01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>

Báger Gusztáv, Bob Dylan, Komor Zoltán, Lengyelfalvi Egbert, Nyirán Ferenc, Talabér Miklós, Zalán Tibor versei
William Shakes­peare szonettjei Fazekas Sándor fordításában
Abafáy-Deák Csillag, Csabai László, Hegedűs Imre János prózája
Lengyel András, Marjanucz László, Tverdota György, Zimonyi Zoltán tanulmánya
Nagy József: Mnémosyne

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Kritika helyett
2014.12.16 - tiszatáj

KÉT EGYFELVONÁSOS
A SZEGEDI KISSZÍNHÁZBAN

(Kortárs) Marco Tutino tehetséges zeneszerző. Élvezhető dallamokat ír, jól megjeleníti a lelkiállapotokat és a drámai szituációk változásait. Már La Lupa című darabja is szép sikert aratott Szegeden a 90-es években, pedig kortárs opera ritkán lopja be magát a magyar közönség szívébe. Az Armel Operafesztiválon is szerepelt már két operája, különösen a Vita sikerült kitűnően többek között Telihay Péter nagyszerű rendezése és a nagyszerű szlovák címszereplő Zuzana Dunajcsanova miatt.

A Szegedi Nemzeti Színház idén különleges Tutino-kompozícióval vett részt a fesztiválon. Pál Tamás és Gyüdi Sándor ötlete volt, hogy Márai Sándornak A gyertyák csonkig égnek című regényéből komponáljon operát. Márai ma nagyon népszerű Olaszországban, a történet alkalmasnak tűnik librettó-alapanyagnak.

Tutino nem is okoz csalódást, szenvedélyes, plasztikus zenét írt. A zenés színpadon különösen érdekes a két idősík megjelenítése. A szerző azt választotta, hogy a két barát fiatalkori alakját tenor-bariton párosra, időskorit baritonra és basszusra komponálta.

 

kicsi08_14-12-04_0

 

A Szegedi Nemzeti Színház pedig azt, hogy egy este mutatja be a súlyos drámai történetet Donizetti Il giovedi grasso című buffájával, amelyet Csákovics Lajos magyarított Farsangi kalamajkára. A címek szépen összekavarodnak ezen a bemutatón, hisz a Márai-mű címét az olasz szövegíró nehezen lefordíthatónak ítélte, ezért a darabot nemes egyszerűséggel így nevezte: Le braci, azaz a gyertyacsonkok. A Donizetti-egyfelvonásos is alighanem magyarországi bemutató. Ám talán hasznosabb lett volna az új kortárs operát valami ismert darabbal összepárosítani, akkor bizonyára többen megnézték volna.

Toronykői Attila rendező Molnár Zsuzsa díszlettervezővel leleményesen találta ki, hogyan lehet ugyanazt az alapdíszletet fölhasználni mindkét darabhoz. Mindezt a semleges alapszínű falak biztosítják, melyeket a Márai-darabban sötétre világítanak. A vígoperára aztán kivilágosodnak és a nyomasztó családi festményeiből a Donizetti-műre színes ablakok lesznek, és a berendezés is változik, központi eleme egy nagy, piros tűzhely. A megoldás nemcsak költséghatékony, de gyors átdíszítést tesz lehetővé. Finom lelemény, hogy ahol az első darabban az ősök árnya nyomasztotta a hőseinket, oda a második darab végéra a darab szereplői állnak be szép csoportképet alkotva.

(Opera buffa) Az olasz opera klasszikusai, Donizetti és Rossini rendkívül termékenyek voltak. Titkuk nem csak zseniális zeneszerzői tehetségükben, de a sémák alkalmazásában rejlik. Kialakult minták alapján komponáltak, s ezeket hamarabb meg lehetett tölteni új tartalmakkal. Nem beszélve arról, hogy aggálytalanul vettek át akár hosszabb részeket, teljes nyitányokat korábbi darabjaikból. Hogy aztán a végtermék remekmű, ügyes mesterdarab, vagy unalmas opera lett, ez nagyjából három feltételen múlik. 1. Van-e érdekes, fordulatos történet? 2. Vannak-e benne erős, izgalmas karakterek? 3. Éppen mennyire működik a zeneszerzői tehetség? Persze a harmadik, a talentum föllángolása nagy mértékben függ az első két feltételtől. Érdemes összevetni két korszak olasz szerzőinek kompozíciós adatait! Donizetti 32 alkotó éve alatt 65, Rossini 19 év alatt 39 operát komponált. Ugyanakkor Verdi 54 esztendő alatt komponálta meg 28 színpadi művét, Puccini pedig csak 12 operát írt 42 év alatt.

Mindez nyilván nem tehetségbeli, hanem munkamódszerbeli különbségeket jelez.

Nos, a Farsangi kalamajka története nem túl izgalmas, és kicsit zavaros. A rá komponált muzsika ennek megfelelő. Donizetti-konfekció – egetverő lelemények nélkül. A karakterek se túl kontrasztosak önmagukban. Persze a klasszikus bel canto szerzők még egy dolgot bekalkuláltak darabjaikba még ha gyakran nem is komponálták bele: a bravúros énekeseket.

