Tiszatájonline | 2017. december 5.

A Viszkis

Nem a viszkis rabló személye körüli vitát szeretnénk folytatni, amely a hazai nyilvánosságban folyik. Sokan szóvátették ugyanis, hogy egy banki alkalmazottakat pisztollyal fenyegető bűnöző miként válhatott filmtémává, és akkor hős mivoltáig még el sem jutottunk. Nos, igenis beszélni kell róla és sokfajta társáról, és ennek a legjobb módja a populáris kultúra, azon belül a film… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

A mai magyar film nagy adóssága a magyar hősök felkutatása és történetük végigmondása – várjuk a Toldi Miklósról készülő filmet, Mészáros Márta Cserháti Zsuzsa sorsának feldolgozásával foglalkozik…

Nem a viszkis rabló személye körüli vitát szeretnénk folytatni, amely a hazai nyilvánosságban folyik. Sokan szóvátették ugyanis, hogy egy banki alkalmazottakat pisztollyal fenyegető bűnöző miként válhatott filmtémává, és akkor hős mivoltáig még el sem jutottunk. Nos, igenis beszélni kell róla és sokfajta társáról, és ennek a legjobb módja a populáris kultúra, azon belül a film. Az alábbiakat kicsit megelőlegezve azt mondhatjuk, hogy ha van gyengéje Antal Nimród filmjének, akkor éppen az, hogy nem köti össze következetesen Ambrus Attilát mint immár történelmi figurát, illetve a félmúltban játszott szerepét és megítélését a kortárs társadalommal. De vissza a film szerepére! Érdemes folyamatosan rajta tartani a szemünket a lengyel filmen, amely minden évben szolgál olyan témákkal, amelyekhez lehet kapcsolódni, amelyek közöttünk születtek, vagy éppen különleges szereplőket állítanak a történetek központjába. Ha csak az elmúlt időszakot nézzük, akkor láthattunk filmet a 70-es évek nagyhatású szívsebészéről, ugyancsak a Gierek-korszak szexuális felvilágosítással foglalkozó orvosnőjéről, de tetteivel a közösséget felrázó gyilkosokról is – hazai társukról készült A martfűi rém, amely talán az értékeihez képest kevés visszhangot kapott nálunk. Toldi Miklós, Kádár János, Cserháti Zsuzsa, Máté Péter és további saját hőseink megjelenése azért lenne fontos, mert alkalmat adnának egyes történelmi korszakok újragondolására, bizonyos ismert figurákkal kapcsolatos rajongások és ellenérzések újraélésére. Igen, vonzalmakról és taszításokról kell beszélnie a mai magyar filmnek, a legjobban teszi, ha mindehhez az anyagot a nemzeti történelemből és mitológiából meríti.

295393_1503390209.6811

Ambrus Attila és a róla szóló film rendezője mindehhez tökéletes páros. Az előbbi egyszerre valóságos népi hős és médiasztár, története hatalmas mesekincset mozgat: erdélyi származása egyszerre idéz fel nemzetközi és összmagyar képzeteket, hányatott gyerekkora egyszersmind korfestésre alkalmas vonalakat rajzol ki, sportolói pályafutása kiemeli az ismeretlenségből, rablóként pedig méltó utódja Rózsa Sándornak és a nemzetközi mezőnyben is ismert cimboráinak. A film nagyon érzékenyen vezeti át a történetét a mába. Egyszerre megrázó és mulatságos, ahogy a film végén magányosan üldögél a kirakodóvásárban a portékáival (a rendes munkához megtért tékozló fiú alakja idéződik fel a néző mítoszkészletében), majd a szeme megakad a szemben levő bankon. Az Antal Nimród szerzői névben furcsa módon az Ambrus Attilával rokon vonások jelennek meg: egyszerre messziről jött ember (az USA-ban született) és a mi fiúnk (hiszen lám, hogy az iskoláit kijárja, hazatért), tehetsége s kitartsa révén valódi nemzetközi alkotóvá vált, annak példájává, hogy lehetséges a Nemzeti Filmalap és Hollywood között megtartani az egyensúlyt. Elgondoltató ugyanakkor, hogy a tengerentúli tapasztalat nem vezette el odáig a rendezőt, hogy a forgatókönyv megírásában nagyobb részt engedjen át az apróságokban jártas szakembereknek – erősíteni lehetett volna a háttérmunkát, és gazdagabban dokumentálni a Viszkisnek nevezett rabló tevékenységét, illetve ha korabeli újságcikkekre és egyéb nyomokra a film jobban támaszkodik, el lehetett volna kerülni azt, hogy a nyomozóra ilyen hatalmas dramaturgiai teher nehezedjen.

295393_1503390419.6853

Szóval nagyszerű, szépen és hatásosan kivitelezett film A Viszkis. Különösen nagy értéke, hogy a színészvezetés elsőrangú. Hatalmas anyag, ellentmondásos főszereplő, nagy darabok abból az életből, amellyel szívesen szembesül a mozinéző.

Szíjártó Imre

1341-a-viszkis.21088A Viszkis – magyar film (2017)

Rendezte és a forgatókönyvet írta: Antal Nimród. Operatőr: Szatmári Péter, zene: Yonderboi, producer Hutlassa Tamás, látvány: Hujber Balázs, vágó: Kovács Zoltán.

Szereplők: Ambrus Attila: Szalay Bence, Kata: Móga Piroska, nyomozó: Schneider Zoltán, Géza: Klem Viktor.

Fotó: Intercom (Szabó Adrienn)