Tiszatájonline | 2012. április 24.

Ha eljön Ms. Black

A fekete ruhás nő kísértethistória, erőssége atmoszférájában rejlik. Valamikor a századelőn járunk, az autók alapján legfeljebb a két háború között. A mezők zöldek, a levegő párás, a kerítés terméskőből készült, és a helyiek nem szívesen jönnek ki mögüle. Ez a felöltők, háromrészes öltönyök, magas keménygallérok, hosszú barkók és a tömör réz kandeláberek világa…

JAMES WATKINS: A FEKETE RUHÁS NŐ

„It is my intention to suggest that for us,
discontinuous beings that we are,
death means continuity of being.”

 (Bataille: Death and Sensuality)

Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) fiatal londoni ügyvéd. Fiával él, feleségét a szülésben elveszítette. Irodája egy kis faluba küldi, hogy elrendezze elhunyt ügyfelük, Mrs. Drablow ügyeit. De a faluban, ahogy ez egy horrorfilmben várható is, nem csak poros birtoklevelekkel kell megbirkóznia.

 A fekete ruhás nő kísértethistória, erőssége atmoszférájában rejlik. Valamikor a századelőn járunk, az autók alapján legfeljebb a két háború között. A mezők zöldek, a levegő párás, a kerítés terméskőből készült, és a helyiek nem szívesen jönnek ki mögüle. Ez a felöltők, háromrészes öltönyök, magas keménygallérok, hosszú barkók és a tömör réz kandeláberek világa. Az emeleti szobák ablakai pókhálósak, és okvetlenül egy angolparkra néznek. A gyermekszoba polcain felhúzható játékok, doboló majmok és bólogató macik ülnek, amik önmagukban is félelmetesek, különösen, ha odakint az eső viharra fordul. A könyvtárszobákat nehéz függönyök rejtik a világ elől, a nehéz függönyök mögött pedig bőrkötéses könyvek és szörnyű titkok szoktak rejtőzni. E titkok most a faluban sűrűn előforduló gyermekhalálok körül rejtőznek.

 Ha hihetünk Barbara Creed A horror és az iszonytató nőiség című tanulmányának, akkor a horror mindig valamilyen társadalmi tabut vagy tisztátalanságot dolgoz fel. A fekete ruhás nő ekképp a gyermekáldozat tabuját vagy az elnyelő anya által jelentett halálos veszélyt viszi vászonra. Arthur Kipps – akihez remekül illik Daniel Radcliffe várakozó kamasztekintete – az elhalt özvegy ódon kastélyában hamar rádöbben, hogy nem a régi papírok, hanem a titokzatos gyermekhalálok miatt küldte az ügyvédi iroda és a forgatókönyvíró a mindig ködös albioni faluba.

 Galántai László