08.04.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban – Negyedik epizód >>>
07.29.
| THEALTER 2021: fókuszban a színházi sokszínűség és a fiatal alkotók >>>
07.29.
| THEALTER 30(+1) színháztudományi konferencia >>>
07.28.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban – Harmadik epizód >>>
07.23.
| Legéndy Jácint performanszai a 101 Klubban DJ Cuvious partisorozatán belül – Nightclub in the Sky >>>
07.22.
| Grand Café – Ráolvasás 07. – Halász Rita: Mély levegő >>>
07.10
| Héthatár: itt a környezettudatos művészeti fesztivál >>>
06.30.
| Grand Café – Gurubi Ágnes Szív utca című regényének bemutatója >>>
06.19.
| A Tricikli Fesztivál részletes programja >>>
06.09
| Grand Café – Ráolvasás 06. – Krusovszky Dénes: Áttetsző viszonyok >>>
 TiszaLINE Szalon

07.22.
| Szeged középkori városmagját találták meg a Móra-múzeum régészei >>>
05.17.
| Középiskolások irodalomról – szóval, képpel >>>
06.03.
| Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.04.
| Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
| Tandori Dezső: Szellem és félálom >>>

Bék Timur, Horváth Eve, Juhász Róbert, Marczinka Csaba, Nagy Zalán, Tóth Réka Ágnes, Vasas Tamás versei
Abafáy-Deák Csillag, Szilágyi Zsófia Emma, Szilágyi-Nagy Ildikó, Totth Benedek prózája
Zalán Tibor drámája
Végel László naplórészletei
Fried István, Kovács Krisztina tanulmányai
Bazsányi Sándor, Urbanik Tímea Mészöly Miklósról

>>>

VERSENY A SZEGEDI EGYETEM FENNÁLLÁSÁNAK
100. ÉVFORDULÓJÁRA
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola magyar nyelv és irodalom munkaközössége áprilisban irodalmi vetélkedővel ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem kettős – a szegedi egyetem létrejöttének 100 éves, illetve a szegedi „összegyetem” megalakulásának 20 éves – évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódóan a gimnázium az elmúlt év őszén 3 fordulós irodalmi pályázatot hirdetett középiskolás diákok számára […]

>>>

Inspiráló alkotók, erősítő próbafolyamat, felemelő pillanatok
2015.09.28 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS WUNDERLICH JÓZSEFFEL, A VÍGSZÍNHÁZ FIATAL TEHETSÉGÉVEL

Vidéki srác, Pécsett élt és játszott a Pécsi Nemzeti Színházban, az idei évadtól pedig Budapestre csábították, a Vígszínházban kapott óriási lehetőséget. A Jó estét nyár, jó estét szerelem című zenés drámában ő alakítja a sötétruhás fiút. Nem is akárhogyan.

– Elmondhatjuk, hogy Eszenyi Enikő felfedezettje vagy. Többfordulós beszélgetés eredménye volt, hogy elcsábultál és a Vígben kötöttél ki?

– Még egyetemistaként látott engem Eszenyi Enikő egy vizsgaelőadásban, leültünk beszélgetni, s felajánlotta, hogy lehetőséget kapok a Vígben. Baranyai vagyok, ott él a családom, a színművészeti elvégzése után azt terveztem, hogy a Pécsi Nemzeti Színházhoz szerződök, ott kezdem el a pályafutásomat. Csábító volt Enikő ajánlata, mert hála Istennek egy művész-színházi vonalat is képviselnek ott, ami nekem nagyon imponáló, ösztönző. Olyan vendégművészek, rendezők dolgoznak a Vígben, akiktől nagyon sokat lehet tanulni.

– Már akkor tudtad, melyik szerepre érkezel ide?

– Konkrétumot még akkor nem mondott Enikő, egy biztos szerep volt A padlásban a Rádiós, ami már önmagában felér egy álommal: együtt dolgozhatok  Igó Évával, Pápai Erikával, vagy Telekes Péterrel. Több mint 25 éve hatalmas sikerrel megy a darab, ez már önmagában fantasztikus. Mégis úgy éreztem, ha Pécs miatt lecsúszom erről a szerepről, tulajdonképpen nem maradok le semmiről. Végül, amikor negyedszerre ültem le Enikővel, akkor már fölmerült, hogy a Jó estét nyár, jó estét szerelem című zenés drámában én játszhatnám a főszerepet.

 

joestetnyar_ea_01_domolky_daniel_WEB_012

 

Még most is kapkodom a levegőt, ha arra gondolok, hogy Pécs után egy nagy fővárosi színházhoz kerülök, ahol naponta több száz ember láthat, hűséges bérletesek, visszatérő jegyvásárlók vannak, nem beszélve a csodálatos kollégákról. Számos inspiráló, tehetséges művész dolgozik a Vígben, felnézek rájuk.

– Finoman fogalmazom, ha azt mondom, feszített volt a munka a nyár folyamán és most nyár végén is? Pécsről érkeztél a próbákra.

– Sok előadásom volt Pécsett, és Kaposváron is játszottam. Tudtuk, hogy nagyon nehéz lesz a próbafolyamat, ráadásul miattam csak délelőtt tudtunk dolgozni, mert estére visszamentem játszani. Nyár elején, másfél hónapig az esti előadás után jött értem az autó, hozott Budapestre, másnap pedig a próba után vitt vissza az előadásra. Volt, hogy reggel kaptam meg az új instrukciókat, amit éjszaka dolgoztak át Szász Jánosék. Sejtettem, hogy nehéz lesz, azt viszont álmomban sem gondoltam, hogy lelkileg és fizikailag is ennyire megterhelő lesz ez a folyamat.

Nagyon sokat tanultam, erősödtem a próbafolyamat alatt…

– Közben idejött hozzád gratulálni Presser Gábor, aki a Jó estét nyár… zeneszerzője, zenei vezetője… Csak, hogy tudósítsunk a helyszínről.

– Amikor bementem a zenei vezető irodájába, és láttam, ahogyan megeszi a felesége által készített, otthonról hozott ebédet a megterített asztalnál, azt mondtam magamban: milyen gyönyörű, itt vagyok Presser Gábor szobájában és látom, hogy ugyanúgy ebédel, mint mi, közvetlen, most is idejött hozzánk és elnézést kért, amiért megzavarja az interjút, de neki el kell mennie, és csak néhány szóban mondana valamit. Felemelő érzés…

– Ismerted a novellát vagy a darabot? Olvastad, esetleg láttad a korábbi felvételeket?

– Teljesen „szűz” voltam ezen a téren, nem olvastam. Néhány részletet láttam csak az 1972-ben bemutatott filmből. Megmondom őszintén, nekem nyomasztó, ijesztő volt, rémes történet, ha tehetem, én inkább kevésbé nyomasztó filmeket nézek.

 

joestetnyar_ea_01_domolky_daniel_WEB_008

 

– Ha már szóba került a film. Szász János mostani rendezésében filmszerű jelenetek vannak, gyorsan változnak a díszletek, amelyekre mozgóképeket vetítenek. Azon izgultam a bemutatón, mikor dől rá valamelyik szereplőre az állandóan mozgó fal. Szerencsére, mindenki és minden ép maradt.

– Ez egy csodálatos összjáték a műszak részéről is, fantasztikusan dolgoznak!

– Nem véletlenül hajoltak meg ők is a darab végén, megérdemelték a tapsot…

– Az állandó változások, a jelenetek közötti átállások gyakorlása is megterhelő volt. Gyakran előfordult olyan, hogy azt mondta a rendező, “Jó, most megölted a nőt, de nézzük meg újra, ismételd meg!” A díszlet pedig ugye ez alapján változott, jöttek-mentek a hátterek.

– Nem bírom magamban tartani… A lyukas zokni telitalálat volt!

– Igen, ezt közösen találtuk ki a rendezővel. Szerintem nagyon árulkodó, hogy lyukas a srác zoknija.

Tóth András Tozzi

  

4591483ced668afd17dcec34777705deEszenyi Enikő Wunderlich Józsefről:„Többször találkoztunk, mindig mondtam neki, hogy most már sokat tanult, itt az ideje, hogy nálunk folytassa. Végül „elcsábítottam”, és úgy hozta a sors, hogy a Jó estét nyár… főszerepével indított.”

Bővebben olvashat erről az Eszenyi Enikővel készült interjúnkban.

Ő lesz a Bádogember:

Október 31-én lesz a bemutatója Marton László rendezésében az Óz, a csodák csodájának, amelyben a Bádogembert alakítja Wunderlich József. A nagy varázsló, Óz, Lukács Sándor lesz.

 

Fotó: Vígszínház/Szkárossy Zsuzsa és Dömölky Dániel

 


Címke: , , , , ,
2021.07.28 - tiszatáj

– MONDJA A SZÍNHÁZCSINÁLÓ
BALOG JÓZSEF
Annak ellenére meglepően sokszínű és gazdag az idei Thealter Fesztivál programja, hogy a szervezők harminc év óta először egyetlen fillér működési támogatást sem kaptak pályázatukra. A MASZK Egyesület nemrég Hevesi Sándor-díjjal elismert elnöke, a színészként az Újszegedi Szabadtéri Színpadon Molière-bemutatóra készülő Balog József szerint a szakmai szolidaritásnak és a pandémia okozta lefojtottságnak is köszönhető, hogy minden meghívott társulat vállalta a fellépést Szegeden… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.28 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZKÁROSI ENDRÉVEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Szkárosi Endre József Attila- és Mészöly Miklós-díjas írót Pánczél András kérdezte a Szekszárdi Magasiskola Mészöly Miklós Íróakadémián zajló irodalmi tehetséggondozásról […]

