Tiszatájonline | 2016. május 5.

Tiszta szívvel

TILL ATTILA FILMJE
A filmekről nyilatkozók egy része szeretne valamiféle szövegközpontúságot megvalósítani, de ez nem mindig sikerül: vannak rendezők, akiknek a személye és személyisége nem hagyható figyelmen kívül […]

TILL ATTILA FILMJE

A filmekről nyilatkozók egy része szeretne valamiféle szövegközpontúságot megvalósítani, de ez nem mindig sikerül: vannak rendezők, akiknek a személye és személyisége nem hagyható figyelmen kívül.

Till Attila ilyen rendező, azaz a munkái felé a nézők kitüntetett érdeklődéssel fordulnak, és ez az érdeklődés ismertségéből adódik. Ráadásul nincs papírja a filmcsinálásról, ami egyszerre adja meg a kívülállás izgalmát, a függetlenséget és a megszólalás tétjét. Érdekes ellentmondás: a magyar közönség jórésze ugyan bizalmatlanul tekint a hazai filmre, de a jelek szerint támogatja a körön kívülről érkezőket – ilyesmi rokonszenv veszi körül a színészből lett vagy a külföldön iskolázódott rendezőket Koltai Róberttől Antal Nimródig.

853671_33

A Tiszta szívvel fogadtatását talán az alkotói bátorságról szóló hírek és előzetes benyomások készítették elő: Tímár Péter méltatlanul alulértékelt Vakvagányok című 2001-es filmje óta nem érintette senki ilyen lendülettel és ilyen tiszta szándékkal az úgynevezett fogyatékosság dolgát. Till Attila azonban a Vakvagányoknál nagyobb lépéseket tett, amennyiben mozgásukban korlátozott színészeire olyan feladatokat bízott, amelyeket ép emberek is nehezen teljesítettek volna. A film dramaturgiája emiatt, azaz a hihetetlen határán mozgó történet miatt kényszerül folyamatosan átlépni az abszurdba, amit a film visszatérő és sokrétegű műfajparódiaként ad elő. A Tiszta szívvel tehát elsősorban gengszterfilmparódia, ilyenként elképesztő gazdagságot mutat – a film erényei a részleteiben vannak; ritka jelenség ez a mai magyar filmben. Mik ezek a részletek? Elképesztően sikeres a szereplők egyénítése, a legkisebb mellékalakoké is (egy párperces troliutazásban sokéves párkapcsolat történetét képes megjeleníteni, tökéletes a fürdőköpenyes gengszter, filmen átívelő poénok működnek jól beállított aknaként stb., stb.). Nagyon erős a film abban a rétegében, amelyre talán nem irányul manapság megfelelő műhelymunka, ez pedig a szereplők nyelvi megnyilvánulásai.

853672_33

Ne felejtsük el továbbá, hogy a Tiszta szívvel sokszoros ironikus fénytöréssel ábrázolja a mai magyar valóságot, pedig egy műfaji mozi akár el is nagyolhatná a környezetrajzot – az újgazdag villasort a film éppolyan érzékkel mutatja meg, mint a kerekesszékes rehabot vagy a városi lagzi rémséges apróságait. Új sztárhelyszín is kialakulóban van a magyar filmben: a néhány héttel ezelőtt bemutatott Hurok a Tiszta szívvelhez hasonlóan találta meg az Uzsoki utcai kórházat meg Zugló néhány utcáját a kórház környékén.

A fentiekből talán egyenesen következik, hogy a film nagyszerűen működő gépezete törvényszerűen viszi el szereplőit a valószínűtlenség felé. Egy jó filmben ugyanúgy minden megtörténhet, mint a képregényekben.

Szíjártó Imre

857764_33Tiszta szívvel – magyar film (2016)

Rendezte és a forgatókönyvet írta: Till Attila
operatőr: Juhász Imre
zene: Kalotás Csaba
producer: Stalter Judit
vágó: Gothár Márton

Szereplők:
Thuróczy Szabolcs (Rupaszov)
Fekete Ádám (Barba)
Balsai Mónika (anya)
Fenyvesi Zoltán (Zolika)