08.04.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban – Negyedik epizód >>>
07.29.
| THEALTER 2021: fókuszban a színházi sokszínűség és a fiatal alkotók >>>
07.29.
| THEALTER 30(+1) színháztudományi konferencia >>>
07.28.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban – Harmadik epizód >>>
07.23.
| Legéndy Jácint performanszai a 101 Klubban DJ Cuvious partisorozatán belül – Nightclub in the Sky >>>
07.22.
| Grand Café – Ráolvasás 07. – Halász Rita: Mély levegő >>>
07.10
| Héthatár: itt a környezettudatos művészeti fesztivál >>>
06.30.
| Grand Café – Gurubi Ágnes Szív utca című regényének bemutatója >>>
06.19.
| A Tricikli Fesztivál részletes programja >>>
06.09
| Grand Café – Ráolvasás 06. – Krusovszky Dénes: Áttetsző viszonyok >>>
 TiszaLINE Szalon

07.22.
| Szeged középkori városmagját találták meg a Móra-múzeum régészei >>>
05.17.
| Középiskolások irodalomról – szóval, képpel >>>
06.03.
| Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.04.
| Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
| Tandori Dezső: Szellem és félálom >>>

Bék Timur, Horváth Eve, Juhász Róbert, Marczinka Csaba, Nagy Zalán, Tóth Réka Ágnes, Vasas Tamás versei
Abafáy-Deák Csillag, Szilágyi Zsófia Emma, Szilágyi-Nagy Ildikó, Totth Benedek prózája
Zalán Tibor drámája
Végel László naplórészletei
Fried István, Kovács Krisztina tanulmányai
Bazsányi Sándor, Urbanik Tímea Mészöly Miklósról

>>>

VERSENY A SZEGEDI EGYETEM FENNÁLLÁSÁNAK
100. ÉVFORDULÓJÁRA
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola magyar nyelv és irodalom munkaközössége áprilisban irodalmi vetélkedővel ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem kettős – a szegedi egyetem létrejöttének 100 éves, illetve a szegedi „összegyetem” megalakulásának 20 éves – évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódóan a gimnázium az elmúlt év őszén 3 fordulós irodalmi pályázatot hirdetett középiskolás diákok számára […]

>>>

Taroltak a heroinák
2021.06.19 - tiszatáj

ÁRAMSZÜNETTEL ZÁRULT A MARATONI SIMÁNDY-VERSENY

Négy kategóriából négyben déli szomszédaink énekesei győztek a szegedi Simándy-versenyen, pontosabban a II. korcsoportban Temesi Mária növendéke, a szerbiai Padéról indult Csuzdi Eszter, a szegedi művészeti kar hallgatója szerezte meg az első díjat. A győzteseket a vasárnapi díjátadó gálakoncerten hallhatja a közönség a Szegedi Nemzeti Színházban. 

Az összképet próbálják nézni, nem a szakmai részletekre figyelnek, és csak az aktuális produkció számít – mondta pénteken délelőtt biztatásképpen a zsűri elnöke, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója a XI. Nemzetközi Simándy József Énekverseny döntőibe jutott énekeseknek. Nagy volt a várakozás, péntekre kiegészült a zsűri Kossuth-díjas szopránunkkal, Rost Andreával. Végighallgatta az utolsó versenynapra maradt három korcsoport fináléját a neves bécsi operakritikus, Klaus Billand, aki több osztrák, német és angol szaklapban publikál, a berlini impresszárió, Beate Mennicken és Szép Gyula, a Kolozsvári Magyar Opera igazgatója is.

A verseny névadójának özvegye, Simándyné Jutka asszony több mint két évtizeden át gondosan figyelemmel kísérte a viadalt, halála után most a legendás tenorista egyik leánya, Simándi Katalin képviselte a családot. Ő készítette az édesapjáról azt a látványos fotókiállítást is, amit a verseny idejére az Agóra nagyterme melletti előtérben állítottak fel, a díjátadó gála közönsége pedig vasárnap a nagyszínházban nézheti meg.

Az idei versenyen is szórakoztató volt megfigyelni, milyen gyakran hasonlítanak a fiatal énekesek neves mestereikre. Olykor nemcsak a jellegzetes énektechnikai, frazírozási megoldásokban, hanem még gesztusokban, mozdulatokban, netán megjelenésben is. Például a román Alexandra Anusca még a frizuráját is olyanra lőtte be, amilyennek zeneakadémiai tanárát, Marton Évát fiatalkori fotóin láthatjuk. Ráadásul ugyanolyan kék a szeme, hasonló a tekintete is, így néhány pillanatra olyan érzésem támadt, mintha az ifjú Marton Évát látnám a pódiumon. Szépen énekelt, de hangjához Luciánál és Júliánál talán jobban illettek volna a fajsúlyosabb drámai szoprán szerepek.

