08.04.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban – Negyedik epizód >>>
07.29.
| THEALTER 2021: fókuszban a színházi sokszínűség és a fiatal alkotók >>>
07.29.
| THEALTER 30(+1) színháztudományi konferencia >>>
07.28.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban – Harmadik epizód >>>
07.23.
| Legéndy Jácint performanszai a 101 Klubban DJ Cuvious partisorozatán belül – Nightclub in the Sky >>>
07.22.
| Grand Café – Ráolvasás 07. – Halász Rita: Mély levegő >>>
07.10
| Héthatár: itt a környezettudatos művészeti fesztivál >>>
06.30.
| Grand Café – Gurubi Ágnes Szív utca című regényének bemutatója >>>
06.19.
| A Tricikli Fesztivál részletes programja >>>
06.09
| Grand Café – Ráolvasás 06. – Krusovszky Dénes: Áttetsző viszonyok >>>
 TiszaLINE Szalon

07.22.
| Szeged középkori városmagját találták meg a Móra-múzeum régészei >>>
05.17.
| Középiskolások irodalomról – szóval, képpel >>>
06.03.
| Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.04.
| Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
| Tandori Dezső: Szellem és félálom >>>

Bék Timur, Horváth Eve, Juhász Róbert, Marczinka Csaba, Nagy Zalán, Tóth Réka Ágnes, Vasas Tamás versei
Abafáy-Deák Csillag, Szilágyi Zsófia Emma, Szilágyi-Nagy Ildikó, Totth Benedek prózája
Zalán Tibor drámája
Végel László naplórészletei
Fried István, Kovács Krisztina tanulmányai
Bazsányi Sándor, Urbanik Tímea Mészöly Miklósról

>>>

VERSENY A SZEGEDI EGYETEM FENNÁLLÁSÁNAK
100. ÉVFORDULÓJÁRA
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola magyar nyelv és irodalom munkaközössége áprilisban irodalmi vetélkedővel ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem kettős – a szegedi egyetem létrejöttének 100 éves, illetve a szegedi „összegyetem” megalakulásának 20 éves – évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódóan a gimnázium az elmúlt év őszén 3 fordulós irodalmi pályázatot hirdetett középiskolás diákok számára […]

>>>

Énektanárokkal segítik a tehetségeket
2021.06.21 - tiszatáj

OPERARAJT-PROGRAM INDÍTÁSÁT JELENTETTE BE ÓKOVÁCS SZILVESZTER A SIMÁNDY-VERSENY GÁLAESTJÉN

A szegedi Simándy-verseny tapasztalatai nyomán ötven énektanárral 2022-ben országszerte elindítanák a tehetségfejlesztő Operarajt-programot – jelentette be a vasárnapi díjátadó gálaesten a zsűri elnöke, Ókovács Szilveszter. A Magyar Állami Operaház főigazgatója szeretné, ha több fiú választaná ezt a pályát, és trendivé tenné az éneklést.

A XI. Nemzetközi Simándy József Énekversenyen a négy korcsoportban kiosztható  összesen tizenkét éremből nyolcat külföldi versenyzők gyűjtöttek be. A támogatók nagylelkű felajánlásának köszönhetően persze rengeteg különdíjat is kiosztottak, amelyek révén fellépési vagy hangfelvétel készítési lehetőséghez is jutott sok ifjú magyar énekes is. (A különdíjasok hosszú listája elérhető a verseny honlapján.)

A korábbiaknál szerényebb magyar eredmények is késztethették megszólalásra a gálán a zsűri elnökét, Ókovács Szilvesztert. A Magyar Állami Operaház főigazgatója szerint „a tálentumokkal sáfárkodni” az egyik legszebb Jézusi példabeszéd, melynek máig ható tanulságai vannak. Úgy vélte, jó lenne, ha a magyar énekeseket a tehetség megtalálásában valaki segítené. A tehetségbányászok mai multimediatizált korunkban az énekversenyek. Ötven évvel ezelőtt nemigen voltak ilyenek, ma pedig már az interneten mindenki tájékozódni tud róluk.

– Van valami probléma az énekléssel, ezen mi is szeretnénk segíteni az Operaházban. A szegedi verseny alatt határoztam el, hogy 2022-ben elindítjuk az Operarajt-programot. Ki fogunk választani ötven olyan énektanárt az ország minden szegletéből, akik a legjobbak a hivatásukban, megadjuk nekik az anyagi segítséget és a szakfelügyeletet, amivel szeretnénk elősegíteni, hogy több fiatal kezdjen énekelni. Még több lány és sokkal több fiú – hangsúlyozta Ókovács Szilveszter, aki szerint nagy merítésből lesz még több tehetség.

