Tiszatájonline | 2015. november 4.

Az Óz egy műfaji kalandozás volt

INTERJÚ JURONICS TAMÁSSAL
Új értelmezésben kelt életre a Víg színpadán az Óz, a csodák csodája Marton László rendezésében. Az előadás koreográfusával, a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetőjével, Juronics Tamással beszélgettem a bemutató előtt… Tóth András Tozzi interjúja

INTERJÚ JURONICS TAMÁSSAL

Új értelmezésben kelt életre a Víg színpadán az Óz, a csodák csodája Marton László rendezésében. Az előadás koreográfusával, a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetőjével, Juronics Tamással beszélgettem a bemutató előtt.

Nem először dolgozol a Vígszínházban. Marton László rendezését megelőzően Eszenyi Enikővel is volt már közös munkátok.

– Enikővel nagyon régóta ismerjük egymást. Mindig is volt bennünk egy vágy a közös munkára. A Ha majd egyszer mindenki visszajöncímű összeállításban dolgoztunk először együtt. Abban bízom, hogy ez egy folyamatos munkakapcsolattá fog érni, hiszen ebben az évadban Prágában rendezi Rossini Hamupipőkéjét és engem kért fel koreográfusnak.

Illetve az október 23-án bemutatott Találkozás című darabban is segítetted Enikő munkáját…

– Csupán egy napot töltöttem el a Találkozás próbafolyamatában, beállítottam néhány mozdulatot. Abban segítettem Enikőnek, hogy még kifejezőbbek, tökéletesek legyenek az érintések, a finom mozdulatok, illetve van benne egy balett-táncos, vele is próbáltam.

– Enikő rendkívüli mozgáskészségű színész, különleges képessége van a mozgásra és a táncra. Igazából csak baráti gesztusként segítettem neki. A nagyobb műveknél, mint például egy operánál, ahol nagyobb kórust, tánckart kell mozgatni, ott jól jön egy szakember.

Az Óz kapcsán nem csupán táncosokkal dolgoztál együtt, hanem nagyobb részt prózai színészekkel. Ez mennyire nehezítette meg a próbákat?

– Gyökeresen másképpen kellett hozzányúlni, teljesen más a munkafolyamat és az eszközrendszer is, amivel dolgozunk egy-egy színházi mozgásnál. A mi műfajunk távol esik ettől, más a mozgásrendszer, nagyon keveset tudok abból alkalmazni, amit a saját táncosaimmal csinálok. Nekem ez egy műfaji kalandozás volt.

– Bizonyos szempontból redukálnom kell a saját eszköztáramat egy ilyen zenés darabnál ahhoz, hogy megtanulható és kivitelezhető legyen a színészek számára, ráadásul hatásos legyen.

Miként dolgozik együtt a rendezőés a koreográfus?

– Egy többirányú tájékozódással kezdődik ilyenkor a munka. Meg kell ismerni a rendező koncepcióját, gondolatait, milyen tánc, mozgás kerül a darabba. Ismernem kell a teret, ahol játszanak a színészek, mikor, milyen helyzetbe, jelmezbe kerülnek, nem mindegy ugyanis az sem, miben kell mozogniuk a színészeknek. Ezután elkezdődik a próba, az Óz esetében önállóan foglalkoztam a táncosokkal és a színészekkel.

Számomra az első számú szempont, hogy jó legyen a színész a színpadon. Sok esetben módosítottam a koreográfiát menet közben, mert az adott színész saját mozgásinvenciói sokkal izgalmasabbak voltak az ő testén. Ezt követően véleményezte a rendező a látottakat.

Milyen volt a közös munka Marton Lászlóval?

– Nagyon jó és könnyű munkafolyamat volt, mert a tanár úr nagyon figyelmes. Szereti meghallgatni a kollégái véleményét és jól tud szelektálni. Én is igyekeztem figyelmes lenni, és amikor azt láttam, hogy a saját elképzelésem nem tetszik neki, nem erőltettem. A rendező szava dönt.