 

kicsi05_14-12-04_2

 

(Az énekesek) A szegedi operatársulat az utóbbi években több tehetséges énekest borított világba, és sok fiatal reménységet állított elénk. Ebben a két darabban csak átlagos és gyengébb teljesítményekre futotta. Kiss Tivadarnak két szerep is jutott (Ifjú Konrád, Ruszinyák), holott egyet is sokallnánk. Varázs és bravúr nélküli tenor, varázs és titkok nélküli személyiség. A Márai-darab nemigen passzol Szélpál Szilveszter tehetségéhez. Altorjay Tamás basszusa betöltötte a teret, figuráját azonban nem érezzük elég súlyosnak. A francia Jean-Philip Biojout hangilag jelentéktelen, alakja operettesen komolytalan. Krisztina szerepében viszont fényesen ragyog azonos nevű Kónya művésznőnk. Az agg Nini szerpéből pompás karaktert formál a fiatal Laczák Boglárka.

Donizettiben is a szolga a telitalálat. Pataki Bence ellenállhatatlanul mulatságosan, mégis ízléssel dülöngéli végig a történetet Jóska flaskájával. Rutinos részeg, aki sohasem követi el a két legnagyobb hibát: hogy elessen vagy hogy kijózanodjon. Somogyvári Tímea Zita pompásan énekel. Kifejezően, igéző tónusban, telt hangon. Kicsit túl szépen, hangadás tekintetében fölfele lóg ki a mezőnyből. Pedig csak hokedlire állva éri föl apját. Ezredesként 7 lábnyi magasságával Dani Dávid egyelőre erősebb benyomást kelt, mind basszusának zengésével. A szegedi társulat kipróbált tagja, Szonda Éva és Cseh Antal gyakorlottan vetették magukat a mókába, a két fiatal vendég egyelőre nem nyújtott olyan teljesítményt, hogy nevüket megragadt volna.

A zenekar Pál Tamással az élén magabiztosan muzsikált. A nagy élmény azonban ezúttal elmaradt. Elvárásaink túlzottak? Maga a szegedi társulat kényeztetett el bennünket. Saját mércéjét most csak alulról súrolta.

Márok Tamás

 

gyertyak-szinlap_0

Marco Tutino: A gyertyák csonkig égnek

Gaetano Donizetti: Farsangi kalamajka avagy
A torkos csütörtök
 

két egyfelvonásos opera

Szövegét Marco Tutino írta Márai Sándor regénye nyomán.

*

Szövegét Molière Monsieur de Pourceaugnac valamint Charles-Gaspard Delestre-Poirson és Eugène Scribe
Le nouveau Pourceaugnac című vígjátéka után írta: Domenico Gilardoni

Fordította: Csákovics Lajos

 

 

 

[nggallery id=476]

Fotó: SZNSZ/Kállai-Tóth Anett


Címke: , , , , , , , , ,
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.08 - tiszatáj

MÁRTON LÁSZLÓ: KÉT OBELISZK
Márton László legújabb regénye, a Két obeliszk továbbhalad a szerző által már jól kikövezett poétikai úton: a fikcionalitás és a referencialitás dichotómikus rendszerének fel-, illetve megbontását tűzi ki célul. Ami azonban az előző két kötethez, A mi kis köztársaságunkhoz és a Hamis tanúhoz képest változott, az az, hogy ezúttal nem (csak) a magyar történelem egy jelentős eseménye (Vésztői köztársaság, tiszaeszlári vérvád) kerül a Márton-féle fikciós krónika középpontjába, hanem egy nemzeteken átívelő szerelmi történet… – KLAJKÓ DÁNIEL KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.06 - tiszatáj

MÉG EGY KÖRT MINDENKINEK
Zenitjén már túljutott az egyik legünnepeltebb kortárs dán rendező, ettől függetlenül Thomas Vinterberg vígdrámája szoros kezekkel összetartott, potens szerzői teljesítmény, amely mindenképpen a pályakép jobban sikerült darabjai között foglal helyet… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.06 - tiszatáj

INTERJÚ PETŐCZ ANDRÁSSAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL 
Petőcz András Babérkoszorú-díjas költő beszél irodalmi tehetséggondozásról, a Kodolányi János Egyetemen általa vezetett kreatív írás tanfolyamon végzett munkáról, annak tapasztalatairól… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.03 - tiszatáj

ÁFRA JÁNOS: RÍTUS
Útmutató, vizualizáció, meditáció. Efféle benyomást keltenek a Rítus egyes szám második személyben írott versei. Az olvasó részben ennek köszönhetően érezheti: ősi örökség rejtélyeibe vezető beavatástörténet részese. Áfra János harmadik verseskötete egyszerre kezeli komolyan a rituális konstrukciók előírásait, és ébreszt megdöbbenést az abszurdba forduló, de nagyon is ismerős magatartásformákkal szemben… – URBÁN ANDREA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.30 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MILCHO MANCHEVSKI FILMRENDEZŐVEL
Legtöbben az Eső előtt rendezőjeként ismerjük, ám a macedón direktor az elmúlt közel 30 évben sem tétlenkedett. Miután Velencéből a legjobb filmnek járó Arany Oroszlánnal távozott, öt újabb munkával jelentkezett: a hazai forgalmazásba is bekerült Árnyékok és Anyák után a Fűzfát is megtekinthették az érdeklődők, igaz, a pandémiára való tekintettel csak a Művész Távmoziban… – SZABÓ G. ÁDÁM INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő