vonatkozása mindig az, hogy a saját eszközeikkel miként tudnak mondani valamit az éppen időszerű társadalmi problémákról.

A legkevésbé sem igaz tehát az a közkeletű vélekedés, hogy az Állítsátok meg Terézanyut!, a Csak szex és más semmi, aztán televíziós kiterjesztése, a Csak színház és más semmi, vagy ugyanez zenés-revűs változatban (Szving) csupán az úgynevezett szórakoztatást szolgálná, ilyenként tehát tulajdonképpen nem beszélne semmiről. A szingliségről szóló hétköznapi, olykor viccesnek szánt, máskor tudatosan útszéli beszélgetések mögött ott van, amit a társadalomelemzők a nemi szerepek válságával, a nők (meg a férfiak) gyerekvállalási zavaraival, a fiatal munkavállalók gondjaival hoznak összefüggésbe. A fenti filmek aztán a maguk módján érinti a nemzedékek közötti együttműködések gyengülését, a házasság intézménye körüli válságtüneteket és még sok mindent – az már a vígjáték sok-sok változata műfaji masinériájának kérdése, hogy a filmekben sokminden elrajzolva, eltúlozva jelenik meg, hiszen a vígjáték lényege pontosan az, hogy a dolgokat a nevetséges oldalukról mutatja meg.

A Nyitva többfajta hangot szólaltat meg: a harmincévesek párkapcsolati válságáról beszél néhol nagyon mulattatóan, néhol vaskosan, nos, ezekben a pillanataiban talán kevésbé vicces a film, néhol pedig a bulvárújságok tanácsadó rovatainak komolykodásával. Woody Allen után szabadon: a Nyitva valamiféle lakóparki szexkomédia. Az alkotók teremtőkedvét és az általuk kitalált szerkezet működőképességét a legjobban a rendkívül jól eltalált apróságok mutatják meg, telitalálatnak látszik jónéhány mellékszereplő és jelentéktelennek tűnő helyzet: az előbbiek közül nagyszerűek a főszereplők kisgyerekes barátai, a szvingerklub néhány vendége, a szívdöglesztő úszómester, a másodperces jelenetekben megmutatkozó házasulandók, az utóbbiak sorában a főszereplők szüleinél elköltött kényszeres ebédek. A műfaj jellegzetességeiből eredő, törvényszerű túlzások ugyanakkor sajnos rontják az összképet, mert vagy nem árnyalják megfelelően a szereplők jellemzését, vagy egyszerűen suták – ilyen a Péterfy Bori által játszott mellékalak, akinek a főszereplők nyitott házassága ellenpontjaként kellene szolgálnia, rendkívül szerencsétlenül van megcsinálva továbbá a buszon előadott szakítós jelenet, ahol a főszereplők ismert színészek gyűrűjében kiabálják a nagyvilágba a sérelmeiket.

Talán a Nyitva egészére jellemzőek ezek az ellentmondások: ebben a rendkívül egyenetlen filmben nagyon ügyesen előadott, elsöprően vicces jelenetek sorát kifejezetten ízléstelen megoldások követik. De még az is meglehet, hogy éppen ilyen egy párkapcsolati válság – elszomorítóan nevetséges, és annyira komikus, hogy csak sírni lehet rajta.

Szíjártó Imre

Nyitva – magyar film (2018)

Rendezte és írta: Nagypál Orsi

Operatőr: Herbai Máté. Zene: Moldvai Márk. Vágó: Mezei Áron. Jelmez: Breckl János. Látvány: Bagyarik Endre. Producer: Kálomista Gábor

Szereplők: Radnay Csilla (Fanni), Kovács Lehel (Bálint), Péterfy Bori (Szandra), Ötvös András (Ernő), Jordán Adél (Eszter), Lénárdt Laura (Julcsi), Brasch Bence (Dávid).