A bársonyos hangú, remek technikájú ugyancsak zeneakadémista Szenthelyi Krisztián éneklésén is könnyen fel lehetett fedezni tanára, Bretz Gábor hatását. Temesi Mária szegedi növendékein is rögtön látszik, ugyanabból az énekiskolából kerültek ki. Csuzdi Eszter a döntőben Rusalka népszerű áriájával és egy ritkábban hallható Haydn-darabbal győzte meg a zsűrit. A másik Temesi-tanítvány, Kiss Attila Andor az egyik legismertebb Kodály-dal, az A csitári hegyek alatt után egy tuti sikerszámmal, a Nessun dormával zárta a versenyzést.

Örömmel hallgattam Papp Balázstól – természetesen a versenykiírásnak megfelelve orosz eredetiben – A hindu vendég dalát Rimszkij-Korszakov Sadko című operájából. Kicsit más lett ebben az előadásban a ritkán hallható ária karaktere, mint ahogyan Réti József csodálatos magyar nyelvű felvételének köszönhetően sokan ismerhetjük.

– Nagy harc volt a színpadon: a teljesítmény és a minőség harcolt egymással – fogalmazott Ókovács Szilveszter, amikor a zsűri döntését ismertette a III. kategória versenyzőivel. A két felső korosztállyal tényleg nem volt könnyű dolga a neves hazai, szerb és horvát szakemberekből álló népes nemzetközi grémiumnak.

A három évvel korábbi győzelme helyszínére visszatérő zágrábi Josipa Bilic tetőtől talpig aranyban egy barokk és egy bel canto darabbal, Kleopátra és Júlia áriájával is bizonyította, hogy fejlődni mindig lehet. Hatalmas ovációt aratva idén is megőrizte elsőségét. Ki tudja, lehet, hogy két év múlva a negyedik kategóriában újra visszatér az újabb aranyéremért?

A kolozsvári Gebe-Fügi Renáta engem fokozatosan győzött meg, a középdöntőben Berenice áriájának virtuóz előadása volt a fordulópont. Miután meghallgattam a döntőben Ilia áriáját az Idomeneoból és Elvira bravúráriáját A puritánokból, gyorsan átírtam a műsorfüzetemben az elődöntő után bejegyzett kilenc pontot tízre.

Néhány versenyzőnél sajnos épp fordított volt az irány: a döntőre választott nehezebb darabok több hibát, énektechnikai hiányosságot is felnagyítottak, vagy többen is nem igazán a hangjukhoz passzoló darabot választottak.

Kiss-B. Atilla végzős zeneakadémiai növendéke, Süle Dalma két tuti operaslágerrel ment biztosra: Az Éj királynője és Olympia áriájával nemcsak stabil koloratúr hangjait, hanem remek színészi képességét is megmutatta a publikumnak.

A IV. kategóriában még nagyobb volt a küzdelem, több tehetséget hallhattunk, mint ahányan díjat kaphattak. Több intézmény, szervezet értékes különdíjakat is felajánlott, azok nyerteseit majd a vasárnapi díjátadó gálán jelentik be.

Idén nem hallottam olyan fantasztikus, dús, őserejű mezzo hangot, mint három éve, amikor Kissjudit Anna mindenkit elkápráztatott. Bár én a Péterváradról érkezett Svjetlana Dokic és a budapesti Ruszó Alexandra produkcióját is élveztem.

Van úgy, hogy valakibe első látásra beleszeret a közönség. A Bécsben tanuló román szoprán, Diana Alexe először egy bel canto Bellini-slágert, Júlia áriáját énekelte, majd olyan rámenősen kokettált a nézőkkel Manon áriájának előadása közben, mint Marilyn Monroe Kennedy elnök emlékezetes születésnapi gáláján. Ez persze nem a Puccini-opera részlete volt, hanem Massenet darabjáé, ami Anna Netrebko szenzációs Metbeli alakítása óta az utóbbi években a gálakoncertek különösen népszerű műsorszámává vált. Diana Alexe egyébként elárulta, hogy a fiatal Netrebko felvételeit is szereti, de Anna Moffo az igazi nagy példaképe.

A pancsovai Vesna Durkovic akár menyasszonynak is elment volna abban a földig érő, gyönyörű, hófehér ruhában, amiben olyan meggyőzően énekelte Violetta nagyáriáját, hogy mindenki rögtön biztos lehetett benne, ez a produkció díjat érdemel.

A zombori Sonja Saric minősítése sem lehetett kérdéses, Aida második áriája után  Leonora Tacea la notte placida… kezdetű áriáját énekelte A trubadúrból, mire kitört a tapsvihar, és röpködtek a Brava! Brava! kiáltások. Az ő műsorszámain kívül az egész versenyen alig lehetett igazán szép pianissimókat hallani, mintha a zeneszerzők nem is komponáltak volna semmit ezzel a jelzéssel.

A férfiak becsületét az erős, mégis bársonyos hangú kínai bariton, Hongyu Chen védte meg René áriájával Az álarcosbálból és Gérard monológjával az Andrea Chenierből. A Hazám, hazám különdíjat minden kategóriában a magyar darabot legszebben megszólaltató énekesnek ítélte a zsűri: A legidősebbeknél a gyulai Kristóf István épp a névadó számot, Bánk áriájának bariton verzióját adta elő roppant hatásosan.

Meg kell említeni, hogy a maratoni viadalon több mint kétszáz áriát végighallgató zsűri mellett a zongorakísérők is heroikus, odaadó munkát végeztek, tehetségüknek, muzikalitásuknak nagy szerepe volt abban, hogy igazi, élő, friss zenei élményt jelentettek az énekes produkciók. A díjkiosztó gálakoncerten vasárnap 18 órától már a zsűri egyik tagja, Gyüdi Sándor igazgató-karnagy dirigálásával a szegedi szimfonikusok kísérik az énekeseket a Szegedi Nemzeti Színház színpadán.

A döntő utolsó eredményhirdetése péntek késő este abszurd módon zajlott: miközben Ókovács Szilveszter gratulált a díjazottaknak, váratlanul kialudt a villany, megszólalt a riasztóberendezés és kigyulladt a vészvilágítás. Később kiderült, hogy nemcsak az Agórában volt áramszünet, hanem majd egy órára az egész városrész sötétbe borult. Közvilágítás nélkül sétálhattunk haza a Kálvária sugárúton.

Hollósi Zsolt

 

A II. KORCSOPORT DÍJAZOTTAI:

  1. díj: Csuzdi Eszter (Szegedi Tudományegyetem)
  2. díj: Papp Balázs (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
  3. díj: Szenthelyi Krisztián (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)

Hazám, hazám különdíj: Kiss Attila Andor (Szegedi Tudományegyetem)

 

A III. KORCSOPORT DÍJAZOTTAI:

  1. díj: Josipa Bilic (Horvátország)
  2. díj: Gebe-Fügi Renáta (Románia)
  3. díj: Süle Dalma (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)

Hazám, hazám különdíj: Süle Dalma (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)

 

A IV. KORCSOPORT DÍJAZOTTAI:

  1. díj: Sonja Saric (Szerbia)
  2. díj: Vesna Durkovic (Szerbia)
  3. díj: Hongyu Chen (Kína)

Hazám, hazám különdíj: Kristóf István (Magyarország)

 

A szerző fotói

 


Címke: , , ,
2021.07.28 - tiszatáj

– MONDJA A SZÍNHÁZCSINÁLÓ
BALOG JÓZSEF
Annak ellenére meglepően sokszínű és gazdag az idei Thealter Fesztivál programja, hogy a szervezők harminc év óta először egyetlen fillér működési támogatást sem kaptak pályázatukra. A MASZK Egyesület nemrég Hevesi Sándor-díjjal elismert elnöke, a színészként az Újszegedi Szabadtéri Színpadon Molière-bemutatóra készülő Balog József szerint a szakmai szolidaritásnak és a pandémia okozta lefojtottságnak is köszönhető, hogy minden meghívott társulat vállalta a fellépést Szegeden… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.28 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZKÁROSI ENDRÉVEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Szkárosi Endre József Attila- és Mészöly Miklós-díjas írót Pánczél András kérdezte a Szekszárdi Magasiskola Mészöly Miklós Íróakadémián zajló irodalmi tehetséggondozásról […]

