Brooklyn

Öltönyben és nyakkendőben állok az egyik utca közepén Brooklynban. Éjfél körül jár és kegyetlenül kell vizelnem.

Egy konferencián vettem részt Manhattanban. Nem volt túl illedelmes, hogy egyedül az én szekciómat ültem végig, de a vágyam, hogy felfedezzem a rendelkezésre álló idő alatt New Yorkot, erősebb volt az akadémiai illemnél.

A University of New York Silver Centerét elhagyva a Ground Zerohoz mentünk a feleségemmel. Ha a városokat – és így New Yorkot – egyetlen szövegként fogjuk fel, melyet ugyanúgy olvasni és értelmezni lehet, mint bármelyik másik szöveget, akkor ez az a pont, ahol a jelentés megváltozott. Origó ez, ahonnan új ritmus és új atmoszféra ered, mindegy, hogy olyasvalaki olvassa-e a várost, aki hazajár ide, vagy valaki, aki tévén keresztül ismeri.

Szinte az egész napot a sziget déli részén töltjük. A park közelébe sem érünk. Egy étteremben vacsorázunk Little Italyben, ahol az utcán sétálva sokadszor csodálkozunk rá a kivándorlás fájdalmas logikájára. Arra a vágyra, hogy egy idegen helyen létrehozzák azt a kultúrát, amit maguk mögött hagytak. Ezen a helyen mindez sikerült. Persze egyik világ sem hagyta a másikat érintetlenül. Ezért lehetséges az, hogy New Yorkban a helyiek éppúgy saját ételüknek tekintik a pizzát, mint Nápolyban.

Metróval megyünk vissza Brooklynba. Az aluljáróban énekesek, break táncosok és zenekarok mellett megyünk el. A szerelvényen ülve az embereket figyeljük és halkan beszélgetünk. Hirtelen egy árnyalatnyit megváltozik a metró hangja és a nyomás hatására kattanást érzek a fülemben. Most értünk a folyó alá.

Williamsburg-ben szállunk le, néhány saroknyira a szállásunktól, de még nem oda indulunk. Már bőven éjszaka van. Az egyik keresztutcánál balra nézve megpillantjuk Manhattan körvonalait. A Chrysler Building jellegzetes csúcsa lila fényben úszik, szinte megbabonázza az embert. A magasabb és sokkal masszívabb Empire State Building kéken izzása határozottan emelkedik ki az éjszaka sötét hátteréből. E két csúcs jelöli ki a látványt, a sok ezernyi fény és a többi felhőkarcoló csupán a kontextust teremti meg a számukra. Olyan, mint egy műalkotást szemlélni. Vagy egy ritka természeti jelenséget.

Hosszú ideje sétálunk a városban, de még mindig messze vagyunk a lakóhelyünktől, amikor rámtör az érzés. Nevetnem kell, amikor arra gondolok, mennyire vágytam ide és ma a 31. születésnapomon, Brooklynban, a rapzene egyik központjában semmi másra nem tudok gondolni, csak arra, mennyire jó volna nem összevizelni magam. Persze biztos vagyok benne, hogy valahogyan meg fogom oldani, de szeretném elkerülni a találkozást a rendőrséggel. Márpedig egy dolgot megtanultam az eltelt 31 év alatt: ha én közterületen könnyítek magamon, megjelennek a rendőrök, akkor is ha egy utcával lejjebb tömegverekedés van. Ez olyan biztos, mint a fizikai állandók.

Végül egy ír pub-ot találunk. Mire derűs mosollyal kilépek a mosdóból, már a pulton vár egy Jameson és egy korsó sör.

Szabó István Zoltán (Steve)