Tiszatájonline | 2013. szeptember 21.

„Enjoy the show”

TIMKÓ BÍBOR NŐI ANTENNÁK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSA
A Kass Galéria időszaki kiállítótermébe lépve egy furcsa, négyszemű lány köszönt. A háttérben a felirat: „Enjoy the show” – Élvezzük, amit látunk. Azonban a show nem a megszokott értelemben van jelen. Nem kell sem petárdákra, sem pedig hangoskodásra gondolni, egyszerűen arra utal, hogy „érezzük jól magunkat a nőiességünkben”

TIMKÓ BÍBOR NŐI ANTENNÁK CÍMŰ IDŐSZAKI KIÁLLÍTÁSA A KASS GALÉRIÁBAN

A Kass Galéria időszaki kiállítótermébe lépve egy furcsa, négyszemű lány, vagy még inkább hölgy köszönt. A háttérben a felirat: „Enjoy the show”. Mindez nem véletlen – ahogyan azt a tárlat megnyitóján Ibos Éva művészettörténésztől megtudhattuk –, hiszen az említett kép a kiállítás fókuszaként funkcionál. Élvezzük, amit látunk. Azonban a show nem a megszokott értelemben van jelen. Nem kell sem petárdákra, sem pedig hangoskodásra gondolni, sokkal lágyabb ennél az itteni show. Egyszerűen arra utal, hogy „érezzük jól magunkat a nőiességünkben”- fogalmazott a művészettörténész.

Ezzel el is érkeztünk a megnyitó és egyben a kiállítás egyik központi kérdéséhez, méghozzá a női művészet kérdésköréhez, és hogy ebben hol helyezkedik el a fiatal alkotó, Timkó Bíbor. Az, hogy a Női Antennák című tárlat nőies kiállítás, egyértelmű, de mindez nem a női figurák alkalmazásából következik, hiszen akkor a képzőművészet jó része ide sorolható lenne. Timkó Bíbor alkotásaira a ’gender studies’ sem jellemző,  nem sorolható a feminista alkotások körébe sem, nincsen a képekben semmi agresszivitás, semmi harcos jelleg. A nőies jellege a mondanivalóból, a rejtett és kevésbé rejtett motívumokból következik, az érzésből, ami megképződik a befogadóban, vagyis egyszerűen női. Ennek kapcsán illesztette Ibos Éva Timkó Bíbort a női alkotók sorába, melyet Angelika Kaufmann nyitott, és – a teljesség igénye nélkül – Anna Margit, Ország Lili, Szántó Piroska folytatott hazai viszonylatban, vagy a 90-es években Maurer Dóra, Keserü Ilona, Benczúr Emese és így tovább, akik már hivatásként választották a képzőművészetet.

A kiállítást nem csak a ’női antenna’ fogja össze, vagyis a központi a téma, nagyon sok visszatérő motívummal is találkozhatunk, ahogyan arra a megnyitó is utalt. Ilyen visszatérő formák például a kúp alakú, valamit a gömbölyded formák, utóbbi a burkot, az anyaméhet, ezáltal a biztonság érzését hívhatja elő. Ide sorolható továbbá a hálózatos érrendszer absztrakt megjelenítése az alkotásokon, amik szervesen összekapcsolódnak a környezettel. Mindez visszavisz az előző témakörköz, a nőies művészet kérdéséhez.

Ebbe a sorba illeszthető az álom motívuma is, hiszen több műnek a címében is fellelhető, ám ezek az alkotások mégsem álomszerűek. „A realitás és az álom határán van egy mezsgye, és Bíbor azon sétálgat. – fejtette ki a megnyitón Ibos Éva – Nem repül el, de a gravitációból kiszakad”.

Mindezeken túl a  műveken erősen érezhető a skandináv hatás, illetve a kiállított képek hangulatukat tekintve rendkívül „emberiek, rokonszenvesek, nagyon bensőséges művészet” – így értékelte Ibos Éva az alkotásokat. A kiállítás ötlete két évvel ezelőtt fogalmazódott meg a művészettörténészben, amikor Pesten véletlenül belefutott a számára már akkor sem ismeretlen Bíbor egyik kiállításába. A pultnál lévő grafikák rögtön meggyőzték, hogy egyszer a Kass Galéria falaira kívánkoznak Bíbor alkotásai.

A megnyitó végén egy fiatal, pályakezdő formáció – Lincoln Telma, Gellért Levente, Bitó János – előadásában szólalt meg a Stand by me című sláger, igazodva a tárlat témájához és hangulatához.

A kiállítás nagyon könnyed, jó hangulatú első pillantásra, amelyről többek között a paszteles, megnyugtató színvilág gondoskodik, ám az alakok és a környezetük másról is mesélnek. Fiatalosak, igazán mai hatásúak az alkotások, számomra Odett dalait hívták elő újra és újra. A szeptember 20-án nyílt tárlatot október 20-ig tekinthetik meg az érdeklődők.

Vagdalt Krisztina

[nggallery id=228]