Tovább olvasom >>>
2021.07.28 - tiszatáj

BETTER DAYS
Húsbavágóan aktuális, sőt, régóta jelen lévő probléma az iskolai bántalmazás, mégis viszonylag kevés film (például a belga, mentális betegségekre szintén fókuszáló Ben X) helyezi érdeklődése homlokterébe. Noha a hongkongi születésű, de a szárazföldi Kína bizonyos relációit vizsgáló Derek Tsang végül nem alkot remekművet, drámája igen figyelemreméltó mű a témában… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.27 - tiszatáj

Bék Timur, Horváth Eve, Juhász Róbert, Marczinka Csaba, Nagy Zalán, Tóth Réka Ágnes, Vasas Tamás versei
Abafáy-Deák Csillag, Szilágyi Zsófia Emma, Szilágyi-Nagy Ildikó, Totth Benedek prózája
Zalán Tibor drámája
Végel László naplórészletei
Fried István, Kovács Krisztina tanulmányai
Bazsányi Sándor, Urbanik Tímea Mészöly Miklósról

Tovább olvasom >>>
2021.07.27 - tiszatáj

SIROKAI MÁTYÁS: LOMBOLDAL
A beat tanúinak könyvével elindult az antropocentrikus világot hátrahagyó utazás, amely A káprázatbeliekhez című második kötetben folytatódott a zöld álmokkal és az űr kozmikusságával. A Lomboldal visszatérés a földre, maga a zöld álmok megvalósulása, ahol beteljesedik a „növénylés”, és ahol a szilárd, ontológiai határok ugyanúgy elmosódnak, ahogy a korábbi könyvekben. Tematikusan tehát összekapcsolható a három kötet, mindben ott húzódik a növények megértésének vágya és azok szeretete, a mozgás, egy dehumanizált világ… – BORBÍRÓ ALETTA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.26 - tiszatáj

JURONICS TAMÁS SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL-RENDEZÉSE ÚJSZEGEDEN
Amióta száműzték az operát a Dóm térről, lassan már annak is örülni kell, hogy egyáltalán játszanak egy máshol bemutatott, újrahasznosított produkciót az Újszegedi Szabadtéri Színpadon. Juronics Tamás kortárs Mozart-rendezése, a Szöktetés a szerájból háromnegyed ház előtt tisztes sikert aratott… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.24 - tiszatáj

BRONKA NOWICKA:
MEGETETNI EGY KÖVET
Bronka Nowicka rendező, író, debütáló prózakötete 2016-ban elnyerte a lengyel Nike irodalmi díjat. Magyarul 2021-ben Sipos Tamás fordításában jelent meg Megetetni egy követ címmel. Ez a vékony kis könyv a tárgyak által előhívott emlékezet 44 rövid története. Ahogy a fülszöveg is ígéri, a kötet rálátást ad a lengyel falu, család, történelem egy-egy részletére is. Emellett létfilozófiai kérdéseket, és azok nyelvi leképezésének lehetőségeit is fejtegeti… – OLÁHNÉ KISPÁL ANITA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.23 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Jó és örömteli érzés ismételten jelen lenni a Vásárhelyi Őszi Tárlaton (VOT67). Tombol a nyár, idővel belefutunk az őszbe. Időzavar, a pandémia miatt. Jövőre tolódik a VOT68. Egyidőben vagyunk, vagy inkább párhuzamos időkben élünk?

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
H. Balogh Gyula: Alsóvárosi hitregékBakos András: Isteni testekSzathmári István: Spanyol reggeliSántha József: BörtönkarnagyNormal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattTandori Dezső: Nincs beszédülésPetőcz András: A visszaforgatott időLengyel András: Tömörkény-tanulmányokKálnay Adél: Szivárványország (Utazz velem!)Virág Zoltán (szerk.): Színkép, hangkép, összkép (Írások elméletről és gyakorlatról)Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Fried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházTandori Dezső: A szomszéd banánhalSeregi Tamás: Művészet és esztétikaÉszlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Zalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)„Ragyogó pusztulás” – kortárs osztrák irodalmi antológia (szerk.: Bombitz Attila)Lengyel András: Ellenkultúra, peremhelyzetben (Marginalitástörténeti vázlatok)Bíró-Balogh Tamás: Az irodalom személyességekabai lóránt: semmi színSzlováknak lenni csodás…Petőcz András: A megvénhedt IstenDemény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólTandori Dezső: Szellem és félálomKálnay Adél: Hamvadó időSzepesi Attila: IstenporPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Sághy Miklós: A fény retorikájaTandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézCsiki László: A kaptárBaka István: Műfordítások III.Jász Attila: Fürdőkádból a tengerTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaBíró-Balogh Tamás: TollvonásokFried István: Magyar irodalom(történet)