 

 

– A Simándy-énekverseny méltó keresztmetszete annak, hogy milyen ma a magyarországi énektanítás és énekhajlandóság. Trendi-e ma énekelni? Énekelni ma nem menő. Vagy legalábbis nem ilyen szinten menő: a klasszikus éneklés megalapozásához biztosan kell tíz év. Valamit kell változtatnunk, mert a Simándy-énekverseny keresztmetszete azt mutatja, hogy az 1998-ban díjazott magyar művészek ma már az Operaház derékhadát jelentik, azaz remek ugródeszka volt számukra. Ez a verseny kiváló jósgömb: bele tudunk tekinteni, hogy megnézzük, mi lesz tíz év múlva az operában. Túl a fantasztikus egyéni teljesítményeken, meg néhány hölgy versenyző elképesztő technikai tudásán, most azt látom, hogy csak Angelica nővért és Karmelitákat fogunk játszani, mert csak hölgyek lesznek a színpadon – fogalmazta meg a mezőnyt látva jogosnak tűnő kérdést Ókovács.

– Ez a verseny azon túl, hogy a 20. század legnagyobb magyar énekesére, Simándy Józsefre emlékezik – akinek a Stoltzingi Walter- vagy a Radames-alakítása éppolyan fontos, mint a Bánk bán –, olyan kísérleti terepe, megfigyelő állomása a magyar vokális kultúrának, amire méltán lehet büszke mindenki, aki szervezi, támogatja. A magyar vokális kultúra nem veszhet el. Nagyon örülünk a külföldi versenyzőknek, remek példát is mutatnak. Határainktól nem messze is vannak egészen példás műhelyek, amelyekből érkező legjobbakat felléptetni nagy tisztesség számunkra. Ugyanakkor engedtessék meg, hogy az is fontos legyen: a magyar énekeseket kiképezhessük. Köszönöm, hogy ebben ez a verseny is, az összes zsűritag méltó figyelme és a közönség támogató szeretete is segíthetett – zárta rendhagyó köszöntőjét a zsűrielnök.

 

 

A díjátadón, ahol még a szokásosnál is több és hosszabb volt a protokoll, nagy sikert arattak a népszerű áriákat éneklő érmesek. Az egymillió forintos „fődíj” nyertese, vagyis a IV. kategória győztese, a zombori Sonja Saric nem tudott itt maradni a gálára, mert korábbról már máshol volt fellépési kötelezettsége. A zágrábi Josipa Bilic már három évvel ezelőtt is győzött, most újra arany érmes lett a következő kategóriában. Az egyetlen magyar korcsoport győztest, a szegedi művészeti karon Temesi Máriánál tanuló vajdasági Csuzdi Esztert különdíjakkal is elhalmozták.

– Nemcsak a magyar énekkultúra éli meg egy fantasztikus fejlődés folyamatát, hanem azok az énekesek is, akik a világban klasszikus énekléssel foglalkoznak, egyre jobb technikával, művészi előadással és zenei felkészültséggel rendelkeznek. Nagyon kell értékelni ezeket a fiatalokat, hiszen ma annyi minden más csábíthatná el őket, ezért nem könnyű egy úton megmaradni, és beletenni azt a sok-sok évnyi munkát, amelynek a gyümölcseit a versenyen hallhattuk – fogalmazott a gála után a viadal alapítója és versenyigazgatója, Temesi Mária, az SZTE művészeti karának tanszékvezető professzora, a zsűri tagja. – Szeretnénk a jövőben azon versenyek sorába kerülni a pénzdíjak értékét tekintve is, amelyek ma a legrangosabbaknak számítanak a világban, hiszen ez még jobban Szegedre és Magyarországra tudja irányítani a figyelmet.

 

 