Tovább olvasom >>>
2021.07.28 - tiszatáj

BETTER DAYS
Húsbavágóan aktuális, sőt, régóta jelen lévő probléma az iskolai bántalmazás, mégis viszonylag kevés film (például a belga, mentális betegségekre szintén fókuszáló Ben X) helyezi érdeklődése homlokterébe. Noha a hongkongi születésű, de a szárazföldi Kína bizonyos relációit vizsgáló Derek Tsang végül nem alkot remekművet, drámája igen figyelemreméltó mű a témában… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.27 - tiszatáj

Bék Timur, Horváth Eve, Juhász Róbert, Marczinka Csaba, Nagy Zalán, Tóth Réka Ágnes, Vasas Tamás versei
Abafáy-Deák Csillag, Szilágyi Zsófia Emma, Szilágyi-Nagy Ildikó, Totth Benedek prózája
Zalán Tibor drámája
Végel László naplórészletei
Fried István, Kovács Krisztina tanulmányai
Bazsányi Sándor, Urbanik Tímea Mészöly Miklósról

Tovább olvasom >>>
2021.07.27 - tiszatáj

SIROKAI MÁTYÁS: LOMBOLDAL
A beat tanúinak könyvével elindult az antropocentrikus világot hátrahagyó utazás, amely A káprázatbeliekhez című második kötetben folytatódott a zöld álmokkal és az űr kozmikusságával. A Lomboldal visszatérés a földre, maga a zöld álmok megvalósulása, ahol beteljesedik a „növénylés”, és ahol a szilárd, ontológiai határok ugyanúgy elmosódnak, ahogy a korábbi könyvekben. Tematikusan tehát összekapcsolható a három kötet, mindben ott húzódik a növények megértésének vágya és azok szeretete, a mozgás, egy dehumanizált világ… – BORBÍRÓ ALETTA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.26 - tiszatáj

JURONICS TAMÁS SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL-RENDEZÉSE ÚJSZEGEDEN
Amióta száműzték az operát a Dóm térről, lassan már annak is örülni kell, hogy egyáltalán játszanak egy máshol bemutatott, újrahasznosított produkciót az Újszegedi Szabadtéri Színpadon. Juronics Tamás kortárs Mozart-rendezése, a Szöktetés a szerájból háromnegyed ház előtt tisztes sikert aratott… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.24 - tiszatáj

BRONKA NOWICKA:
MEGETETNI EGY KÖVET
Bronka Nowicka rendező, író, debütáló prózakötete 2016-ban elnyerte a lengyel Nike irodalmi díjat. Magyarul 2021-ben Sipos Tamás fordításában jelent meg Megetetni egy követ címmel. Ez a vékony kis könyv a tárgyak által előhívott emlékezet 44 rövid története. Ahogy a fülszöveg is ígéri, a kötet rálátást ad a lengyel falu, család, történelem egy-egy részletére is. Emellett létfilozófiai kérdéseket, és azok nyelvi leképezésének lehetőségeit is fejtegeti… – OLÁHNÉ KISPÁL ANITA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.23 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Jó és örömteli érzés ismételten jelen lenni a Vásárhelyi Őszi Tárlaton (VOT67). Tombol a nyár, idővel belefutunk az őszbe. Időzavar, a pandémia miatt. Jövőre tolódik a VOT68. Egyidőben vagyunk, vagy inkább párhuzamos időkben élünk?

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
H. Balogh Gyula: Alsóvárosi hitregékBakos András: Isteni testekSzathmári István: Spanyol reggeliSántha József: BörtönkarnagyNormal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattTandori Dezső: Nincs beszédülésPetőcz András: A visszaforgatott időLengyel András: Tömörkény-tanulmányokKálnay Adél: Szivárványország (Utazz velem!)Virág Zoltán (szerk.): Színkép, hangkép, összkép (Írások elméletről és gyakorlatról)Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Fried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházTandori Dezső: A szomszéd banánhalSeregi Tamás: Művészet és esztétikaÉszlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Zalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)„Ragyogó pusztulás” – kortárs osztrák irodalmi antológia (szerk.: Bombitz Attila)Lengyel András: Ellenkultúra, peremhelyzetben (Marginalitástörténeti vázlatok)Bíró-Balogh Tamás: Az irodalom személyességekabai lóránt: semmi színSzlováknak lenni csodás…Petőcz András: A megvénhedt IstenDemény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólTandori Dezső: Szellem és félálomKálnay Adél: Hamvadó időSzepesi Attila: IstenporPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Sághy Miklós: A fény retorikájaTandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézCsiki László: A kaptárBaka István: Műfordítások III.Jász Attila: Fürdőkádból a tengerTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaBíró-Balogh Tamás: TollvonásokFried István: Magyar irodalom(történet)