Tiszatájonline | 2016. július 27.

Ördögi játék

PAUL TREMBLAY: SZELLEMEK A FEJBEN
Tremblay regénye egy hetvenes évekbeli klasszikus – William Peter Blatty Ördögűző című regénye – által elindított horroron belüli irányzathoz kapcsolódik, illetve írja újra azt. A kereszténység hitvilágának elemeit aktívan felhasználó horrorirányzat az Ördögűző megjelenésével és még inkább a belőle készült 1973-as filmváltozat révén robbant be a köztudatba és sokkolta a műfaj szerelmeseit… – SZABÓ ISTVÁN ZOLTÁN (STEVE) KRITIKÁJA

Az Ünnepi Könyvhét apropóján induló friss és ropogós GYORSREAKCIÓ alrovatunk célja, hogy a megjelenése után minél gyorsabb reakciót kapjanak az olvasók a magyar könyvtermésről. Az általunk felkért kritikusok és szépírók írásaiból így reményeink szerint mozaikszerűen kirajzolódik a könyvpiac vállaltan szubjektív képe. A Tiszatáj Online természetesen a rovatban megjelent írásokra is vár reakciókat.

PAUL TREMBLAY: SZELLEMEK A FEJBEN

Az utóbbi két évben a magyar könyvpiacon is megfigyelhető egyfajta felfrissülés, ami a horrorszövegeket illeti. Ezen a pályán gyakorlatilag évtizedek óta Stephen King, Clive Barker és még néhány, az övékéhez hasonló esztétikai utat követő szerző az egyeduralkodó – tegyük hozzá, többé-kevésbé érthető módon. Az utóbbi pár évben viszont több olyan próbálkozás is sikeresen napvilágot látott, mely ezektől eltérő szellemiséget követ és néhány ezek közül a magyar piacra is eljutott. Elég csak az itthon tavaly debütáló Nick Cutter Mélység című regényére gondolni, melyet idén a Falka is követett vagy a hazai közönségnek szintén tavaly bemutatkozó Josh Malerman Madarak a dobozban című kötetét kézbevenni, hogy észrevegyük azt az elmozdulást, mely talán a horror zsánerének új irányvonalát fogja meghatározni. Ezek a szövegek mind a narráció, mind a szüzsé, mind pedig a zsánereszközök használatában inventív módon viszonyulnak a hagyományhoz. Ebbe az egyre nyilvánvalóbban kitapintható vonulatba íródik be Paul Tremblay Szellemek a fejben című regénye is, mely az idei Könyvhétre jelent meg az Agave Kiadó gondozásában.

Tremblay regénye egy hetvenes évekbeli klasszikus – William Peter Blatty Ördögűző című regénye – által elindított horroron belüli irányzathoz kapcsolódik, illetve írja újra azt. A kereszténység hitvilágának elemeit aktívan felhasználó horrorirányzat az Ördögűző megjelenésével és még inkább a belőle készült 1973-as filmváltozat révén robbant be a köztudatba és sokkolta a műfaj szerelmeseit. Blatty regénye és a belőle készült film beköltöztette a rettegést a jómódú amerikai polgárság otthonaiba, ráadásul  mindjárt a gyerekszobába. Ezzel olyan tabut érintett, amely minden szülő valódi rémálma. Az Ördögűző az addig megszokottakhoz képest tehát egészen más eszközökkel operált és a pszichológiai horror új lehetőségeit nyitotta meg. Nem csupán azért, mert egy kamasz gyerek – amely életkor egyébként is sok szülőt tölt el szorongással – személyiségének és viselkedésének gyökeres megváltozásáról szól a történet, hanem azért is, mert a katolikus-keresztény hit olyan elemeit használja fel, melyekkel a hívők számot kell vessenek, bármennyire is jobb volna tudomást sem venni róla.

Minden újdonsága ellenére az Ördögűző mégis konzervatív bizonyos tekintetben: a gyönge fehér lányt a fehér katolikus pap, az apafigura menti meg a gonosz Pazuzu démontól, miközben az anyát még csak a szobába sem engedik be. Ez az egyik pont, ahol a Szellemek a fejben aktívan viszonyul a hagyományhoz, hiszen ezek az erőviszonyok egyáltalán nem értelmeződnek olyan egyértelműen, ahogyan a nagy előd esetében.

A regényben ugyanis a New England-i Barrett család átlagosnak mondható életének lassú pusztulását követhetjük végig. A nagyobbik lány, a tizennégy éves Marjorie skizofrénia jeleit kezdi mutatni és hiába viszik a szülők orvosról orvosra a gyereket, azok nem tudnak végetvetni az egyre jobban elhatalmasodó őrületnek. Az apa – felesége heves tiltakozása ellenére – a hitbe menekül és egy katolikus pap segítségét kéri. Wenderly atya annak rendje és módja szerint ördögűzést javasol, valamint felveszi a kapcsolatot az egyik tévécsatornával, hogy egy új reality műsor keretein belül médiaszenzációt generáljanak az eset köré. Erre szüksége is van a családnak, mivel az orvosi kezelések minden vagyonukat felemésztették, az apa ráadásul évek óta munkanélküli. Így indul útjára a népszerű Megszállottság című műsor, melyet azonban néhány rész után leállítanak, a házban történő tragédia miatt.

Az olvasó az eseményeket tizenöt év távlatából szemlélő Merry nézőpontjából követheti a történetet. Ő Marjorie kishúga, akit egy író keresett meg, hogy interjút készítsen vele és könyvben adhassa ki a történetet. A narrációs különbségek az alműfaj más szövegeivel összehasonlítva tehát kézenfekvőek: retrospektív elbeszélés, mely egy kislány emlékein keresztül működik. Ezen felül a fejezeteket időnként egy blogger bejegyzései szakítják meg, aki a Megszállottság című műsor részeit értelmezi a horrorfilmes hagyomány nézőpontjából, miközben végigveszi az összes fontosabb könyvet és filmet, ami a témában elérhető. Ez az egyik legérdekesebb megoldás az egyértelműen pszicho-horrorként kibontakozó regényben. A blogger – akinek személyazonosságára is fény derül a történet előrehaladtával – elemzésein keresztül ugyanis éppen arra a műfajra reflektál, melyben a Szellemek a fejben is íródott, így a szöveg önnön eszközkészletével kapcsolatban is kérdéseket tesz föl, miközben sikeresen és módszeresen alakítja át vagy bontja le őket éppen ezen kérdések és egyéb, a megszokott klisék fellazítását elvégző megoldások mentén.

A Szellemek a fejben nem csupán fordulatos és a zsánerbe friss megoldásokat vagy – stílszerűen – friss vért hozó regény, de okos és önreflexív szöveg, melyre akkor is érdemes odafigyelni, ha egyébként nem vagyunk a horror elkötelezett rajongói, viszont kedveljük az irodalmi hagyományhoz aktívan viszonyuló, azt inventív módon játékba hozó alkotásokat. Tremblay egyébként nem ismeretlen szerző a műfajon belül, ez már a hatodik regénye. Több alkalommal jelölték műveit Bram Stoker-díjra, melyet a Horrorírók Egyesülete (Horror Writers Association) ítél oda a horror területén elért kiemelkedő teljesítményért. 2016-ban ezt a díjat a Szellemek a fejben kapta.

Szabó István Zoltán (Steve)

covers_394580Agave Könyvek Kiadó Kft.,

Budapest, 2016

288 oldal, 3280 Ft