– Nagyon meglepett, hogy a harmadik korcsoporttól mennyire jó énekesek jöttek – összegezte véleményét a zsűri másik tagja, Kossuth-díjas szopránunk, Rost Andrea, aki ősztől már szintén Szegeden tanít. A legjobb bel canto előadó lírai szoprának különdíjat is felajánlott, amit a Norina áriáját éneklő kolozsvári Gebe-Fügi Renátának adott át a gálán. – Renáta olyan nagyszerű bel canto technikával énekel, annyira nem sötétít, annyira szép íveket és olyan gyönyörű pianókat énekel, olyan szépen fogja meg a magasságot, ráadásul olyan sugárzó egyéniség, hogy nem sokat kellett rajta gondolkodnom, kinek adjam a különdíjat. Fontosnak tartom a versenyeket, mert sokat lehet tanulni belőlük. Látni kell, milyenek és hol tartanak a többiek. Annak idején én mindig úgy mentem versenyekre, hogy megnéztem, ki ül a zsűriben. Amikor megtudtam, hogy például az athéni zsűriben ott ül Giuseppe Di Stefano, akkor nem volt kérdés, hogy el kell mennem, mert bele akartam ennek az embernek a szemébe nézni. A Mirjam Helin énekversenyt ötévente rendezik meg Helsinkiben, azt szokták írni róla: az az énekesek olimpiája. Amikor én versenyeztem, Nyesztyerenko, Tom Krause és Birgit Nilsson ült a zsűriben. Azt mondták, hogy amikor meghallottak az első fordulóban, összenéztek, hátradőltek és csak hallgattak. Nagy énekesektől hallani ilyen mondatokat, borzasztóan fontos megerősítést jelent, hogy jó úton járok. Ezért is kellenek a versenyek.

– Berdál Valéria növendékeként mindig visszahúz Szegedre a szívem, ezért nagyon örülök, hogy benne lehettem a zsűriben. A pandémia után különösen fontos ez a verseny, mert a fiatal énekeseket és a közönséget is vissza kell csábítanunk, hogy észrevegyék, újra élünk, újra van muzsika, újra van művészet – hangsúlyozta a zsűri harmadik szoprán tagja, Bátori Éva kiváló művész, aki különdíjat ajánlott fel egy tehetségnek, amit a budapesti mezzoszoprán, Ruszó Alexandra kapott meg. – Nagyon sok jó fiatalt hallottam. Engem sohasem az szokott érdekelni, hogy hány másodpercig tudják tartani a magas hangokat. Például egy kislány olyan fiatal volt, hogy talán még el sem kellett volna indulnia, mégis láttam benne valamit, ami rögtön megfogott. Ezekben a fiatalokban van perspektíva, élveztem, ahogy a zenén keresztül megnyílt a lelkük. A versenyzés azért is fontos, mert a fiatal énekesek így sok embert és nagy repertoárt megismerhetnek. A többiek hibái tükröt tartanak mindenki elé, könnyebben tudnak ezekből tanulni. A nagyobbaknak pedig minden verseny olyan, mint egy előéneklés, hiszen az Operaház és más színházak direktorai ülnek a zsűriben, impresszáriók, kritikusok is hallhatják őket.

Hollósi Zsolt

 

A szerző fotói

 

AZ I. KORCSOPORT DÍJAZOTTJAI

  1. díj: Andrija Sekulic (Szerbia)
  2. díj: Ana Bosert (Szerbia)
  3. díj: Szabó Bence (Szlovákia)

 

A II. KORCSOPORT DÍJAZOTTAI:

  1. díj: Csuzdi Eszter (Szegedi Tudományegyetem)
  2. díj: Papp Balázs (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
  3. díj: Szenthelyi Krisztián (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)

 

A III. KORCSOPORT DÍJAZOTTAI:

  1. díj: Josipa Bilic (Horvátország)
  2. díj: Gebe-Fügi Renáta (Románia)
  3. díj: Süle Dalma (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)

 

A IV. KORCSOPORT DÍJAZOTTAI:

  1. díj: Sonja Saric (Szerbia)
  2. díj: Vesna Durkovic (Szerbia)
  3. díj: Hongyu Chen (Kína)

 


Címke: , , ,
2021.07.28 - tiszatáj

– MONDJA A SZÍNHÁZCSINÁLÓ
BALOG JÓZSEF
Annak ellenére meglepően sokszínű és gazdag az idei Thealter Fesztivál programja, hogy a szervezők harminc év óta először egyetlen fillér működési támogatást sem kaptak pályázatukra. A MASZK Egyesület nemrég Hevesi Sándor-díjjal elismert elnöke, a színészként az Újszegedi Szabadtéri Színpadon Molière-bemutatóra készülő Balog József szerint a szakmai szolidaritásnak és a pandémia okozta lefojtottságnak is köszönhető, hogy minden meghívott társulat vállalta a fellépést Szegeden… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.28 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZKÁROSI ENDRÉVEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Szkárosi Endre József Attila- és Mészöly Miklós-díjas írót Pánczél András kérdezte a Szekszárdi Magasiskola Mészöly Miklós Íróakadémián zajló irodalmi tehetséggondozásról […]

