Tiszatájonline | 2016. szeptember 19.

Star Trek: Mindenen túl

Az új Star Trek már nem a rendezőként távozott, de producerként a fedélzeten maradt J.J. Abrams, és nem is az új direktor, Justin Lin szerzői filmje, hanem inkább a színészi szereplés mellett a forgatókönyvet is jegyző Simon Pegg gyermeke, ugyanis ez már legalább annyira geek vígjáték, mint sci-fi… – CSIGER ÁDÁM KRITIKÁJA

Az új Star Trek már nem a rendezőként távozott, de producerként a fedélzeten maradt J.J. Abrams, és nem is az új direktor, Justin Lin szerzői filmje, hanem inkább a színészi szereplés mellett a forgatókönyvet is jegyző Simon Pegg gyermeke, ugyanis ez már legalább annyira geek vígjáték, mint sci-fi.

A Star Trek: Mindenen túl már a harmadik része a J.J. Abrams által rebootolt új ciklusnak, amit korábban egy kultikus sikerű, épp félszáz éves tévésorozat és jó pár moziváltozat előzött meg. Az új, Justin Lin rendezte installáció nyitányában erre az alkotók is reflektálnak: Kirk kapitány (Chris Pine) lelki válságtól szenved, belefáradt a rutinba – ahogy az várható is mind a karaktertől, mind a készítőktől, akiknek megint le kellett tudniuk egy újabb részt a franchise-ból.

Ennek megfelelően, hiába a találó expozíció, ez az izgalmas drámai felütés el is sikkad, és ami következik, az egy átlagosan izgalmas küldetés a Star Trek univerzumából: az Enterprise mentőakcióra indul egy meteorörvény által körülvett bolygó felé, ami azonban csapdának bizonyul, így aztán lezuhannak az elvadult planétán, miközben annak ura megszerzi a legénység birtokában lévő tömegpusztító fegyvert és megindul vele a legközelebbi űrmetropolisz felé.

star-trek-beyond-100

A cselekmény szót is alig érdemel, viszont legalább az alkotók sem veszik komolyan önmagukat: már a nyitójelenet a humoros csattanójával tűnik ki, Lin és írói-producerei tehát az első pillanattól könnyed, komikus hangvételt teremtenek. Aztán később a film nagyjelenetét, fináléját is egy poénra hegyezik ki. És mindkét geg működik: a nyitány meglepő, és a tetőpont katartikus. A humor a film egyik fő erőssége, amit alighanem annak is köszönhetünk, hogy Simon Pegg nem csak egy komikus szerepet játszik el, de a forgatókönyvet is társíróként jegyzi. Kár, hogy ha egy szériában a humor dominálni kezd a műfaji elemek (ezúttal sci-fi) fölött, az a franchise kifáradását, önparódiává avulását jelzi.

A Halálos iramban-filmekkel nevet szerzett Lin igyekezett látványos rendezéssel kitűnni: sok kameramozgást használ, azonban még így sem tudja hozni az Abrams rendezte előző két film (Star Trek, Star Trek: Sötétségben) vizuális orgiáját. Pedig a Lost – Eltűntek című kultsorozattal híressé vált Abrams erőssége nem is a képi világ, hanem a rejtélyes és csavaros cselekményszövés.

Abrams egyébként közben megrendezte a Star Wars: Az ébredő erőt, részben alighanem emiatt maradt távol jelen mozi direktori székétől. Kínálkozik az összehasonlítás a Star Trek és a Star Wars filmszínházi karrierje között: meglátszik, hogy előbbi tévésorozatként, utóbbi pedig egész estés mozik szériájaként volt életképes, még akkor is, ha George Lucas is használt például cliffhangereket, lásd A birodalom visszavág borús zárlatát.

star-trek-beyond-104-1200x675

A Star Trek vegytiszta sci-fi, amit annak idején elsősorban az úgynevezett franchise sorozatok hatásmechanizmusa működtetett: az Enterprise űrhajó legénysége főleg annyiban különbözött egy átlagos tévészéria detektívjeitől vagy zsarujaitól, hogy ők az űrben dolgoztak (egy sci-fi univerzumban), és ott találkoztak minden részben más-más izgalmas szerzettel. És ezért nem működik a Star Trek a mozivásznon: egy filmszínház közönsége többet vár egy újnak kinéző, de nagyon generikus történetet elmesélő, véletlenszerű epizódnál.

És a Star Wars többet adott ennél: cselekménye nagyszabású, archetipikus és mitikus, de elsősorban a fantáziauniverzuma és ebből következően a látványvilága volt extravagáns és egzotikus. Részben azért, mert korántsem volt vegytiszta sci-fi. Lucas többé-kevésbé bevallottan japán történelmi filmeket, szamurájos és nindzsás mozikat konvertált a szokásos sci-fi univerzumba. Ez az egyedi kombináció nyerte meg a világot.

A Star Trek: Mindenen túl tisztesen összerakott, elsőrangú és szerethető, azonosulásra alkalmas színészeket mozgató, szépen felvett, találó zenével megspékelt szórakoztató hollywoodi popcornfilm. Olyan kiszámítható és biztonságos filmélmény, mint egy epizód a kedvenc tévészériánkból. Viszont ahogy az ilyen sorozat-epizódokra, úgy erre a filmre sem könnyű pár napnál tovább visszaemlékezni, akár már a következő mozizásunk is törli az agyunkból.

Csiger Ádám

0724starnagyStar Trek: Mindenen túl
Színes, szinkronizált amerikai akció-thriller

Gene Roddenberry karakterei felhasználásával írta Doug Jung, Simon Pegg
Fényképezte: Stephen F. Windon
Zene: Michael Giacchino
Producerek: J.J. Abrams, Bryan Burk, Roberto Orci
Executive producerek: Jeffrey Chernov, David Ellison, Dana Goldberg, Tommy Harper
Rendezte: Justin Lin

Szereplők:
James T. Kirk: Chris Pine (Zámbori Soma)
Spock: Zachary Quinto (Széles Tamás)
Scotty: Simon Pegg (Görög László)
Hikaru Sulu hadnagy: John Cho (Pálmai Szabolcs)
Uhura: Zoe Saldana
Bones: Karl Urban
Chekov: Anton Yelchin