Csak akkor működhet jól az egész, ha meg van a bizalom, a közös gondolkodás közöttünk…

Mindenki ismeri L. Frank Baum történetét, olvastuk, láttuk filmben, színházban. Miben más a Vígben látható darab?

– Nagyon szépen megidézi a filmélményt. Egy igazi zenés színházi látványt kap a néző. Folyamatosan változik a szín, ahogy haladunk előre azon a bizonyos sárga úton. Már önmagában bravúr a színpadtechnikai megoldás, a csoportos szereplők pedig nagyon sokat vállalnak annak érdekében, hogy minden a helyén legyen. Különleges feladatokat kaptak a táncosok, például belebújnak a Manóföld kis házaiba, amelyek így táncra kelnek, illetve életre kelnek a hatalmas fatörzsek is.

A Gyűrűk ura jutott most eszembe…

– A Gyűrűk urában látott fákra hasonlítanak a darabban látott almafák, amelyek gólyalábakon mászkálnak.

Sokszor nem is a táncosi tudásom kellett a feladathoz, hanem a színházi kreativitásom, amelyet a rendezői tapasztalataimból merítettem. Hiszen nem lépésgyártó, hanem alkotó-rendező vagyok…

A mesék világa most nagyon megtalált téged, hiszen az Óz mellett az újragondolt Játékkészítőben is koreografálsz. Miben lesz más az idei előadás?

– Újjászületik az egész produkció. Újraírták a történetet, új a rendezői koncepció, egészen más a látványvilág, a koreográfia, nagyobb tánckarral fogok dolgozni, valamint új szereplők és új dalok is lesznek benne. Bízom benne, hogy egy látványos produkció születik.

És az összes táncosod benne lesz…

– Igen, sőt, kibővülünk 22 főre. Az feltétel volt a részemről, hogy a szegedi kollégáimmal dolgozhassak együtt. Egyrészt ez egy minőségi garancia, másrészt nem akarok túl sokat távol maradni tőlük. Szegeden kezdődnek majd a próbák november elején, egy hónapig nálunk dolgozik az egész csapat.

Mire számíthatnak a szegediek ebben az évadban?

– A munkáim mellett úgy alakítottam az évadot, hogy olyan darabokat mutassunk be Szegeden, amelyet még nem látott az ottani közönség, viszont nagy sikerrel játszottuk Budapesten. November 20-án lesz a szegedi bemutatója a nagyszínpadon a Catulli Carmina című táncjátéknak, amelyet tavaly márciusban a Müpában mutattunk be a Budafoki Dohnányi Zenekarral. Mellé készül még egy egyfelvonásos: a Moderato Cantabile című darab, amely Enrico Morelli munkája. Nagyon szerettek az olasz koreográfussal dolgozni a táncosok, felkészült, nagy tudású fiatalember. További közös munkát tervezek vele.

– Márciusban érkezik a Szegedi Nemzeti Színházba Richard Strauss egyfelvonásos balettje, a József-legenda, amelynek tavaly novemberben a Müpában volt a premierje Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikusok közreműködésével. Megpróbáljuk Szegeden is hasonló nagy volumenben előadni. A tervek szerint bevonunk több táncost, valamint növendékeket is.

– Április végétől a Kisszínházban láthatja a közönség A munka gyümölcse című estet, amelyben fiatal koreográfusoknak adunk teret az alkotásra, hiszen ők ritkán dolgozhatnak nagy társulattal, profi műhelyben.

 

Eszenyi Enikő Juronics Tamásról:
Nagyon közel áll hozzám Tamás színházi gondolkodása, humora, szenvedélyessége. Régi vágyam, hogy együtt dolgozhassak vele… (https://tiszatajonline.hu/?p=61429)

Tóth András Tozzi

 [nggallery id=616]

Fotó: Vígszínház/Szkárossy Zsuzsa