Tovább olvasom >>>
2021.07.28 - tiszatáj

BETTER DAYS
Húsbavágóan aktuális, sőt, régóta jelen lévő probléma az iskolai bántalmazás, mégis viszonylag kevés film (például a belga, mentális betegségekre szintén fókuszáló Ben X) helyezi érdeklődése homlokterébe. Noha a hongkongi születésű, de a szárazföldi Kína bizonyos relációit vizsgáló Derek Tsang végül nem alkot remekművet, drámája igen figyelemreméltó mű a témában… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.27 - tiszatáj

Bék Timur, Horváth Eve, Juhász Róbert, Marczinka Csaba, Nagy Zalán, Tóth Réka Ágnes, Vasas Tamás versei
Abafáy-Deák Csillag, Szilágyi Zsófia Emma, Szilágyi-Nagy Ildikó, Totth Benedek prózája
Zalán Tibor drámája
Végel László naplórészletei
Fried István, Kovács Krisztina tanulmányai
Bazsányi Sándor, Urbanik Tímea Mészöly Miklósról

Tovább olvasom >>>
2021.07.27 - tiszatáj

SIROKAI MÁTYÁS: LOMBOLDAL
A beat tanúinak könyvével elindult az antropocentrikus világot hátrahagyó utazás, amely A káprázatbeliekhez című második kötetben folytatódott a zöld álmokkal és az űr kozmikusságával. A Lomboldal visszatérés a földre, maga a zöld álmok megvalósulása, ahol beteljesedik a „növénylés”, és ahol a szilárd, ontológiai határok ugyanúgy elmosódnak, ahogy a korábbi könyvekben. Tematikusan tehát összekapcsolható a három kötet, mindben ott húzódik a növények megértésének vágya és azok szeretete, a mozgás, egy dehumanizált világ… – BORBÍRÓ ALETTA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.26 - tiszatáj

JURONICS TAMÁS SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL-RENDEZÉSE ÚJSZEGEDEN
Amióta száműzték az operát a Dóm térről, lassan már annak is örülni kell, hogy egyáltalán játszanak egy máshol bemutatott, újrahasznosított produkciót az Újszegedi Szabadtéri Színpadon. Juronics Tamás kortárs Mozart-rendezése, a Szöktetés a szerájból háromnegyed ház előtt tisztes sikert aratott… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.24 - tiszatáj

BRONKA NOWICKA:
MEGETETNI EGY KÖVET
Bronka Nowicka rendező, író, debütáló prózakötete 2016-ban elnyerte a lengyel Nike irodalmi díjat. Magyarul 2021-ben Sipos Tamás fordításában jelent meg Megetetni egy követ címmel. Ez a vékony kis könyv a tárgyak által előhívott emlékezet 44 rövid története. Ahogy a fülszöveg is ígéri, a kötet rálátást ad a lengyel falu, család, történelem egy-egy részletére is. Emellett létfilozófiai kérdéseket, és azok nyelvi leképezésének lehetőségeit is fejtegeti… – OLÁHNÉ KISPÁL ANITA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.23 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Jó és örömteli érzés ismételten jelen lenni a Vásárhelyi Őszi Tárlaton (VOT67). Tombol a nyár, idővel belefutunk az őszbe. Időzavar, a pandémia miatt. Jövőre tolódik a VOT68. Egyidőben vagyunk, vagy inkább párhuzamos időkben élünk?

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
H. Balogh Gyula: Alsóvárosi hitregékBakos András: Isteni testekSzathmári István: Spanyol reggeliSántha József: BörtönkarnagyNormal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattTandori Dezső: Nincs beszédülésPetőcz András: A visszaforgatott időLengyel András: Tömörkény-tanulmányokKálnay Adél: Szivárványország (Utazz velem!)Virág Zoltán (szerk.): Színkép, hangkép, összkép (Írások elméletről és gyakorlatról)Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Fried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházTandori Dezső: A szomszéd banánhalSeregi Tamás: Művészet és esztétikaÉszlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Zalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)„Ragyogó pusztulás” – kortárs osztrák irodalmi antológia (szerk.: Bombitz Attila)Lengyel András: Ellenkultúra, peremhelyzetben (Marginalitástörténeti vázlatok)Bíró-Balogh Tamás: Az irodalom személyességekabai lóránt: semmi színSzlováknak lenni csodás…Petőcz András: A megvénhedt IstenDemény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólTandori Dezső: Szellem és félálomKálnay Adél: Hamvadó időSzepesi Attila: IstenporPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Sághy Miklós: A fény retorikájaTandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézCsiki László: A kaptárBaka István: Műfordítások III.Jász Attila: Fürdőkádból a tengerTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaBíró-Balogh Tamás: TollvonásokFried István: Magyar irodalom(történet)